UNIVERSITETET I OSLO
Pedagogisk forskningsinstitutt
BACHELOR I PEDAGOGIKK
STUDIEÅRET 2008
Oppdatert mai 2008
Nyttig informasjon om studielitteratur
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
PED 2120 - Flerkulturell pedagogikk med vekt på Pedagogisk psykologisk rådgivning
Aukrust, Vibeke G. (2005): Tidlig språkstimulering og livslang læring – en kunnskapsoversikt. Oslo: Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt. (61 s)
Bråten, Ivar (1996): Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap 1, 3, 4, 5, 6 og 7 (142 s.)
Carli, Amalia (1997): Flyktningebørn og deres familier: en tilnærmelse til deres psykosociale situation. I: J. G. Arenas (red.): Interkulturell psykologi. København: Hans Reitzels forlag.(18 s.)
Haugen, Richard (2006): Barn og Unges læringsmiljø -2 - med vekt på lek, sosialisering og tospråklighet. Kristiansand. Høgskoleforlaget. Kap. 2,3,5,6. (76 s)
Pihl, Joron (2002): Viten, makt og konstruksjon av mental retardasjon i den flerkulturelle skolen anno 2000. I: Norsk Tidsskrift for Migrasjonsforskning, nr. 02/2002. s.89-108 (19 s.)
Rygvold, Anne-Lise (2003): Språkvansker hos barn. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s.265-283. (18s)
Sand, Therese (1998): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1, 2, 5-8 (140 s.)
Valvatne, Helene & Sandvik, Margareth (2002): Barn, språk og kultur. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 7 (41 s.)
Wold, Astrid Heen (1996): Skriftspråkutvikling. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1, 2 og 10. (30 s.)
Øzerk, Kamil Z. (1993): Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 07/93, s. 3-50 (47 s.)
Øzerk, Kamil Z. (2005): Enten – Eller – Polariserings-tendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. I: Spesialpedagogikk nr 5/2005 s.10-17 (8 s)
Øzerk, Meral (2005): Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv. I: Norsk skolepsykologi. Nr 5-2005 s.27-43. (16 s)
Aasen, Joar (2003): Flerkulturell pedagogikk. Vallset; Opplandske forlag. kap. 4. (40s)
Til sammen 661 sider.
Antall studenter: 60