Kilde: Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Den brysomme profesjonaliteten: om skjønnsutøvelse og styring. Universitetsforlag.
Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Kapittel 1 – Innledning. (I Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Den brysomme profesjonaliteten: om skjønnsutøvelse og styring. Universitetsforlag.)
- Hva er formålet med boken Den brysomme profesjonaliteten?
- Garbo og Raugland (2017) forklarer at det skilles mellom det private og det faglige skjønnet. Hva går det ut på?
- På hvilke måter kan kollokvering brukes for å ta bedre skjønnsmessige beslutninger, ifølge Garbo og Raugland (2017)?
Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Kapittel 2 – Læreroppdraget. (I Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Den brysomme profesjonaliteten: om skjønnsutøvelse og styring. Universitetsforlag.)
- Forklar hvordan begrepet profesjon forstås i dette kapittelet.
Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Kapittel 3 – Om profesjonens skjønnsutøvelse. (I Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Den brysomme profesjonaliteten: om skjønnsutøvelse og styring. Universitetsforlag.)
- Hvordan brukes en smultring for å visualisere profesjonsutøveres forpliktelser og frihet (Garbo og Raugland, 2017)?
- Garbo og Raugland (2017, s. 50) skriver at “vilkårene for profesjonell skjønnsutøvelse mange steder er under press”. Hva mener de med det?
Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Kapittel 4 – Det profesjonelle fellesskapets rolle. (I Garbo, J. & Raugland, V. (2017). Den brysomme profesjonaliteten: om skjønnsutøvelse og styring. Universitetsforlag.)
- Hva går PISA-effekten ut på, slik Garbo og Raugland presenterer det (2017)?
- Se på Garbos- og Rauglands (2017) kildebruk på side 107 og 108. Reflekter over hvilken virkning bruken av kilder kan ha for en teksts troverdighet.
Oppsummerende spørsmål etter å ha lest hele boken:
- Hva betyr det å utøve skjønn?
- Hva går spenningen mellom skjønnsutøvelse og styring ut på?