UNIVERSITETET I OSLO
Pedagogisk forskningsinstitutt
BACHELOR I PEDAGOGIKK
STUDIEÅRET 2013
Oppdatert november 2012
Nyttig informasjon om studielitteratur
PED 2220 - UTDANNINGSRETT OG PROFESJONSETIKK
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
Utdanningsrett
Bernt, Jan Fridthjof: Universitets- og høyskoleloven av 2005 - med kommentarer, 2006. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-5 (100s.).
Erdis, Mare & Bjerke, Ann-Karin: Juss for pedagoger, 2009. Bergen: Fagbokforlaget (100s.).
Hagsæther, Gunhild: Barns rett - voksnes ansvar, 2008. I Beck, C. & Vestre, S.E. (red.): Skolen i aftenlandet?. Oslo: Didakta Norsk Forlag. Side 115- 126 (13s.). Tilgjengelig i elektronisk form på www.didakta.no.
Møse, Erik: Menneskerettigheter, 2002. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. ISBN: Kap. 1, 8, 16 og 20. (45 s.).
Ny lovgivning om opplæring, 1995. NOU 1995: 18, kap 11, fra og med. 18 til og med 21 og 34. (70 s.). Fulltekst.
Vestre, S. E.: Foreldrerett og brukerorientering, 1999. Oslo: LIFO. I Bredal, Dag (red.): Frihetens kår 1999 en bedre skole. S. 118-128. (10 s.).
Til sammen ca. 325 sider
Etikk
Bergem, Trygve: Læreren i etikkens motlys. Innføring i yrkesetisk tenkning og praksis. 2. utgave., 2011. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 1-5 (90 sider)..
Løgstrup, K. E.: Den etiske fordring, 2000. Oslo: J.W. Cappelens Forlag. Kap. I-IV. (55 s.) (Den norske versjonen er utsolgt fra forlaget. Dansk versjon, 3.utgave 2008, Gyldendal ).
Tranøy, Knut Erik: Det åpne sinn: moral og etikk mot et nytt årtusen, 1998. Oslo: Universitetsforlaget. Side 17-72, 153-162 og 181-200. (86 s.). Gratis hos Nasjonalbiblioteket. Fulltekst.
Power, F. Clark: Den moralske atmosfæren i et skolesamfunn, 1997. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. I Dale, Erling Lars (red.): Etikk for pedagogisk profesjonalitet, s. 218-231 (14s.). Gratis hos Nasjonalbiblioteket. Fulltekst.
Rørvik, Harald: Yrkesetikk for pedagogisk arbeid, 1991. Trondheim: Tapir Forlag. Kap. 3-5. (60 s.).
Til sammen ca. 325 sider
Antall studenter: 30