Pensum/læringskrav

Pedagogisk forskningsinstitutt

Litteratur for studieåret 2009/10.

Oppdatert mai 2009

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Studietekster - består av anbefalte leselister for både felles og valgt fordypning.

Felles litteratur - er litteratur som både kan fungere som redskap til å belyse, analysere og problematisere pedagogikkens og pedadodikkfagets mangfold og integrasjon. Den bidrar til å belyse, analysere og problematisere fenomener og problemstillinger innenfor det valgte fordypningsområdet.

Selvvalgt litteratur - skal inngå i studentens skriftlige arbeid og kan hentes fra studieplanens anbefalte leseliste for områdene "Læring og utvikling", "Undervisning og danning" eller "Oppdragelse og sosialisering". Studentene står også fritt til å velge litteratur uavhengig av de anbefalte listene. Selvvalgt litteratur skal bidra til å belyse, analysere og problematisere det valgte fordypningsområdet og de pedagogiske fenomener og/eller problemstillinger som behandles i semesteroppgaven.

Felles litteratur

Læring og utvikling

Nygård, Roald (2007). Aktør eller brikke. Søkelys på menneskers selvforståelse. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2-5 og 17-18. (102 s.). 1993 utgaven finnes elektronisk ved Nasjonalbiblioteket.

Ole Fredrik Lillemyr (2007). Motivasjon og selvforståelse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-12. (193 s.).

Oppdragelse og sosialisering

Sosialiseringsbegrepet

Boudon, Raymond and Bourricaud, Francois (1989): A Critical Dictionary of Sociology. Selected and Translated by Peter Hamilton. Chicago: University of Chicago Press. Side 355 - 361. (6 s.)

Utdanning og ulikehet i Norge. Nyere tendenser og ulike forklaringsmodeller

Nordli Hansen, Marianne og Mastekaasa, Arne (2005): Utdanning, ulikhet og forandring. Oslo: Gyldendal akademisk. I: Ivar Frønes og Lise Kjølsrød: Det norske samfunn. Side 69 - 99. (31 s.)

Sen-modernitet og sosialisering

Hoëm, Anton (2001): Fata morgana? Vallset: Oplandske bokforlag. I: Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.) Samfunnsrettet pedagogikk – Nå. Side 9 - 23. (15 s.)

Østerud, Svein (2001): Hva er en samfunnsrettet pedagogikk ved inngangen til det 21. århundre? Vallset: Oplandske bokforlag. I: Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.) Samfunnsrettet pedagogikk – Nå. Side 63 - 91. (29 s.)

Kulturell kapital som begrep

Donald Broady & Mikael Palme (1989): Pierre Bourdieu. I: Harald Thuen & Sveinung Vaage (red.) Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 181-217. (36 sider).

 

Etnisitet og flerkulturell pedagogikk

Bakken, Anders (2007): Virkninger av tilpasset språkopplæring for minoritetsspråklige elever. En kunnskapsoversikt. Rapport 10/07. Oslo: NOVA. Side 11-29, 79-89. (23 sider). Elektronisk hos NOVA

Øzerk, Kamil (2007) Tospråklige overgangsmodeller og tosidige modeller. Lillehammer: Oplandske Bokforlag. Kapittel 2, 4, og 9. Side 13-19, 35-45, 89-105. (33 sider).

"Aktørperspektivet" og sosial kapital i relasjon til etnisitet

Lauglo, Jon (2004): Innvandrerungdommers anspennelse på skolen. Oslo: Cappelen akademisk forlag. I: Petter Aasen, Per Bjørn Foros og Per Kjøl (red.): Pedagogikk og politikk. Festskrift til Alfred Oftedal Telhaug. Side 346 - 370. (25 s.)

Norsk folkeskoles historie: redskap til resosialisering på øvrighetens premisser, eller en ”folkelig skole”?

Engen,Thor Ola (2003): Enhetsskolen og flerkulturell nasjonsbygging. I: Per Østerud og Jan Jonsen (red.) Leve skolen! Enhetsskolen i et kulturkritisk perspektiv. Lillehammer: Oplandske Bokforlag 2003. Side. 231-244. (24sider).

Lauglo, Jon (1995): Populism and Education in Norway. I: Comparative Education Review, Vol 39, No 3, 1995. Side 255 - 279. (25 s.)

Frittstående skoler

Beck, Christian W. (2001): Utdanning i et demokratisk samfunn. Vallset: Oplandske bokforlag. I: Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.): Samfunnsrettet pedagogikk – Nå. Side 24 - 41. (18 s.)

Lauglo, Jon (2007): Forskjellig sosial rekruttering i private og offentlige skoler? I: Norsk pedagogisk tidsskrift høst 2007 (13s.) Fulltekst.

Undervisning og danning

Broström Stig og Mogens Hansen bearbeidet og kommentert av Bjørg B. Gundem (2003): Didaktikk og dannelse. Oslo: Damm. I: Arneberg P og Overland, B: Pedagogikk. Mangfold og muligheter, s. 63- 103. (40 s.)

Bruner, Jerome S. (1996): Verdien av struktur. Oslo: Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.). Skolens undervisning og barnets utvikling: klassiske tekster. (Ny tittel: om utdanning), s. 125-141 (17s.)

Dale, Erling Lars (1999): Utdanning med pedagogisk profesjonalitet. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap 2 og 7 (38 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Dewey, John (1996): Barnet og læreplanen. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars: Skolens undervisning og barnets utvikling. (Ny tittel: Om utdanning), s. 23-40 (18 s.)

