Pensum/læringskrav høst 2013

PED2120 - Minoritetsspråklige elever, tilpasset opplæring og pedagogisk-psykologisk rådgivning

BACHELOR I PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2013

Oppdatert mai 2013

Nyttig informasjon om studielitteratur.

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

*En ny tittel er lagt til i pensumlista (Sand 2008). Akademika har få eksemplarer igjen, men ny bestilling er lagt inn. Det kan ta noe tid før Akademika får inn de nye eksemplarene.

 

Bråten, I. (1996). Vygotsky i pedagogikken. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap 1, 3, 4, 5 og 6 s. 13-42, 74-159 (114 s.)

Bråten, I. (2007). Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s. 9-81, 110-146, 221-285 (171 sider)

Haugen, R. (2006). Barn og Unges læringsmiljø -2 - med vekt på lek, sosialisering og tospråklighet. Kristiansand: Høgskoleforlaget. Kap. 2,3,5,6. (76 s)

Joron, P. (2010). Etnisk mangfold i skolen: det sakkyndige blikket. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 6,7 (66s.)

Mokhtari, K. & Niederhauser, D. S. (2013). Vocabulary and Syntactic Knowledge Factors in 5th Grade Students’ Reading Comprehension. International Electronic journal of Elementary education Vol. 5 nr 2 s. 157-170 (14 sider). Elektronisk tilgjengelig.

Rygvold, A.L. (2003). Språkvansker hos barn. I Edvard Befring & Reidun Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. s.265-283. (18s)

Sand, T. (2008). Flerkultruell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kal 1, 5, 6, 7, og 8.

Stensland, S. Ø., H.F. Aakvaag og S. M. Ormhaug (2011). Posttraumatiske stressreaksjoner hos barn og ungdom. Paidos, 29 (2), 60-63. 4 sider (Elektronisk tilgjengelig)

Seung, B. ,  Siddiqi, S. & Edler, J. H. E. (2006): Intervention Outcomes of a Bilingual Child with Autism. I: Journal of Medical Speech-language Pathology, vol. 14, no.1. s.53-62) (10 sider).

Øzerk, K. Z. (1993). Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 07/93, s. 3-50 (47 s.)

Øzerk, K. Z. (2005). Enten – Eller – Polariserings-tendenser blant språklige minoriteters læringsutbytt. I Spesialpedagogikk_ nr 6/2005 s.10-17 (8 s)

Øzerk, M. (2005). Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv. I Norsk skolepsykologi. Nr 5-2005 s.27-43. (16 s)

Øzerk, K. (2009). Læring av lærestoff og utvikling av språk på skolen. I Norsk pedagogisk Tidsskrift nr 4/2009 (s. 294-308) (14 sider) (Elektronisk tilgjengelig)

Aasen, J.(2003). Flerkulturell pedagogikk. Vallset: Opplandske forlag. kap. 4. (40s)

Til sammen 735 sider.

Antall studenter: 60

 

Publisert 6. mai 2013 10:47 - Sist endret 30. aug. 2013 12:14