Sensorveiledning

Sensorveiledning for høst 2018

PED2460 - Demokrati - danning - globalt medborgerskap. Høst 2018

PED2460 gir et teoretisk grunnlag for refleksjon rundt dagsaktuelle spørsmål knyttet til

demokratisering, danning og globalt medborgerskap. Emnet har sitt kunnskapsgrunnlag i

sosialfilosofi, danningsteori og etisk teori. Studiekravet (eksamen) er en skriftlig hjemmeoppgave

over et selvvalgt tema.

Studentenes arbeid med studiekravet

Studentene har blitt oppfordret til å jobbe aktivt med – og søke få veiledning på – studiekravet

gjennom hele semesteret. Veiledningstilbudet har bestått i at én av de tre ukentlige

undervisningstimene har vært satt av til arbeid og veiledning knyttet til studiekravet. Studentene har

i disse timene blitt oppfordret til å jobbe sammen i «skrivegrupper», der studentene kan veilede

hverandre, men også dra nytte av faglærer som er til stede. Ved noen anledninger har faglærer

benyttet noe av denne undervisningstiden til å gjennomgå generelle råd og tips til skriveprosessen.

I andre studieuke formulerte studentene et «notat om studiekravet», som skulle inneholde forslag til

tema, problemstilling og disposisjon. Studentene fikk så en kort tilbakemelding fra faglærer på

notatet, før de bearbeidet det i tredje studieuke. Notatet oppga 1) studentenes valgte tema, 2)

forslag til problemstilling, 3) en foreløpig disposisjon av oppgaven og 4) hvilken litteratur de tenker å

bruke. Notatet ble vurdert til «godkjent» etter følgende kriterier:

1. TEMA: Temaet skal være relevant for emnet «Demokrati - danning - globalt medborgerskap».

2. PROBLEMSTILLING: Problemstillingen skal være enkel, spennende og fruktbar. Med andre ord skal

problemstillingen være et enkelt spørsmål som blir stilt på en slik måte at det lar seg belyse ved å bruke

pensum.

3. DISPOSISJON: Disposisjonen må vise at du først vil redegjøre for styrker og svakheter ved de valgte

pensumtekstene og deretter drøfte – eller diskutere – disse aspektene i relasjon til din problemstilling.

Poenget er at ditt akademiske essay skal demonstrere at du behersker en akademisk tenkemåte.

4. LITTERATUR: Du velger selv hvilke pensumtekster det er relevant å bruke. Tanken er at nettopp disse

tekstene kan hjelpe deg til å belyse, gi kunnskap om og økt forståelse for det temaet og den

problemstillingen du har valgt å drøfte. Et godt akademisk essay går i dybden. Derfor kan det være

smart å konsentrere seg om kun et par pensumtekster.

Når faglærer vurderte notatene til «godkjent», innebar det ikke nødvendigvis at utformingen av

problemstilling, disposisjon og litteraturutvalg var helt tilfredsstillende i sin daværende form. Et

«godkjent» notat presenterer et prosjekt som har potensiale og er et godt utgangspunkt for arbeidet

som skal pågå gjennom et helt semester. Enkelte justeringer av problemstilling, disposisjon og

tekstutvalg forstås som en naturlig del av skriveprosessen. Studentene har likevel måttet holde seg

innenfor det godkjente temaet.

Med utgangspunkt i «godkjent» notat, ble studentene delt inn i «skrivegrupper» der de har kunnet

kommenterte på hverandres tekstutkast. Studentene har blitt presentert for og gitt tilgang til en

veiledning for arbeid i skrivegrupper. Én av de tre undervisningstimene hver uke har vært satt av til

arbeid i skrivegrupper og veiledning på studiekravene. I denne tiden har studentene har også hatt

anledning til å diskutere sitt studiekrav direkte med faglærer. Studentene har jevnlig blitt oppfordret

til å ta opp utfordringer og spørsmål knyttet til deres skriveprosess med faglærer i denne tiden.

