Pensum/læringskrav

Pensumliste oppdatert mai 2016

 

Artikler og bokkapitler

Benyon, D. (2010): Designing Interactive Systems. (2 ed.). Addson Wesley. Chapter 17, 24, 25. (67 sider). 

 

Erstad, O. (2013). Digital learning lives: trajectories, literacies, and schooling. New York: Peter Lang. Chapter 4. (24 sider).

 

Gee, J. P. (2004). Learning by design: Games as learning machines. Interactive Educational Multimedia(8), 15-23. (9 sider). Tilgjengelig elektronisk.

 

Gros, B. (2007). Digital Games in Education: The Design of game-based learning. Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 23-38. (16 sider). Tilgjengelig elektronisk.

 

Kluge, A.: Interaction Design and Science Discovery Learning in the Future Classroom. Nordic Journal of Digital Literacy 03/2011. Side 157-172 (16 sider). Tilgjengelig elektronisk.

 

Linn, M. C. & Eylon, B.-S. (2011). Science learning and instruction. Taking advantage of technology to promote Knowledge Integration. Routledge: NY.
Kapittel 1, 5 og 7-9. (152 sider).

 

Nokelainen, P. (2006). An empirical assessment of pedagogical usability criteria for digital learning material with elementary
school students. Educational Technology & Society, 9 (2), 178-197. (20 sider). Tilgjengelig elektronisk.

 

Schaffer, D. W. (2008): "Education in the digital age". I: Digital kompetanse, 1. Side 39-51. (13 pages). Tilgjengelig elektronisk.

 

Selwyn, N., (2009), The digital native - myth and reality. Aslib Proceedings, 61 (4), s. 364-379 (15 sider).

 

Säljö, R. (2001) Læring i praksis. Oslo: J.W. Cappelens forlag a.s. Kapittel 3. (28 sider).

 

Utkast til bokkapitler

Kluge, A. og Mørch, A.: Digital teknologi, utdanning og samfunn. (Kapittelutkast 1, 12 sider)

Kluge, A. og Mørch, A.: Menneske-maskin interaksjon. (Kapittelutkast 5, 8 sider)

 

Totalt antall sider: 522

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Erstad, Ola (2010): Digital kompetanse i skolen - en innføring. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 3 og 5.

Egeberg et al: Monitor skole 2013. Tilgjengelig elektronsik.

Säljö, R. (2001) Læring i praksis. Oslo: J.W. Cappelens forlag a.s. Kapittel 3 er pensum, resten av boka er anbefalt tilleggslitteratur.

Wertsch, J. (1998). Mind as action. New York: Oxford University press.

 

 

Anbefalt alternativ pensumliste fra emneansvarlig. Oppdatert august 2016

 

Bøker (Pensum)

Linn, M. C. & Eylon, B.-S. (2011). Science learning and instruction. Taking advantage of technology to promote Knowledge Integration. Routledge: NY. Kapittel 1, 5 og 7-9 pensum

Selwyn, N., (2012), Education and Technology: Key Issues and Debates, Continuum International, London United Kingdom. Kapittel 2-7 er pensum

Artikler og bokkapitler (Pensum)

Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering Learning with multiple representations, Learning and Instruction, Volume 16, Issue 3, Pages 183-198, ISSN 0959-4752, Tilgjengelig elektronisk

Benyon, D. (2010): Designing Interactive Systems. (2 ed.). Addson Wesley. Chapter 14, 17, 24, 25.

Gee, J. P. (2004). Learning by design: Games as learning machines. Interactive Educational Multimedia(8), 15-23. Tilgjengelig elektronisk

Gros, B. (2007). Digital Games in Education: The Design of game-based learning. Journal of Research on Technology in Education, 40(1), 23-38. Tilgjengelig elektronisk

Kluge, A.: Interaction Design and Science Discovery Learning in the Future Classroom. Nordic Journal of Digital Literacy 03/2011 (Side 157-172). Tilgjengelig elektronisk

Kluge, A; og Dolonen, J. (2014) Algebra som spill. Tangenten: tidsskrift for matematikk i grunnskolen; Volum 25.(3) s. 23-30,44. Tilgjengelig elektronisk

Schaffer, D. W. (2008): "Education in the digital age". I: Digital kompetanse, 1. Side 39-51. (13 pages). Tilgjengelig elektronisk

Selwyn, N. (2009) The digital native – myth and reality. Aslib Proceedings, 61(4), pp.364 - 379 (15 pages). Tilgjengelig elektronisk

Utkast til bokkapitler (Pensum)

Kluge, A. :Digital teknologi, utdanning og samfunn.

Kluge, A.: Perspektiver og modeller for læring med IKT

Anbefalt litteratur (Kursorisk pensum)

Wertsch, J. (1998). Mind as action. New York: Oxford University press.

Egeberg et al: Monitor skole 2013. Tilgjengelig elektronisk

Erstad, Ola (2010): Digital kompetanse i skolen - en innføring. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 3 og 5.

 


Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på semestersiden.


 

Oppdatert august 2016

Publisert 20. mai 2016 10:05 - Sist endret 1. sep. 2016 08:55