PED2101 – Utvikling, læring og motivasjon

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet handler om sentrale teorier om utvikling av kognitiv og sosioemosjonell kompetanse. Det blir lagt vekt på å forstå utvikling i et transaksjonsperspektiv. Teori og forsking om motivasjon og læring, samt barn og unges evne til å mestre utfordringer, står sentralt. Både kognitive, sosiale og følelsesmessige aspekter ved motivasjon blir belyst.

Hva lærer du?

Kunnskaper

Etter fullføring av emnet skal du

  • ha grunnleggende kunnskap om kognitiv og sosioemosjonell utvikling
  • ha forståelse av utvikling som en transaksjon mellom individ og miljø
  • ha kunnskap om sentrale motivasjonsfaktorer og læringsprosesser
  • ha forståelse for interaksjonen mellom motivasjon og læring

Ferdigheter:

Etter fullføring av emne skal du

  • kunne analysere mulige årsaker til variasjon i utvikling
  • vise forståelse for relevante teoribaserte tiltak som kan fremme kognitiv og sosioemosjonell utvikling
  • kunne analysere årsaker til individuelle forskjeller i motivasjon og læring
  • vise forståelse for relevante teoribaserte tiltak som kan fremme motivasjon og læring

Generell kompetanse:

Etter fullføring av emnet skal du

  • kunne reflektere over kognitiv og sosioemosjonell utvikling i et transaksjonsperspektiv
  • kunne reflektere over bruk av motivasjon som et verktøy for å fremme utvikling og læring

Opptak til emnet

Deltakelse i undervisningen forutsetter opptak til emnet.

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Opptak til emner skjer på bakgrunn av rangeringsregler. For nærmere informasjon se rangeringskategorier

som inngår i de to første semestrene i Bachelorprogrammet i pedagogikk er anbefalte forkunnskaper.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen blir gitt som forelesninger og seminar.

Det er obligatorisk oppmøte på første undervisningsdag. Dersom du ikke møter mister du plassen på emnet. Dersom du blir syk eller på annen måte forhindret fra å møte første gang, må du gi beskjed til emnets administrative kontaktperson på forhånd.

Obligatoriske aktiviteter:

Du skal være med på å skrive en gruppeoppgave på 5 sider og gi opponentkommentarer i seminaret.

De obligatoriske aktivitetene skal gjennomføres i seminarene. For å få dem godkjent må du være tilstede og jobbe aktivt med oppgavene. Frister og retningslinjer for de obligatoriske aktivitetene blir gitt ved semesterstart.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år, (inkludert godkjenningssemesteret)

 

Emnet har et pensum på ca.1500 sider.

Eksamen

4-timers skriftlig eksamen

Se semestersiden for eksamensdato og tidspunkt.

De obligatoriske oppgavene må være godkjent for at du skal kunne ta eksamen.

Hjelpemidler til eksamen

Ingen tillatte hjelpemidler. 

Eksamensspråk

Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

En eventuell søknad om oppgavetekst på engelsk må sendes til Institutt for pedagogikk før 1. september.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Eksamensbesvarelsen sensureres av en kommisjon med to sensorer. 

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år, inkludert godkjenningssemesteret. Hvis du skal ta eksamen opp igjen etter den perioden, må du gjennomføre emnet og de obligatoriske aktivitetene på nytt. Du må da søke om opptak til emnet.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. aug. 2024 03:35:18

Fakta om emnet

Nivå
Bachelor
Studiepoeng
20
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk