PED2102 – Språk, flerspråklighet og tekstforståelse
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet tar sikte på å gi en innføring i hvordan språk, flerspråklighet og tekstforståelse utvikles fra førskolealder og fram til tidlig ungdomsalder. Emnet vil vektlegge bade individuelle, sosiale og kulturelle kilder til variasjon i utvikling, og drøfte muligheter og utfordringer knyttet til å tilrettelegge opplæringen for elever med ulik språklig, kulturell og etnisk bakgrunn.
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Etter fullføring av emnet skal du ha
- forståelse for ulike sider ved talespråklig og skriftspråklig utvikling hos enspråklige og to-/flerspråklige
- kunnskap om pedagogiske teorier og begreper innen forskning på flerkulturalitet og to-/flerspråklighet
- innsikt i forskjellige perspektiver på inkludering og tilpasset opplæring for ulike grupper av elever/barn
Ferdigheter:
Etter fullføring av emnet skal du
- analysere mulige årsaker til individuell variasjon i utvikling av språk og tekstforståelse
- kunne drøfte relasjoner mellom språklig læring og tekstforståelse
- analysere sammenhenger mellom ulike oppvekst- og opplæringsvilkår og variasjoner i to-/flerspråklig utvikling
- kunne vurdere ulike teoribaserte tiltak som fremmer språklig læring og tekstforståelse
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du kunne
- reflektere over på hvilken måte erfaringer med språk og tekst fremmer læring og kunnskapsbygging
- formulere og drøfte flerkulturelle og flerspråklige problemstillinger ved hjelp av teoretiske perspektiver
- forstå og reflektere over konsekvensene av ulike oppvekst- og opplæringsvilkår for læringsresultater
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Opptak til emner skjer på bakgrunn av rangeringsregler. For nærmere informasjon se rangeringskategorier
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen baserer seg på at du har tatt emnene som er nevnt. Hvis du ikke har gjennomført dem, bør du gjøre deg kjent med litteraturen før du begynner på PED2102.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med PED2120 – Minoritetsspråklige elever, tilpasset opplæring og pedagogisk-psykologisk rådgivning (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med PED1120 – Flerkulturell pedagogikk med vekt på Pedagogisk psykologisk rådgivning (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med PED2130 – Barn, språk og tekstforståelse (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med PED1130 – Barn, språk og tekstforståelse (nedlagt).
Undervisning
Undervisning blir gitt i form av forelesninger og seminar.
Det er obligatorisk oppmøte på første undervisningsdag og på første gang av seminaret. Dersom du ikke møter mister du plassen på emnet. Dersom du blir syk eller på annen måte forhindret fra å møte på de obligatoriske gangene, må du ta kontakt med emnets administrative kontaktperson på forhånd og gi beskjed.
Obligatoriske aktiviteter:
1. Obligatorisk deltakelse i undervisningen:
Det er obligatorisk å delta i både forelesningene og seminarene på dette emnet. Du kan maksimalt ha 20% udokumentert fravær fra hver av de to undervisningsdelene. Krav til dokumentasjon ved fravær er de samme som ved eksamen.
2. Gruppeoppgave:
For å få godkjent gruppeoppgaven, må du
- være med på å skrive en gruppeoppgave på mellom 1900 og 2150 ord (litteraturliste ikke medregnet) over en problemstilling knyttet til litteraturen på emnet.
- bidra til presentasjon av gruppeoppgaven i seminaret.
- gi respons til andre gruppers presentasjon i seminaret.
Frister og retningslinjer for gruppeoppgaven blir gitt ved semesterstart.
Emnet har et pensum på ca.1500 sider
Deltakelse i undervisningen forutsetter opptak til emnet.
Eksamen
4 timers skriftlig eksamen.
Se semestersiden for eksamensdato og tidspunkt.
De obligatoriske aktivitetene må være godkjent før du kan ta eksamen.
Eksamensbesvarelsen sensureres av en kommisjon med to sensorer. Den ene av disse kan være emneansvarlig.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Eventuell søknad om å få oppgaveteksten på engelsk må sendes til Institutt for pedagogikk innen 1.februar.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 år (inkludert godkjenningssemesteret).
Hvis du har godkjent obligatorisk oppmøte, men ikke fått godkjent gruppeoppgaven, må du melde deg til undervisning på emnet på nytt hvis du ønsker å ta eksamen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.