Ukesoppgaver uke 9

Kilder:  

Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk. Kapittel 13-20 

 

Straume, I. S. (2013). Kapittel 13 – Wilhelm von Humboldt: Fra antikkens Hellas til det moderne universitetet. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hva handler “den tyske nyhumanismen” om, ifølge Straume (2013)? 
  • Straume (2013, s. 188) skriver at “den sentrale ideen i Humboldts danningsbegrep” er “nemlig at individets unikhet kan realiseres gjennom allsidig virksomhet”. Hva går dette ut på?  
  • Hva går Humboldts universitetsidé ut på, ifølge Straume (2013)?  

Sørensen, A. (2013). Kapittel 14 – Hegel: Fremmedgørelse, sprog og frihed. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hvordan er danning og bevissthet knyttet sammen hos Hegel, ifølge Sørensen (2013)?  
  • Hva handler Hegels teoretiske og praktiske danning om, ifølge Sørensen (2013, s. 207-208)?  

Sundsdal, E. (2013). Kapittel 15 – John Stuart Mill: Dannelse gjennom frihet og følelser. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hva legges i den naturalistiske tradisjonen i filosofien, forklart utfra Sundsdal (2013)? På hvilken måte representerer Mill en naturalistisk tradisjon i filosofien?  
  • Hva er forholdet mellom moralen og følelser i Mills tenkning (Sundsdal, 2013, s. 218-220)?  
  • Mill har også noen tanker om universitetets formål knyttet til utdannelse og dannelse, ifølge Sundsdal (2013). Hva er hans tanker rundt dette?  

Steinsholt, K. (2013). Kapittel 16 – Karl Marx: Danning som selvrealisering. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hvordan er danning relatert til arbeid, utdanning og fritid hos Marx, ifølge Steinsholt (2013, s. 230-232)?  
  • Hva handler fremmedgjøring om, hos Marx (Steinsholt, 2013)?  
  • Hva er Frankfurterskolen (Steinsholt, 2013)?  

Steinsholt, K. (2013). Kapittel 17 – Friedrich Nietzsche og utidsmessig danning. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hva handler “dekadanse” om hos Nietzsche og hvordan er det knyttet til hans forståelse av danning, ifølge Steinsholt (2013)?  
  • Hvilken rolle har den greske kulturen for Nietzsches danningsforståelse, ifølge Steinsholt (2013, s. 243-249)?  

Løvlie, L. (2013). Kapittel 18 – John Dewey: Danning til demokrati. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Før du har lest kapittelet: Hva kan du om John Dewey fra før av? 
  • Etter å ha lest kapittelet: Har du lært noe nytt om John Deweys tenkning rundt “Danning til demokrati”? 
  • Løvlie (2013, s. 255) skriver at danning for Dewey “er i videste forstand et politisk prosjekt”. Hva menes med det?  
  • Hvordan beskrives Deweys metodebegrep, presentert av Løvlie (2013)?  

Meland, I. (2013). Kapittel 19 – Ernst Cassirer: Vilkåra for danninga av den frie personlegdomen. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Hva handler Cassirers begreper “symbolske former” og “symbolsk pregnans” om, ifølge Meland (2013)?  
  • Hva ligger i Cassirers begrep “den frie personlegdomen”, ifølge Meland (2013)?  

Jepsen, P. (2013). Kapittel 20 – Theodor W. Adorno: Dannelse i den barbariske kultur. (I Straume, I. (2013). Danningens filosofihistorie. Gyldendal akademisk) 

  • Jepsen (2013, s. 276) skriver at Adorno “hører til blandt de viktigste repræsentanter for den såkaldte kritiske teori”. Hva kjennetegner kritisk teori?  
  • Hva er Adornos idé om “halvdannelsen” uttrykk for, ifølge Jepsen (2013)?
Publisert 19. jan. 2023 15:27 - Sist endret 19. jan. 2023 15:27