Nyttig informasjon om studielitteratur.
Aukrust, V. G. (2005). Tidlig språkstimulering og livslang læring – en kunnskapsoversikt. Oslo: Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt (60 sider). Elektronisk versjon.
Bakken, A. (2003). Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet. Oslo, NOVA rapport 15/03. (102 sider)
Beck, C. (2007). Utviklingen i Basil Bernsteins utdannings- sosiologi med vekt på de senere år. I Norsk pedagogisk tidskrift, nr 3-2007, i trykking. (20 sider)
Broady, D. & Palme, M. (1989). Pierre Bordieus utbildingssociologi. I Harald Thuen & Sveinung Vaage (red), Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget. s 199-218. (19 sider)
Briesling, R. & Tokoko, Y. (1994). Intercultural communication training: an introduction. London: Sage publishers. s 57-84. (27 sider)
Stensland, S. Ø., H.F. Aakvaag og S. M. Ormhaug (2011). Posttraumatiske stressreaksjoner hos barn og ungdom. Paidos, 29 (2), 60-63.
Giddens, A. (1997). Sociology. London: Polity Press. s 411-431. (20 sider)
Hvenekilde, A. (1988). Matte på et språk vi forstår best. Oslo: Cappelen. s 75-111. (36 sider)
Krashen, S. D. (1982/2009). Principles and Practice in Second Language. Oxford: Pergamon Press Inc. s 1-59 (59 sider)
Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011) Techniques and Principles in Language Teaching 3rd edition Oxford: Oxford University Press. s 1-236. (236 sider)
NOU (1995). Ny lovgivning om opplæring. kap 33. Særlig om samisk opplæring. Nr. 18. s 248-263. (15 sider)
Sand, T.(red) (2008). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap 1, 2, 5. 6, 7 og 8. (155 sider)
Selj, E. & Ryen, E.(2008). Med språklige minoriteter i Klassen – Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap 1, 2,4,5,7,9,10,11 og 13. (202 sider)
St.meld. nr. 16 (2006–2007): ... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring s 23-95. (72 sider)
Øzerk, K. (1993). Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 7/93. s 3-50. (47 sider).
Øzerk, K. (2001). Skolereformens barnebarn: Lærebøker og deres tekster - en spesiell utfordring for minoriteters skolebaserte læring. I Christian Beck & Anton Hoëm (red), Samfunnsrettet pedagogikk – nå. Vallset: Opplandske forlag. s 249-277. (27 sider)
Øzerk, K. (2005). Enten eller – Polariseringstendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. I Tidskriftet Spesialpedagogikk. Nr 6-2005. s.10-17. (8 sider)
Øzerk, K. (2006). Fra språkbad til språkdrukning – modeller for opplæring med to språk. Vallset: Oplandske Bokforlag. s 9-107. (98 sider)
Øzerk, K. (2010). NEIS-modellen - Språkutvikling, lesing og innholdsforståelse. Vallset: Oplandske Bokforlag m (130 sider)
Øzerk, K. (2011). Pedagogikkens hvordan nr 2. Oslo: Cappelen Damm Akademisk forlag. (250 sider)
Aasen, J.(2012). Flerkulturell pedagogikk. Vallset: Opplandske forlag. kap. 4. (40 sider)
Totalt ca 1500 sider
I tillegg kan det komme ca 100-150 sider fra nye offentlige dokumenter som læreplandokumenter, offentlige utredninger, stortingsmeldinger, lovtekster og/eller forskningsrapporter, nye artikler/bøker. Nærmere beskjed kommer i undervisningen.
Utgått/utsolgt litteratur eller litteratur som ikke lenger holder mål kan erstattes med tilsvarende tilgjengelig nyere/ny litteratur. Slike oppdateringer/endringer er studielederens ansvar. Studentene vil bli informert om slike endringer.
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.