Informasjon om arbeidskrav

I undervisningsopptaket melder studentene seg opp til seminar 1 eller seminar 2. Innad i hvert seminar deles studentene i 8 grupper (tilfeldig) av faglærer. Inndelingen skjer første undervisningsdag. Det er obligatorisk oppmøte.

Hver gruppe skal fremføre ett av åtte temaer, samt opponere på en annen gruppes presentasjon. Framføringene foregår i seminar - se timeplanen for tid og sted. Oversikt over fordeling av temaer på de ulike gruppene, hvilken gruppe som skal opponere og når, finner du i tabellene under.

Det er obligatorisk oppmøte til minst 3 av 4 ganger med muntlige studentframføringer. Det må fremkomme at alle på gruppa har bidratt til presentasjonen for å få den godkjent.

Flere detaljer om rammer og retningslinjer for gjennomføring av arbeidskravet finner du i et eget dokument i emnets fronterrom.

 

Seminar 1 mandager:

Tid

Tema

Gruppe

Opponent-

gruppe

Aktuelt fokus

Ma 5 okt

14:15–16:00

A. Hoëms sosialiseringsteori

 

1

6

Hvilke er de 5 mest sentrale begrepene knyttet til sosialisering hos Hoëm, etter deres mening, og hva innebærer de?

Ma 5 okt

14:15–16:00

G. H. Mead - Selvet, identitet og sosialisering

2

7

Forholdet mellom I (jeg) og Me (meg) hos G. H. Mead?

 

Ma 12 okt

14:15–16:00

E. Durkheim - samfunn og utdanning

3

8

Forklar mekanisk og organisk solidaritet. Hvordan foregår sosialisering i de to samfunnstypene?

Ma 12 okt

14:15–16:00

Berger og Luckmanns sosialiseringsteori

4

1

Hva mener Berger & Luckmann med internalisering, objektivering og eksternalisering?

Ma 19 okt

14:15–16:00

P. Bourdieu - sosial klasse, kapital og sosialisering

5

2

Hva er habitus? Er habitus et resultat av primær- eller sekundærsosialisering? Begrunn.

Ma 19 okt

14:15–16:00

A. Giddens - det senmoderne samfunn, sosialisering og refleksivitet.

6

3

Har alle individer i Giddens’ beskrivelse av den nye moderniteten de samme muligheter til å gjøre valg?

Ma 26 okt

14:15–16:00

Bourdieu & Giddens

7

4

Hva er forskjellen mellom aktørforståelsen hos Giddens og Bourdieu?

Ma 26 okt

14:15–16:00

M. Foucault – subjektet og makten

8

5

Hva menes med at makten er produktiv, og hvilken betydning får dette synet for sosialisering av individer?

 

Seminar 2 fredager:

Tid

Tema

Gruppe

Opponent-

gruppe

Aktuelt fokus

Fre 9 okt

08:15–10:00

A. Hoëms sosialiseringsteori

 

1

6

Hvilke er de 5 mest sentrale begrepene knyttet til sosialisering hos Hoëm, etter deres mening, og hva innebærer de?

Fre 9 okt

08:15–10:00

G. H. Mead - Selvet, identitet og sosialisering

2

7

Forholdet mellom I (jeg) og Me (meg) hos G. H. Mead?

 

Fre 16 okt

08:15–10:00

E. Durkheim - samfunn og utdanning

3

8

Forklar mekanisk og organisk solidaritet. Hvordan foregår sosialisering i de to samfunnstypene?

Fre 16 okt

08:15–10:00

Berger og Luckmanns sosialiseringsteori

4

1

Hva mener Berger & Luckmann med internalisering, objektivering og eksternalisering?

Fre 23 okt

08:15–10:00

P. Bourdieu - sosial klasse, kapital og sosialisering

5

2

Hva er habitus? Er habitus et resultat av primær- eller sekundærsosialisering? Begrunn.

Fre 23 okt

08:15–10:00

A. Giddens - det senmoderne samfunn, sosialisering og refleksivitet.

6

3

Har alle individer i Giddens’ beskrivelse av den nye moderniteten, de samme muligheter til å gjøre valg?

Fre 30 okt

08:15–10:00

Bourdieu & Giddens

7

4

Hva er forskjellen mellom aktørforståelsen hos Giddens og Bourdieu?

Fre 30 okt

08:15–10:00

M. Foucault – subjektet og makten

8

5

Hva menes med at makten er produktiv, og hvilken betydning får dette synet for sosialisering av individer?

 

Publisert 21. mai 2015 14:38 - Sist endret 8. sep. 2015 11:24