PED1010 – Kvalitative metoder
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Dette emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative forskningsmetoder og hvordan disse kan bidra til å frambringe pedagogisk forskning av høy kvalitet.
Emnet gir deg et godt grunnlag til å forstå og kritisk vurdere forskningsprosesser og forskningsresultater.
I dette emnet får du en innføring i bruk av intervju og observasjon som metoder og forskningsteknikker.
Tema som blir gjennomgått er
- vitenskapsteoretiske og samfunnsteoretiske grunnlag for kvalitativ forskning
- bruk av ulike kvalitative forskningsmetoder som intervju, observasjon og tekstanalyse
- metoder for bearbeiding og analyse av data
- hvordan lage et forskningsdesign, og hvilke problemstillinger ulike design er egnet til å besvare
- hva som gjør forskning troverdig og pålitelig
- forskjeller mellom ulike typer av forklaringer og slutninger
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal du ha
-
tilegnet deg kunnskaper om sammenhengen mellom forskningsproblem og forskningsdesign
-
tilegnet deg kunnskaper om sentrale kvalitative metoder
-
tilegnet deg kunnskaper om forskjellen mellom systematiske og tilfeldige hendelser
-
tilegnet deg kunnskaper om vitenskapelig argumentasjon, slutninger, forklaringer, samt en kritisk tilnærming til forskningens sannhetspretensjoner
-
kjennskap til kriterier for god pedagogisk forskning
-
god forskningsetikk
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal du kunne
-
formulere en problemstilling som lar seg undersøke
-
lage et enkelt forskningsdesign for å belyse en problemstilling
-
utvikle og bruke et forskningsinstrument slik som intervjuguide
-
tolke og analysere kvalitative data
-
analysere argumentasjonen i vitenskapelige tekster
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal du ha utviklet
-
en grunnleggende forståelse av vitenskapelig tenkemåte
-
kompetanse i å vurdere pedagogisk forskning basert på kvalitative metoder
-
kompetanse i å vurdere argumenters troverdighet og gyldighet
-
kompetanse i systematisk utforskning av pedagogiske fenomener
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Opptak til emner skjer på bakgrunn av rangeringsregler. For nærmere informasjon se rangeringskategorier
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med UTVIT1500 – Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med UTVIT1000 – Innføring i utdanningsvitenskap (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger og seminarer.
Pensum på emnet er på ca. 750 sider.
Obligatoriske aktiviteter:
Emnet har 3 obligatoriske aktiviteter. De obligatoriske aktivitetene skal gjennomføres i seminarer. For å kunne bestå de obligatoriske aktivitetene må du delta på seminarene.
Frister og retningslinjer for aktivitetene blir gitt ved semesterstart.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne ta eksamen.
Fullførte obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år (medregnet det semesteret de ble gjennomført).
Adgang til undervisning:
Undervisning som gis i form av forelesninger er åpen for alle. Seminargruppene er forbeholdt studenter med opptak til emnet.
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen.
Eksamensoppgaven bygger blant annet på de obligatoriske aktivitetene på seminarene. Alle obligatoriske oppgaver må være fullført før du kan ta eksamen.
Eksamensbesvarelsen sensureres av en kommisjon som består av to sensorer.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Hvis perioden for godkjenning av de obligatoriske aktivitetene (3 år) har gått ut, må du melde deg opp til undervisning på emnet og gjennomføre aktivitetene på nytt før du kan ta eksamen på nytt.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.