Tidligere eksamensoppgaver

Eksamen høsten 2008

Alle oppgavene skal besvares

1) Redegjør for Lev Vygotskys  og Jim Cummins` distinksjoner  mellom kommunikativt språk og akademisk språk og diskuter hva dette betyr for minoritetsspråklige elevers opplæringssituasjon.

2) Gi eksempler på typiske trekk i en mellomspråksfase og redegjør for utfordringer knyttet til lese og skriveopplæring på et andrespråk.

3) Drøft følgende påstand hentet fra pensumlitteraturen: ”Multikulturell rådgivning handler om å gjøre et asymmetrisk forhold symmetrisk ”. Gjør deretter rede for hva rådgiveres ”selvinnsikt” og fokus på rådsøkeres ”verdensanskuelse” betyr i denne sammenhengen.

4) Redegjør for utfordringer knyttet til sosialisering og identitetsutvikling i en flerkulturell sammenheng.

 

Eksamen høsten 2009

Alle oppgaver skal besvares

  1. Gjør kort rede for den historiske utviklingen til ’synet på lesing’. Drøft hva slags råd du som PP-rådgiver kan gi til lærere for å styrke elevenes leseferdigheter på 4.-5. klassetrinn.
  2. Gjør kort rede for ulike tilnærminger til Multikulturell rådgivning. Drøft hvilken strategi eller tilnærming du kan tenke deg å bruke når det gjelder å gi råd til innvandrerforeldre. Begrunn valget ditt.
  3. Språkvansker: Gjør kort rede for språkvansker. Drøft kort hva slags pedagogiske tiltak lærere kan bruke for å gi elever med språkvansker tilpasset opplæring.
  4. Gjør kort rede for  ’morfologisk typologi’, ’ordstillingstypologi’ og ’mellomspråk’. Drøft kort hvordan slike kunnskaper kan brukes av PP-rådgivere.

 

Eksamen høsten 2012

KUN 4 AV OPPGAVENE SKAL BESVARES. I VURDERINGEN VURDERES ALLE OPPGAVENE LIKT.

Oppgave 1: Gjør kort rede for ’mellomspråk’ og ulike kjennetegn ved mellomspråket. I denne smmenheng drøft kort og gi noen eksempler på ’interferensfeil’, ’performansfeil og  ’kompetansefeil’.

Oppgave 2: Gjør kort rede for ’språkvansker’ med utgangspunkt i Anne-Lise Rygvolds kapittel i pensum. Drøft kort hvilke tiltak kan styrke barnas ordforråd.

Oppgave 3: Gjør kort rede for tre tilnærminger til ’multikulturell rådgivning’ . Døft kort hvordan slike kunnskaper om multikulturell rådgivning kan brukes av en pedagogisk-psykologisk rådgiver (PP-rådgiver).

Oppgave 4: Gjør kort rede for og drøft hva ’Solid-byggverk metaforen’ og ’Sveitser-ost metaforen’ går ut på. Drøft hvordan en pedagogisk-psykologisk rådgiver (PP-rådgiver) kan bruke kunskapen om disse metaforene for å veilede en lærer som har en tospråklig elev med rett til spesialundervisning.

Oppgave 5: Svar kort på disse spørsmålene:

  1. Hva handler NEIS-modellen om?
  2. Joar Aasen drøfter sosialiseringsteorien til Anton Hoëm. Hva skolen må gjøre for å fremme ”Forsterket sosialisering’?
  3. Hva handler opplæringslovens paragraf 1-3, paragraf 2-5, paragraf 2-6, paragraf 2-7,     paragraf 2-8, paragraf 5-1 og kapittel 6 om?

 

Utsatt eksamen høst 2012

KUN 4 AV OPPGAVENE SKAL BESVARES. I VURDERINGEN VURDERES ALLE OPPGAVENE LIKT.

 

Oppgave 1: Ved hjelp av en figur, gjør rede for ’Terskelnivå-hypotesen’. Drøft kort hvordan kunnskaper om denne hypotesen kan brukes av pedagogisk-psykologiske rådgivere (PP-rådgivere).

 

Oppgave 2: Gjør rede for hva lesing er. Drøft kort hvordan lærere kan hjelpe elevene a) til å lære å lese og b) til å bli gode innholdslesere slik at de kan lese læreboktekster for å lære.

 

Oppgave 3:  Gjør kort rede for Vygotskys syn på begreper og drøft kort

a) hvordan ulike typer begreper utvikles  og b) hva slags pedagogisk råd en pedagogisk-psykologisk rådgiver (PP-rådgiver) kan gi med tanke på å hjelpe en elev som har svak begrepskunnskap.

