Tidligere eksamensoppgaver

Eksempel 1)

Oppgave 1

Svar kort på ALLE oppgavene

1. Hva kjennetegner utforskende samtaler?

2. Hvilke risikofaktorer for psykososiale vansker kjenner vi til?

3. Hva betyr forebygging, forklar ha som menes med "ulike typer" av forebygging og diskuter hvilken "type" forebygging som er mest effektiv. 

4. Hvorfor kan det være vanskelig å avdekke vold mot barn?

Oppgave 2

BÅDE oppgave A og B skal besvares

A) Forklar hvorfor lek er viktig for læring og utvikling, og drøft hvordan vi kan sikre at barnehagene innehar høy kvalitet.

B) Diskuter muligheter og utfordringer ved bruk av digital teknologi for å støtte læring, deltagelse og inkludering i skolen.

 

Eksempel 2)

Oppgave 1

Både oppgave A og B skal besvares

A. Hvorfor er deltagelse viktig for læring og utvikling. Beskriv et eller flere forskningsbasert(e) tiltak som kan støtte deltagelse i skole og barnehage. Diskuter muligheter og utfordringer.

B. Gjør rede for forskjellen på kritiske og sensitive faser i hjernen og drøft hvordan tidlige relasjoner kan påvirke hjernens utvikling.

 

Oppgave 2

Svar kort på 4 av disse oppgavene:

  1. Skriv 2-3 kjennetegn hos barn med angst
  2. Beskriv kjennetegn på autisme/autismespekterforstyrrelse (ASF)
  3. Skriv tre kjennetegn ved ‘mobbing’
  4. Hvordan kan en lærer fremme selvregulering og mestringstro i klasserommet?
  5. Hva er hovedforskjellen mellom barn med ADHD og barn med Atferdsvansker (Conduct disorders)?
  6. Beskriv trenivåmodellen for forebyggende intervensjoner. Bruk gjerne eksempler fra forskningsbasert(e) program eller tiltak når du forklarer modellen
  7. Beskriv de tre elementene som står sentralt i CBT (Cognitive Behavioral Therapy)

 

Eksempel 3)

Oppgave 1

Svar kort på 4 av disse oppgavene:                                                                                 

  1. Beskriv tiltak for å redusere mobbing i skolen
  2. Hva er sosial kompetanse?  
  3. Beskriv kjennetegn ved samtaler som er produktive for læring i skolen?                       
  4. Hva er synapser og nevroner?
  5. Forklar begrepene selvregulering og samregulering
  6. Hva er forskjellen mellom hukommelse og læring?
  7. Forklar transaksjonsmodellen

Oppgave 2 

Både oppgave A og B skal besvares

A. Hva kjennetegner internaliserte vansker? Beskriv og diskuter mulige tiltak. Bruk gjerne eksempler fra forskningsbasert(e) program eller tiltak.

B. Diskuter muligheter og utfordringer ved bruk av teknologi for å støtte læring og inkludering i skolen. Bruk gjerne eksempler fra forskningsbasert(e) program eller tiltak.

Publisert 2. nov. 2023 15:26 - Sist endret 2. nov. 2023 15:26