Studentene har fått tilgang på en skriftlig veileder i akademisk skriving. Den ble presentert på

begynnelsen av semesteret og gjort tilgjengelig i Canvas. Veilederen presiserer studentenes oppdrag,

formelle krav til et akademisk essay og veiledende vurderingskriterier. Veilederen er vedlagt

sensorveilederen.

Formelle krav

Studiekravet er en oppgave som tar utgangspunkt i et selvvalgt tema. Tema skal være godkjent av

faglærer.

Oppgaven kan være skrevet individuelt eller sammen med medstudenter. Referansene skal følge

stilen APA 6th.

Omfang for den individuelle oppgaven er – i følge emnesiden – 8 sider (2400 ord). Faglærer og

studieadministrasjon har i samråd kommet frem til at det er rimelig å legge til at omfanget skal være

på 2400 ord +/- 10%. Emnesiden oppgir at gruppeoppgaver (studiekrav skrevet av mer enn én

student) skal ha et omfang på 12-15 sider (3600 - 4500 ord). Studenter som leverer felles oppgave

blir vurdert likt.

Plagiatkonktroll

Universitetets retningslinjer sier at ved eksamener uten tilsyn kan mistanke om fusk eller forsøk på

fusk for eksempel oppstå hvis:

• eksamensbesvarelsen ikke er utført av studenten selv

• eksamensbesvarelsen er utført i samarbeid med andre uten at dette er oppgitt

• eksamensbesvarelsen tidligere har blitt innlevert til en annen eksamen ved UiO eller ved

annet nasjonalt eller internasjonalt lærested

• eksamensbesvarelsen gjengir andres arbeider (for eksempel faglitteratur/artikler/nettsider)

uten å oppgi kilde

• eksamensbesvarelsen gjengir eget arbeid uten å oppgi kilde

• eksamensbesvarelsens litteraturliste ikke inneholder alle kilder og referanser som er benyttet

i eksamensbesvarelsen

Studentene har fått noe undervisning i kildebruk, og generelle retningslinjer for både kildebruk og

referanseteknikk er tilgjengelig i den skriftlige veilederen i akademisk skriving. Studentene har også

blitt gjort oppmerksomme på at det skal brukes APA 6th, og hvor man kan finne instruksjoner i bruk

av denne referansestilen. Inspera har en funksjon for plagiatkontroll som eventuelt kan brukes.

Vurderingskriterier

Siden studentene har utarbeidet sine egne problemstillinger, legges det her ingen føringer for hvilke

tekster og perspektiver fra pensum som skal vektlegges i vurderingen av en besvarelse. Det legges

derimot generelle føringer som angår besvarelsenes

1. Svarer kandidaten på oppdraget?

2. Dokumenterer essayet faglig kunnskap om og forståelse for temaet?

3. Tilfredsstiller essayet formelle krav til akademisk skriving?

a. Faglig/saklig argumentasjon

b. Analytisk distanse – herunder skal det vektlegges besvarelsen setter begreper og

pensumtekster i perspektiv og vurderer teorigrunnlagets styrker og svakheter

c. Korrekt siterings- og referansestil (APA 6th)

d. Klar struktur – herunder skal det vektlegges at strukturen er tydelig for leseren, at

den er logisk sammenhengende.

Analytisk dybde og evne til å drøfte og vurdere teorigrunnlaget skal tillegges større vekt enn et

bredtkildeutvalg. Det er viktig å presiseres at studentene skal gjøre bruk av pensumlitteraturen i sin

utforsking av problemstillingen, men de velger selv hvilke tekster de vil bruke. Liste over pensum er

vedlagt.

Karakterskala

Symbol Betegnelse Generell beskrivelse av vurderingskriteriene

A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært

god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B Meget god Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og

selvstendighet.

C God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.

Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de fleste

områder.

D Brukbar En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser

en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E Tilstrekkelig Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.

Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene.

Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Vedlegg (som skal brukes i vurderingen)

1. Veileder: PED2460. Hvordan skrive akademisk essay (studiekrav/eksamen)

2. Pensum/læringskrav høsten 2018

Publisert 21. des. 2018 13:46 - Sist endret 21. des. 2018 13:46