UNIVERSITETET I OSLO
Pedagogisk forskningsinstitutt
BACHELOR I PEDAGOGIKK
STUDIEÅRET 2005
Oppdatert desember 2005
PED 1210: UNDERVISNING OG LÆREPROSESSER
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
* teksten finnes i kompendie. Selges i kopiutsalget.
Kunnskapssyn
Strømnes, Åsmund: Kunnskapssyn og pedagogikk: historisk analyse og jamføring, 1993. Trondheim: Tapir. Del IIIV (ikke kap. 3 og 5). (81 s.).
Om lærerrollen, lærerprofesjonalitet m.v. (klassiske og nyere tekster)
Dale, Erling Lars: Utdanning med pedagogisk profesjonalitet, 1999. Oslo: AdNotam Gyldendal. Del II. (80 s.).
Hargreaves, Andy: Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandring i en postmoderne tidsalder, 1996. Oslo: AdNotam Gyldendal. Kap. 14 og 811. (Ca. 200 s.).
Klafki, Wolfgang: Didaktisk analyse som kjerne i undervisningsforberedelse, 1958. Oslo. (20 s.) *.
Stenhouse, Lawrence: An Introduction to Curriculum Research and Development, 1975. London: Heinemann. Kap. 1, 6, 7, 9 og 10. (70 s.).
Problembasert læring (PBL)
Pettersen, R. C.: Problemet først: Problembasert læring som pedagogisk idé og strategi, 1997. Oslo: Tano-Aschehoug. Kap. 15. (90 s.).
Interaksjon i klasserommet/klasseromsprosesser
Ogden, T: Kvalitetsskolen, 2004. Oslo, Gyldendal akademisk forlag. kap 3,5,7.
Øzerk, Kamil: Sampedagogikk, 2003. Vallset: Oplandske Bokforlag. Kap. 1417. (100 s.).
Evaluering
Lysne, Anders: Karakterer og kompetanse: Stridstema i norsk skolehistorie. Bind 1. Utviklingen frem til 1970-årene., 1999. AVA forlag. Haslum. kap 1,2,3,20,21. 61s.
Yrkesetikk
Strike, Kenneth A.: Etiske dialoger og pluralitet, 1997. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. I Dale, E.L. (red.): Etikk for pedagogisk profesjonlitet, 218-231 (14 s.)*.
Terhardt, Ewald: Formalised codes of ethics for teachers: Between professional autonomy and administrative control, 1988. European Journal of Education 33. 4, 433-443. (11 s.)*.
Til sammen ca. 680 sider
* teksten finnes i kompendie. Fås kjøpt hos kopiutsalget.