Sensorveiledning
PED2102 våren 2019
Kort om emnet
Emnet tar sikte på å gi en innføring i hvordan språk, flerspråklighet og tekstforståelse utvikles fra tidlig barndom og fram til ungdomsalder. Emnet presenterer både individuelle, sosiale og kulturelle kilder til variasjon i utvikling.
Tilbudet til studentene består av en forelesningsdel (12 dobbelttimer) og en seminardel (4 dobbelttimer). For oversikt over forelesningstema og pensumdekning vises det til emnesiden som også gis informasjon om læringsutbyttebeskrivelser:
https://www.uio.no/studier/emner/uv/iped/PED2102/index.html
I seminaret er studentene inndelt i grupper på 4-5 studenter. De lager en kort tekst (et arbeidskrav) over selvvalgt problemstilling knyttet til litteraturen på emnet. Gruppeoppgaven presenteres i seminaret der studentene også gir respons til andre gruppers presentasjon.
Emnet har et pensum på ca 1500 sider.
Retningslinjer for evalueringen
Kandidatene gjennomfører en 5-timers skoleeksamen.
Oppgavesettet består av to deler:
- en større oppgave som skal besvares av alle
- tre mindre oppgaver hvorav to skal besvares
I karakterfastsettingen skal hver av de to delene telle likt. Det gis én karakter til eksamen.
Følgende retningslinjer bør ligge til grunn for vurdering og karakterfastsetting:
Kravene i oppgaveteksten
Svarer kandidaten på det oppgaveteksten spør etter? Forholder besvarelsen seg til de sentrale begrepene i oppgaveteksten? Evner kandidaten å tilby en drøfting dersom oppgaveteksten etterspør dette? I hvilken grad dokumenterer eventuelle avgrensinger god faglig forståelse?
Besvarelsens faglige innhold
Dokumenterer kandidaten kjennskap til sentrale begreper og perspektiver i pensumlitteraturen? Er litteraturen som er relevant for den enkelte oppgave forstått og redegjort for på en tilfredsstillende måte? Viser kandidaten til forskning/studier i sitt forsøk på å svare på oppgaveteksten?
Faglig framstillingsform
Tilfredsstiller besvarelsen vanlige krav til akademisk skriving? Er den tilstrekkelig presis og sammenhengende? Er besvarelsen oversiktlig og godt strukturert?