Pensum/læringskrav

Nyttig informasjon om studielitteratur.


Aukrust, V. G. (2005). Tidlig språkstimulering og livslang læring – en kunnskapsoversikt. Oslo: Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt (60 sider). Elektronisk versjon.

 

Bakken, A. (2003). Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet. Oslo, NOVA rapport 15/03. s.1-30 (30 sider)

 

Beck, C. (2007). Utviklingen i Basil Bernsteins utdannings- sosiologi med vekt på de senere år. I Norsk pedagogisk tidskrift, nr 3-2007, i trykking. (20 sider)

 

Broady, D. & Palme, M. (1989). Pierre Bordieus utbildingssociologi. I Harald Thuen & Sveinung Vaage (red), Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget. s 199-218. (19 sider)

 

Briesling, R. & Tokoko, Y. (1994). Intercultural communication training: an introduction. London: Sage publishers. s 57-84. (27 sider)

 

Stensland, S. Ø., H.F. Aakvaag og S. M. Ormhaug (2011). Posttraumatiske stressreaksjoner hos barn og ungdom. Paidos, 29 (2), 60-63.

 

Giddens, A. (1997). Sociology. London: Polity Press. s 411-431. (20 sider)

 

Krashen, S. D. (1982/2009). Principles and Practice in Second Language. Oxford: Pergamon Press Inc. s 1-59 (59 sider)

 

Larsen-Freeman, D. & Anderson, M. (2011) Techniques and Principles in Language Teaching 3rd edition Oxford: Oxford University Press. s 1-236. (236 sider)

 

Monsen, M. (2016) Tilpasset norskopplæring for voksne innvandrere i Norge, - Tre empiriske eksempler. Vallset. Oplandske bokforlag. Kap 2, 3 og 4. (62 sider)

Selj, E. & Ryen, E.(2008). Med språklige minoriteter i Klassen – Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap 1, 2,4,5,7,9,10,11 og 13. (202 sider)

 

Øzerk, K. (1993). Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 7/93. s 3-50. (47 sider).

 

Øzerk, K. (2001). Skolereformens barnebarn: Lærebøker og deres tekster - en spesiell utfordring for minoriteters skolebaserte læring. I Christian Beck & Anton Hoëm (red), Samfunnsrettet pedagogikk – nå. Vallset: Opplandske forlag. s 249-277. (27 sider)

 

Øzerk, K. (2006). Fra språkbad til språkdrukning – modeller for opplæring med to språk. Vallset: Oplandske Bokforlag. s 9-107. (98 sider)

 

Øzerk, K. (2010). NEIS-modellen - Språkutvikling, lesing og innholdsforståelse. Vallset: Oplandske Bokforlag m (130 sider)

 

Øzerk, K. (2011). Pedagogikkens hvordan nr 2. Oslo: Cappelen Damm Akademisk forlag. (250 sider)

 

Øzerk, K. (2016): Tospråklig oppvekst og læring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.(180 sider)

 

Aasen, J.(2012). Flerkulturell pedagogikk. Vallset: Opplandske forlag. kap. 4. (40 sider)

 

Totalt ca. 1511 sider

 

I tillegg kan det komme ca 100-150 sider fra nye offentlige dokumenter som læreplandokumenter, offentlige utredninger, stortingsmeldinger, lovtekster og/eller forskningsrapporter, nye artikler/bøker. Nærmere beskjed kommer i undervisningen.

Utgått/utsolgt litteratur eller litteratur som ikke lenger holder mål kan erstattes med tilsvarende tilgjengelig nyere/ny litteratur. Slike oppdateringer/endringer er studielederens ansvar. Studentene vil bli informert om slike endringer.

Publisert 10. nov. 2016 09:08