Pensum/læringskrav

Nyttig informasjon om studielitteratur.


Tre grunnbøker:                                                                          

Bjørndal, Ivar. 2005:  Videregående opplæring i 800 år. Forum bok: Halden. S. 17-92, 169-192, 295-333, (135 s.)

Korsvold, Tora 2005: For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Abstrakt forlag: Oslo. Innledning, kap 1, 3, 4 og 5 (107 s.)

Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) 2004: Pedagogiske profiler. Oslo: Abstrakt Forlag. Alle leser kapitlene om Hartvig Nissen, Nordahl Rolfsen, Bernhof Ribsskog, Helge Sivertsen, og Gudmund Hernes (97 s.)

I alt: 340 sider

 

Noen felles artikler#:                                                                         

Norsk utdanningshistorie

Froestad, Jan: Normalisering som disiplinering, i Meyer, S. og T. Sirnes (red.): Normalitet og identitetsmakt i Noreg. Ad.Notam Gyldendal 1999. (22 s.)

Jarning, Harald: Resultater som teller, i Elstad, E. og K. Sivesind (red.) PISA – sanninga om skulen? Oslo 2011. (22s.)

Sejersted, Francis 1995: ”Historiefagets fortelling”, I: Nytt Norsk Tidsskrift Oslo: Universitetsforlaget. s. 313-325. (18 s.)

Telhaug, Alfred Oftedal 2008b: ”Norsk skolehistorisk forskning – status og utsyn 2008”, i SKOLEN 2008 – Årbok for norsk utdanningshistorie. Stiftelsen Skolen 19. årgang. s. 308-317 (10 s.)

Tveiten, Asbjørn 1995: Volda lærarskule sett i eit nasjonalt perspektiv, i Volda lærerskule 1895-1995. (18 s.)

Vislie, Lise: Spesialpedagogikkens vilkår under moderniteten, i Utbildning&Demokrati Vol 13 nr. 2. Örebro, 2004. (31s.)

Volckmar, Nina 2008: ”Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet – Det sosialdemokratiske skoleprosjektet i endring 1945-2000”, I: SKOLEN 2008 – Årbok for norsk utdanningshistorie. Stiftelsen Skolen 19. årgang. s. 144-57 (14 s.)

 

Nordisk og internasjonal utdanningshistorie

Volkmar N. og S. Wiborg (2014): A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or Rejection? i Blossing mfl  The Nordic Model, s. 117-31

Ringer, F (1990): The intellectual field, intellectual history, and the sociology of knowledge, i Theory and Society 19: 269-294, 1990.(26 s)

# Artikkelpensum vil foreligge på Fronter som PDF og kunne lastes ned.

 

I alt: 160 sider

 

Etter valg legger hver student også opp:

  • Utdrag på om lag 300 sider fra forskningsarbeid om norsk eller europeisk utdanningshistorie og utvalg på 50 sider med kildetekster om tema fra norsk utdanningshistorie.

                                                                                 

Til sammen 750 sider

 

Eksempel på forskningsarbeider for valg

U. Blossing, G. Imsen & L. Moos (eds.). The Nordic Education Model. “A School for All” Encounters Neo-liberal Policy.

Dordrecht 2014

Dahl, T.S.: Barnevern og samfunnsvern. Oslo 1978

Dale, E. L.: De strategiske pedagoger, Oslo 1999

Dokka, H. J: Fra allmueskole til folkeskole. Oslo 1967

Gundem, B. B: Engelskfaget i folkeskolen. Oslo 1989

Hagemann, G.: Skolefolk: lærernes historie i Norge. Oslo 1992

Haraldsø, B. (red).: Kirke-skole-stat 1739-1989. Oslo 1989

Lysne, Anders (1999): Karakterer og kompetanse. Stridstema i norsk skolehistorie. Oslo 1999

Korsvold, T. : For alle barn! Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Oslo, 2005

Müller D., Ringer F. og Simon B.:(ed.) The Rise of the Modern Educational System. Cambridge 1987

Myhre, R.: Grunnlinjer i pedagogikkens historie, 1996. Oslo

Rust, V.: The Democratic Tradition and the Evolution of Schooling in Norway. New York 1989

Sakslind, R.: Danning og yrkesutdanning. Oslo 1996

Sivesind, K.: Reformulating reform. Curriculum history revisited. Oslo 2008

Slagstad, R.: De nasjonale strateger. Oslo 1998

Sogner, S. 1990: Far sjøl i stua og familien hans. Trekk fra norsk familiehistorie før og nå. Oslo 1990

Stafseng, O.:    Den historiske konstruksjonen av moderne ungdom. Oslo 1996

Steinfeld, T.: På skriftens vilkår. Oslo 1986

Telhaug, A.: Utdanningspolitikken og enhetsskolen. Oslo 1994

Telhaug, A. O & Mediås, O. : Grunnskolen som nasjonsbygger. Fra statspietisme til nyliberalisme. Oslo 2003

Thuen, H.: I foreldrenes sted. barneredningens oppdragelsesdiskurs 1820-1900.  Oslo 2002

Tveit,: K.: Allmueskulen på austlandet. 1730-1840. Oslo 1990.

Aas, G. H. : Likhet uten solidaritet. Idéhistoriske studier av karakter i utdanning og meritokrati. Göteborg: 2006

Aasen, P. og Telhaug, A.: Takten takten, pass på takten: Studier i den offentlige oppdragelsens historie. Oslo 1998

 

# Andre artikler for selvvalg vil også foreligge på Fronter og kunne lastes ned.

 

 


Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.


 

Oppdatert: mai 2016

Publisert 20. mai 2016 11:16 - Sist endret 20. mai 2016 11:16