Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

BACHELOR I PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2011

Oppdatert mai 2011

Nyttig informasjon om studielitteratur

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Det finnes et restopplav av kompendier til dette emnet. Kun en av tekstene i litteraturlista (Carli, Amalia 1997) finnes i kompendiet. Kompendiet kan kjøpes til redusert pris i koputsalget. Det vil ikke bli rebestilt kompendier når opplaget er utsolgt.

PED2120 - Flerkulturell pedagogikk med vekt på Pedagogisk psykologisk rådgivning

Bråten, Ivar (1996): Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap 1, 3, 4, 5 og 6 s. 13-42, 74-159 (114 s.)

Bråten, Ivar (2007): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s. 9-81, 110-146, 221-285 (171 sider)

Carli, Amalia (1997): Flyktningebørn og deres familier: en tilnærmelse til deres psykosociale situation. I: J. G. Arenas (red.): Interkulturell psykologi. København: Hans Reitzels forlag.(18 s.) (teksten finnes i restopplag av kompendie)

Haugen, Richard (2006): Barn og Unges læringsmiljø -2 - med vekt på lek, sosialisering og tospråklighet. Kristiansand. Høgskoleforlaget. Kap. 2,3,5,6. (76 s)

Joron, Phil (2010): Etnisk mangfold i skolen: det sakkyndige blikket. 2. utgave. Oslo. Universitetsforlaget. Kap. 6,7 (66s.)

Rygvold, Anne-Lise (2003): Språkvansker hos barn. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s.265-283. (18s)

Sand, Therese (2008): Flerkultruell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kal 1, 2, 5, 6, 7, og 8. (155 s.)

Øzerk, Kamil Z. (1993): Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 07/93, s. 3-50 (47 s.)

Øzerk, Kamil Z. (2005): Enten – Eller – Polariserings-tendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. I: Spesialpedagogikk nr 6/2005 s.10-17 (8 s)

Øzerk, Meral (2005): Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv. I: Norsk skolepsykologi. Nr 5-2005 s.27-43. (16 s)

Aasen, Joar (2003): Flerkulturell pedagogikk. Vallset; Opplandske forlag. kap. 4. (40s)

Til sammen 729 sider.

Antall studenter: 60

Publisert 5. apr. 2011 10:33 - Sist endret 25. juli 2011 15:12