Studentene deles i 8 grupper (tilfeldig) av faglærer første undervisningsdag. Hver gruppe skal fremføre ett av åtte temaer, samt opponere. Framføringene foregår de fem siste undervisningsdagene. Se oversikt over når de ulike gruppene skal presentere og opponere, i tabellen under:
Tid |
Tema |
Gruppe |
Opponent- gruppe |
Aktuelt fokus |
Fr. 3. okt. 10:15-11:00
|
G. H. Mead - Selvet, identitet og sosialisering
|
1 |
8 |
Forholdet mellom I (jeg) og Me (meg) hos G. H. Mead?
|
Fr. 3. okt. 11:15-1200 |
Berger og Luckmanns sosialiseringsteori |
2 |
7
|
Skille mellom primær og sekundær sosialisering. |
Fr. 10. okt. 10:15-11:00
|
A. Hoëms sosialiseringsteori
|
3 |
6 |
Uformell og formell sosialisering. «Den gode situasjon”
|
Fr. 10. okt. 11:15-1200
|
E. Durkheim - samfunn og utdanning |
4 |
5 |
Primær og sekundær sosialisering. Mekanisk og organisk solidaritet. |
Fr. 24. okt. 10:15-11:00
|
B. Bernstein - kodeteori og sosialisering.
|
5 |
4 |
Bernsteins kodebegrep, med spesiell vekt på begrepene ramme og klassifisering. ”Begrenset (restricted) språkkode” og ”utvidet (elaborated) språkkode”. |
Fr. 24. okt. 11:15-12:00 |
P. Bourdieu - sosial klasse, kapital og sosialisering |
6 |
3 |
Habitus et resultat av primærsosialisering?
Sosialt felt.
|
Fr. 31. okt. 10:15-11:00
|
A. Giddens - det senmoderne samfunn, sosialisering og refleksivitet.
|
7 |
2 |
Refleksivitet og selv-identitet. refleksivitet og selv-identitet. ”Frigjøringpolitikk” (emancipatory politics) og ”livspolitikk” (life politics). |
Fr 31. okt. 11:15-12:00 |
M. Archer - om individets frihet, sosiale strukturer og sosialisering.
|
8 |
1 |
Individ og sosial struktur. «Indre konversasjon”. «Første persons identitet». |