Bråten, I (2002). Ulike perspektiver på læring. I: Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 11-31. (20 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Helstrup, T (2002). Læring i et kognitivt perspektiv. Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 103-131 (28 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Samuelstuen, M. S. (2002). Læring fra fagtekster. Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 131-147 (16 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Bråten, I (2002). Selvregulert læring i sosialt kognitivt perspektiv. I: Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 164-194 (30 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Gjems, L (2002). Hvordan lærer barn å forstå andres tenkning. I: Bråten, I. (red.): Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, 213-231 (18 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Rommetveit, R (1996): Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap og læring. I Dyste, D. Ulike perspektiv på læring og læringsforskning. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. 88-105 (18 sider) Tilgjengelig som E-bok her
Strømsø, H.I. & Aukrust, V.G. (2003). Lesing og kognitiv utvikling: er det noen sammenhenger? Nordisk Pedagogikk, 2, s. 65-78. (13 sider)
Karlsen, P. J. (2005). Hva skal vi med arbeidshukommelse? Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Vol 42, nummer 3, side 193-194 (1 side) Elektronisk tilgjengelig her
Olaussen, B.S. (2009). Arbeidsplaner i skolen: En kontekst for utvikling av selv-regulert læring? - Refleksjoner etter en studie på småskoletrinnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift.03. side 189-199 (11 sider) Elektronisk tilgjengelig her
Hopfenbeck, Therese Nerheim (2011). Fra teoretiske modeller til klasseromspraksis: Hvordan fremme selvregulert læring? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 05, side 360-370 (10 sider) Elektronisk tilgjengelig her
Furberg, Anniken Larsen & Rasmussen, Ingvill (2012). Faktaorientering og forståelsesorientering i elevers bruk av nettbaserte læringsomgivelser, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-0236438-0. Kapittel 2. s 23 – 57 (31 sider)
Lund, Andreas (2012). Veni, vidi, wiki: samarbeidslæring i praksis, I: Trond Eiliv Hauge & Andreas Lund (red.), Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-0236438-0. Kapittel 4. s 85 – 112 (22 sider)
Säljö, R.(2006). Læring og Kulturelle Redskaper. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Hele boken (226 sider)
Bransford, J. D., Brown, A. L. & Cocking, R. R. (Eds.): How people learn: Brain, mind, experience, and school, 2000. Washington, DC: National Academy Press. Hele boken (284 sider). Gratis fra ebrary hvis du er logget inn på UiO eller via. VPN.. Elektronisk tilgjengelig her
Til sammen 728 sider.
Antall studenter: 30
Anbefalt litteratur
Harris, P. L. (2012). Trusting What You´re Told. Cambridge, Massachusetts, The Belknap Press of Harvard University Press.
Ivarsson, J., et al. (2002). Map reading versus mind reading. Revisiting children's understanding of the shape of the earth. Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice. M. Limón and L. Mason. Amsterdam, Kluwer Academic Publishers: 77-99.
Rasmussen, I. and S. Ludvigsen (2010). Learning with Computer Tools and Environemts: A Sociocultural Perspective International Handbook of Psychology in Education. K. Littleton, C. Wood and J. Kleine Staarman. United Kingdom, Emerald: 399-435.
Sweet, A. N. and C. E. Snow (2003). Rethinking Reading Comprehenshion. New York, The Guilford Press.
Bråten, I. (2007). Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet- teori og praksis. Cappelen
Schacter, D.L. (2002) The seven sins of memory: How the mind forgets and remembers.
Kirschner, P.A., Sweller, J., and Clark, R.E. (2006) Why minimal guidance during instruction does not work: an analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist 41 (2) 75–86
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
Oppdatert november 2013