 

Oppgave 4: Gjør kort rede for ’språkvansker’. Drøft kort hvilke tiltak som kan styrke barnas ordforråd.

 

Oppgave 5: Svar kort på disse spørsmålene:

  1. Hva  går NEIS-modellen ut på?
  2. Hva er et traume? Nevn 4 hendelser som kan forårsake traume.
  3. Hva er forskjellen mellom ’klassisk rasisme’ og ’moderne rasisme’?
  4. Hva betyr ’ordstillingstypologi’?
  5. Hva handler ’Forvaltningsområdet for det samiske språk’ om?

 

 

Eksamen høsten 2013

KUN 4 AV OPPGAVENE SKAL BESVARES. I VURDERINGEN VURDERES ALLE OPPGAVENE LIKT.

 

Oppgave 1: Gjør kort rede for ’terskelnivå hypotesen” om tospråklig utvikling. Drøft kort hvordan ideer fra Vygotskys teori kan brukes for å forebygge ”utilfredsstillende tospråklig utvikling” hos minoritetsspråklige barn.

 

Oppgave 2: Gjør kort rede for ulike kategorier av  ’språkvansker’. Du kan gjerne ta utgangspunkt i Anne-Lise Rygvolds kapittel i pensum. Drøft kort hva foreldre og barnehagepersonale bør gjøre for å styrke barnas spontane begreper/hverdagsspråk.

 

Oppgave 3: Gjør kort rede for ”lesing”. Drøft betydningen av ordforråd og syntaks for å styrke elevenes leseforståelse/innholdsforståelse av fagtekster på skolen. Bruk gjerne ideer fra pensumartikkelen til  Mokhtari  & Niederhauser og NEIS-modellen til Øzerk som dere har i pensumet.

 

Oppgave 4: Gjør kort rede for ’Solid-byggverk metaforen’ og ’Sveitserost-metaforen’. Drøft kort hvordan en pedagogisk-psykologisk rådgiver (PP-rådgiver) kan bruke kunnskapen om disse metaforene for å veilede en lærer som har en tospråklig elev med rett til spesialundervisning etter opplæringslovens § 5-1.

 

Oppgave 5: Svar kort på disse spørsmålene:

Hva handler ’den absolutistiske tilnærmingen’  i multikulturell rådgivning om?
Hva kjennetegner ’mellomspråk’ og ’interferensfeil’?
Hva kjennetegner ’de sterkt syntetiske språkene”? Nevn tre språk som er i denne kategorien.
Hva menes med ’traume’ og ’ posttraumatiske stressreaksjoner’. Definer kort.
Hva er forskjellen mellom ’additiv tospråklighet’ og ’subtraktiv tospråklighet’?
I pensumkapitlet sitt drøfter Joar Aasen sosialiseringsteorien til Anton Hoëm. Hva må skolen gjøre for å fremme ”Forsterket sosialisering’?
Hva handler opplæringslovens paragraf 1-3, paragraf 2-5, paragraf 2-6, paragraf 2-7,     paragraf 2-8 og kapittel 6 om?
Hva legges i begrepene ’tokulturell ambivalens’, ’individets nærmeste utviklingssone’,

 

 

EKSAMEN HØST 2015

 

Bokmål

Kun 4 av oppgavene skal besvares. I vurderingen vurderes alle oppgavene likt.

 

Oppgave 1: Gjør rede for lesing. Drøft kort betydningen av ordforråd og syntaks for utviklingen av leseforståelse.

Oppgave 2: Gjør kort rede for hva ‘autisme/autisme spekter forstyrrelser’ og ‘dysleksi’ er. Drøft kort ved hjelp av ulike pedagogiske kunnskaper fra pensumet hva slags tiltak lærerne og spesialpedagoger kan sette i gang for å styrke læringsmulighetene til barn med autisme/autisme spekter forstyrrelser og barn med dysleksi.

Oppgave 3: Gjør kort rede for ulike typer språkvansker.

Oppgave 4: Gjør kort rede for Vygotskys syn på begrepsutvikling hos barn. Drøft hva minoritetsforeldre og lærere som underviser for språklige minoriteter bør være oppmerksomme på i lys av Vygotskys synspunkter på begrepsutviklingen hos barn.

