Ukesoppgaver uke 4

Kilde: Kvam, V. (2016). Jakten på den gode skolen: utdanningshistorie for lærere. Universitetsforlag. Kapittel 1-4 

Kvam, V. (2016). Kapittel 1 – Utdanningshistorie for lærere. (I Kvam, V. (2016). Jakten på den gode skolen: utdanningshistorie for lærere. Universitetsforlag) 

  • Hva er formålet med boken Jakten på den gode skolen, ifølge Kvam (2016)?  
  • Hva mener Kvam (2016) at utdanningshistorien kan fortelle oss? 

Kvam, V. (2016). Kapittel 2 – Den europeiske kristendomsskolen. (I Kvam, V. (2016). Jakten på den gode skolen: utdanningshistorie for lærere. Universitetsforlag) 

  • Kvam (2016, s. 17-37) skriver om “Den europeiske kristendomsskolen”. Hvilken periode referer Kvam til? Hvorfor har han kalt skolen i denne perioden for “Den europeiske kristendomsskolen”?  
  • Hvilke ideer lå til grunn for opplæringen i kristendomsskolen, ifølge Kvam (2016)?  
  • Hva menes med fastskolen og omgangsskolen (Kvam, 2016)?  

Kvam, V. (2016). Kapittel 3 – Den nasjonale kulturskolen. (I Kvam, V. (2016). Jakten på den gode skolen: utdanningshistorie for lærere. Universitetsforlag) 

  • Kvam (2016, s. 40) forklarer at Norge sto overfor et moderne og et nasjonalt gjennombrudd i midten av 1800-tallet. Hva gikk dette ut på?  
  • Hva går Lov om Almueskolevæsenet paa Landet ut på, ifølge Kvam (2016, s. 40)?  
  • Skolene i byene og bygdene fikk sine første formålsparagraf i 1848 og i 1860 der elevene i tillegg til opplæring i kristen tro nå skulle få “allmenndanning”. Hva gikk allmenndanning ut på (Kvam, 2016)?  

Kvam, V. (2016). Kapittel 4 – Den barnevennlige enhetsskolen. (I Kvam, V. (2016). Jakten på den gode skolen: utdanningshistorie for lærere. Universitetsforlag) 

  • Hvilke vesentlige strukturendringer i utdanningssystemet har funnet sted mellom de to periodene som Kvam (2016) kaller for “Den nasjonale kulturskolen” (1860-1889) og “Den barnevennlige enhetsskolen” (1889-1940)?  
  • I 1884 blir parlamentarismen innført som politisk styreform i Norge. Hvilke følger hadde dette på det norske utdanningssystemet, ifølge Kvam (2016)?  
  • Kvam (2016, s. 60) skriver: “Fra slutten av 1800-tallet og frem mot annen verdenskrig ble bokskolen sakte men sikkert endret til en arbeidsskole”. Hva menes med det? 
  • Beskriv i korte trekk hva reformpedagogikken handler om, ifølge Kvam (2016). 
Publisert 19. jan. 2023 15:23 - Sist endret 19. jan. 2023 15:56