PED2000 – Avsluttende fordypning i pedagogikk
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet inneholder to deler:
- en del dekkes av felleslitteratur
- en del dekkes av selvvalgt litteratur
Emnet er videre organisert i tre områder: ”Læring og utvikling”, ”Undervisning og danning” og ”Oppdragelse og sosialisering”.
Sammen med semesteroppgaven bidrar felleslitteraturen og den selvvalgte litteraturen til å belyse, analysere og problematisere pedagogikkens mangfold og egenart. I samarbeid med lærere og medstudenter arbeider studenten med en eller flere selvvalgte pedagogiske problemstillinger.
Hva lærer du?
Avsluttende fordypning i pedagogikk skal bidra til en kritisk og integrerende refleksjon over gjennomgått studium til bachelor.
Emnet skal gi utdypet kunnskap om fagets teorigrunnlag.
Emnet skal ytterligere kvalifisere studentene til selv å kunne fortolke, analysere og verdsette innhold og metode i pedagogisk forskning og profesjonskunnskap. Kritisk refleksjon er kjennetegn på en slik kompetanse.
Opptak og adgangsregulering
Emnet avslutter bachelorprogrammet i pedagogikk.
Forutsetningen for at du kan melde deg opp til emnet er derfor at du:
- har opptak til dette studieprogrammet
- og har fullført og bestått eller fått fritak for:
- UTVIT1000 – Innføring i utdanningsvitenskap (nedlagt)
- og
- minimum 20 studiepoeng pedagogiske emner.
- For å komme inn på masterstudiet kreves imidlertid minimum 90 studiepoeng pedagogikk (Innføring i utdanningsvitenskap, tre pedagogiske emner og den avsluttende fordypningen). Dersom du har tenkt på videre masterstudier vil det derfor være fornuftig å ha fullført og bestått 70 studiepoeng med pedagogiske emner (se ovenfor) før du melder deg til dette emnet.
Studenter med lærer-, førskolelærer-, barnevernspedagogutdanning el.l. ELLER med en bachelorgrad (med minst 60 stp i pedagogikk) fra et annet undervisningssted som ønsker å ta PED2000 trenger IKKE å søke opptak til bachelorprogrammet i pedagogikk. For å få innpass må du sende søknad om dette vedlagt aktuelle vitnemål til Pedagogisk forskningsinstitutt, PB 1092, 0317 Oslo.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Opptak til bachelorprogrammet i pedagogikk og Innføring i utdanningsvitenskap (40 studiepoeng) og minimum to valgfrie pedagogiske emner (20 studiepoeng) må være fullført og bestått.
Anbefalte forkunnskaper
Deler av obligatorisk litteratur er på engelsk.
Overlappende emner
Dersom du har mellomfagstillegget i pedagogikk, vil du få fritak for dette emnet. Dersom du likevel tar emnet vil du ikke få flere studiepoeng.
Undervisning
Undervisningen vil være problemorientert. Arbeids- og vurderingsformene i faget utgjør en del av studiets innhold.
Det arrangeres et seminar innen hvert område. Seminarene kan suppleres med nettbaserte diskusjonsfora.
Ett av de tre seminarene fungerer som et integreringsseminar, der faglige spørsmål, spørsmål om studiet og eksamensspørsmål løpende kan diskuteres.
Det er gruppeveiledning på semesteroppgaven i seminarene. I tillegg kan veiledning gis i faglæreres trefftid eller etter avtale med faglærere.
Studentene oppfordres også til å organisere egne kollokviegrupper.
Eksamen
Eksamen består av to komponenter:
- En semesteroppgave knyttet til felles- og/eller selvvalgt litteratur
- En avsluttende muntlig eksamen, der studenten prøves i både felleslitteraturen og den selvvalgte litteraturen. Semesteroppgaven inngår også som del av grunnlaget for den muntlige prøven.
Det gis en foreløpig karakter på semesteroppgaven før muntlig prøve. Etter muntlig prøve gis det en endelig karakter med utgangspunkt i karakteren på semesteroppgaven. Muntlig har en justerende funksjon.
Det anvendes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått, med A som beste karakter, og F for ikke bestått.
Dersom studenten består semesteroppgaven, men stryker til muntlig eksamen, beholdes karakteren på semesteroppgaven og muntlig eksamen skal avlegges neste semester. Studenten kan etter søknad til instituttet levere inn en revidert semesteroppgave, under forutsetning av at denne er vesentlig endret. Dersom begge eksamenskomponentene er bestått og studenten ønsker å forbedre karakteren, må eksamen i alle eksamenskomponentene avlegges på nytt i samme semester. Det regnes som eksamensforsøk dersom en student trekker seg før den muntlige prøven, også om dette skjer før sensuren på semesteroppgaven er falt.
Annet
Studenter som ønsker å kvalifisere seg til opptak på studieretning for pedagogisk-psykologisk rådgivning, må skrive sin semesteroppgave innenfor området "læring og utvikling".
Instituttet er forpliktet til at alle studenter som har fått opptak til Bachelorprogrammet i pedagogikk blir gitt et undervisningstilbud innen emnet PED2000, Avsluttende fordypning.