Sensorveiledning vår 2020

PED2102 våren 2020

Kort om emnet

Emnet tar sikte på å gi en innføring i hvordan språk, flerspråklighet og tekstforståelse utvikles fra tidlig barndom og fram til ungdomsalder. Emnet presenterer både individuelle, sosiale og kulturelle kilder til variasjon i utvikling.

Tilbudet til studentene består av en forelesningsdel (12 dobbelttimer) og en seminardel (4 dobbelttimer). For oversikt over forelesningstema og pensumdekning vises det til emnesiden som også gis informasjon om læringsutbyttebeskrivelser:

https://www.uio.no/studier/emner/uv/iped/PED2102/index.html

I seminaret er studentene inndelt i grupper på 4-5 studenter. De lager en kort tekst (et arbeidskrav) over selvvalgt problemstilling knyttet til litteraturen på emnet.  Gruppeoppgaven presenteres i seminaret der studentene også gir respons til andre gruppers presentasjon.

Emnet har et pensum på ca 1500 sider.

Omlegging fra skoleeksamen til hjemmeeksamen våren 2020 i forbindelse med COVID-19 pandemien

I henhold til studieplanen skal studentene gjennomføre 5-timer skriftlig skoleeksamen. For årets kull var skoleeksamen planlagt til den 10. juni kl 9:00. I forbindelse med COVID-19 pandemien besluttet Universitetet i Oslo at alle planlagte eksamener i Silurveien utgår. Eksamen for studentene ved PED2102 ble derfor kort tid før påske endret til 5-timers eksamen, gjennomført hjemme samme dag som planlagt skoleeksamen.

Studentene har gjennom semesteret forberedt seg på å gjennomføre skoleeksamen. Fordi studentene ikke har mer tid når eksamen gjennomføres hjemme, skal eksamen sensureres som om den ble gjennomført som skoleeksamen, dette til tross for at studentene har tilgang på pensumbøker, forelesningsnotater etc. Det betyr at det ikke forventes at studentene har tid til for eksempel å sjekke kilder, lage kildehenvisninger i teksten eller litteraturlister. Det betyr også at sensorene ikke kan forvente en større grad av presisjon i besvarelsen (e.g. i redegjørelse for begreper eller i presentasjon av empiriske studier) enn de normalt ville gjort ved en skoleeksamen.

 

Retningslinjer for evalueringen

 

Oppgavesettet inneholder to oppgaver som begge skal besvares. I karakterfastsettingen skal de to oppgavene telle likt. Det gis én karakter til eksamen.

Følgende retningslinjer bør ligge til grunn for vurdering og karakterfastsetting:

Kravene i oppgaveteksten

Svarer kandidaten på det oppgaveteksten spør etter? Forholder besvarelsen seg til de sentrale begrepene i oppgaveteksten?  Evner kandidaten å tilby en drøfting dersom oppgaveteksten etterspør dette? Viser kandidaten evne til å integrere fagstoff på tvers av ulike kilder der dette er naturlig for å besvare oppgaven? I hvilken grad dokumenterer eventuelle avgrensinger god faglig forståelse?

Besvarelsens faglige innhold

Dokumenterer kandidaten kjennskap til sentrale begreper og perspektiver i pensumlitteraturen? Er litteraturen som er relevant for den enkelte oppgave forstått og redegjort for på en tilfredsstillende måte? Viser kandidaten til forskning/studier i sitt forsøk på å svare på oppgaveteksten?

Faglig framstillingsform

Tilfredsstiller besvarelsen vanlige krav til akademisk skriving? Er den tilstrekkelig presis og sammenhengende? Er besvarelsen oversiktlig og godt strukturert?

Publisert 6. jan. 2020 10:47 - Sist endret 29. apr. 2020 11:41