Oppgave 5: Hva betyr disse begrepene/forkortelsene? Definer dem kort.

a) Morfologisk typologi

b) Syntaktisk bevissthet

c) Tokulturell ambivalens

d) Interferensfeil og performansfeil

e) Forsterket sosialisering, desosialisering og resosialisering

f) Absolutistisk tilnærming i rådgivning

g) Mellomspråk

h) ’Forvaltningsområdet for det samiske språk’

i) Additiv tospråklighet og subtraktiv tospråklighet

j) Tospråklig opplæring

 

Nynorsk

KUN 4 AV OPPGÅVENE SKAL SVARAST PÅ. I VURDERINGA VURDERAST ALLE OPPGÅVENE LIKT.

Oppgåve 1: Gjer greie for lesing. Drøft kort betydinga av ordforråd og syntaks for utviklinga av leseforståing.

Oppgåve 2: Gjer kort greie for kva ‘autisme/autisme spekter forstyrringar’ og ‘dysleksi er. Drøft kort ved hjelp av ulike pedagogiske kunnskapar frå pensumet kva tiltak lærerane og spesialpedagogar kan setje i gang for å styrke læringsmoglegheitene til barn med autisme/autisme spekter forstyrringar og barn med dysleksi.

Oppgåve 3: Gjer kort greie for ulike typar språkvanskar.

Oppgåve 4: Gjer kort greie for Vygotskys syn på omgrepsutvikling hos barn. Drøft kva minoritetsforeldrar og lærerar som underviser for språklege minoritetar bør vere merksame på i lys av Vygotskys synspunkt på omgrepsutviklinga hos barn.

Oppgåve 5: kva betyr disse omgrepa/forkortingar? Definer dei kort.

a) Morfologisk typologi

b) Syntaktisk bevisstheit

c) Tokulturell ambivalens

d) Interferensfeil og performansfeil

e) Forsterka sosialisering, desosialisering og resosialisering

f) Absolutistisk tilnærming i rådgjeving

g) Mellomspråk

h) ’Forvaltningsområdet for det samiske språk’

i) Additiv tospråklegheit og subtraktiv tospråklegheit

j) Tospråkleg opplæring

 

EKSAMEN HØST 2016

Kun 4 av oppgavene skal besvares. I vurderingen vurderes alle oppgavene likt.

Oppgave 1: Gjør kort rede for ‘fonemisk bevissthet’, ‘syntaktisk bevissthet’ og ‘morfologisk

bevissthet’. Drøft kort og gi eksempler på hvordan en lærer kan hjelpe elever med språklig

minoritetsbakgrunn til å styrke fonemisk bevissthet og morfologisk bevissthet.

Oppgave 2: Gjør kort rede for ulike kategorier av ’språkvansker’. Du kan gjerne ta utgangspunkt i

Anne-Lise Rygvolds kapittel i pensum. Drøft kort hva foreldre og barnehagepersonale bør gjøre for

å styrke barnas spontane begreper/hverdagsspråk.

Oppgave 3: Gjør kort rede for

’Terskelnivå hypotesen” om tospråklig utvikling.

‘Interpsykologiske prosesser’ og ‘intrapsykologiske prosesser’

Drøft kort hvordan barnehage lærere og/eller lærere på skolen kan bidra til å

forebygge ”utilfredsstillende tospråklig utvikling” hos minoritetsspråklige barn.

Oppgave 4: Skriv kort hva som menes med 4 språklige delferdigheter. I denne sammenheng gjør

kort rede for ‘Muntlig ordforråd’, ‘Skriftlig ordforråd’, ‘Reseptivt ordforråd’ og ‘Produktivt ordforråd’.

Drøft også kort viktigheten av ordforråd for lesing på skolen.

Oppgave 5: Svar meget kort på disse spørsmålene:

a) Hva menes med ‘nyrasisme’?

b) Hva står WISC for noe?

c) Hva menes med ‘mekanisk solidaritet’ og ‘organisk solidaritet’?

d) Hva handler opplæringslovens paragraf 5-1 om?

e) Hvilke elevgrupper faller inn under kategoriene ‘elever med urfolksbakgrunn’, ‘elever fra

nasjonale minoriteter’ og ‘elever fra språklige minoriteter’?

f) Hva menes med ‘ikonisk representasjon’?

g) Hva menes med ‘traume’?

h) Hva menes med ‘relativistisk tilnærming’ i sammenheng med multikulturell rådgivning

i) Hva menes med ‘SOV’ språk?

j) Hva menes med ‘vansker med sosial kommunikasjon’?

 

 

Publisert 15. apr. 2013 13:51 - Sist endret 19. okt. 2017 10:38