Dewey, John (1996): Planmessig ordning av lærestoffet. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars: Skolens undervisning og barnets utvikling. (Ny tittel: Om utdanning), s. 67-79. (13 s.)

Hellesnes, Jon (1992): Ein utdana mann og et dana menneske. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.): Pedagogisk filosofi, s. 79-103. (25 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Korsgaard, Ove/Løvlie, Lars (2003): Innledning til Dannelsens forvandlinger. Oslo: Pax. I: Slagstad, R./Korsgaard, O/Løvlie, L. (red.): Dannelsens forvandlinger, s. 9–36 (27 s.)

Løvlie, Lars (2003): Teknokulturell danning. I Dannelsens forvandlinger. Oslo. Pax Forlag A/S. s 347-371 (24 s)

Peters, Richard S. (1992): Utdanning som innvielse. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.): Pedagogisk filosofi, s. 105-132. (28 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Rudberg, Monica. (2003). Dannelsens kjønn - og den postmoderne uro. I Slagstad, Rune., Korsgaard,Ove. & Løvlie,Lars.(Red.) , Dannelsensforvandlinger. Oslo: Pax Forlag A/S s. 111-124 (13.s)

Totalt 774 sider fellespensum

Veiledende litteratur til valg av selvvalgt litteratur

Veiledende litteratur: Pedagogisk psykologi

Birkemo, Asbjørn (1999): Opplæringskvalitet i skolen. Oslo, universitetsforlaget. (180 s.)

Dweck, C. S. (1999): Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press. (157 s.)

Gjesme, Torgrim, Nygård, Roald (1996): Advances in motivation. Scandinavian university press. kap 7,13,14.

Heckhausen, H. et al (1985): Achievement motivation in perspective. Academic press inc. kap 2,4,6.

Helstrup, T. og Kaufmann, G. (2000): Kognitiv psykologi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 6-10 og 13-17. (215 s.)

Nyborg, Magne (1994): Pedagogikk: Studiet av det å tilrettelegge best mulige betingelser for læring hos personer som kan ha høyst ulike forutsetninger for å lære. Asker: INAP-forlaget. ISBN: Kap. 3-5, 7-8 og 11. (197 s.)

Pervin, L A og John, O, P (2001): Personality: Theory and research. kap 3-4 og 13-15 (196s).

Rogoff, B (1990): Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York, Oxford University Press. kap 7-10 (73 s)

Santrock, J W (2001): Adolescene. Boston: The McGraw-Hill Companies. (495 s).

Schaffer, H.R. (1999): Social udvikling. København, Reitzel. kap 4,5,6.

Essentials of learning. The new cognitive learning for students of education. 1982. New York.Macmillan Publishing Co.

Veiledende litteratur: Pedagogisk sosiologi

Bakken, Anders (2003): Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet? Oslo: NOVA Rapport 15/03.

Bauman, Zygmunt (2001): The Individualized Society. Cambridge: Polity Press.

Beck, Christian W (2000): Kodenavn skole: En kritisk analyse av det norske utdanningssystem. Vallset: Oplandske bokforlag.

Bourdieu, Pierre (1995): Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Oslo: Pax.

Halsey, A. H. ; Lauder, Hugh; Brown, Philip; Stuart Well, Amy (eds.) (1997): Education: Culture, Economy and Society. Oxford: Oxford University Press.

Bredal, Dag (1999): Frihetens kår. Oslo: Liberalt forskningsinstitutt.

Brock-Utne, Birgit, og Bøyesen, Liv (2006): Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Bergen: Fagbokforlaget.

Dewey, John ((1990 edition): The School and society. Chicago: University of Chicago Press.

Engaard, Jan og Paulsgaard, Kirsten (1974): Basil Bernsteins kodeteori. København: Christian Eijlers forlag.

Field, John (2003): Social Capital. London: Routledge.

Frønes, Ivar (2006): De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Habermas, Jurgen (1995): Struggles for recognition in the democratic constitutional state. Princeton, N.J.: Princeton University Press. I: Taylor, Charles (ed.): Multiculturalism: examining the politics of recognition.

Hegna, Kristinn (2005): “Likestillingsprosjektets” barn. Endringer i kjønnsforskjeller blant ungdom fra 1992 til 2002. Oslo: NOVA Rapport 21/05.

Helland, Håvard og Lauglo, Jon (2005): Har frittstående skoler økt segregeringen? Oslo: NIFU STEP Rapport 2/2005.

Hellesnes, Jon (1975): Kritikk av utdanningsøkonomien. Oslo: Gyldendal. I: Hellesnes, Jon: Sosialisering og teknokrati.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and self-identify: Self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press.

Karlsen, Gustav (2002): Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget.

Krange, Olve og Tormod Øia: Den nye moderniteten. Ungdom, individualisering, identitet og mening. Oslo: Cappelen akademisk.

Lauglo, Jon og Øia, Tormod (2006): Education and Civic Engagement among Norwegian Youths. Oslo: NOVA Rapport 13/06. (under utgivelse per juli 2006).

Markussen, Eifred; lødding, Berit, Sandberg, Nina; og Vibe, Nils (2006): Forskjell på folk—hva gjør skolen? Oslo: NIFU STEP. Rapport 3/2006.

OECD (2005): Education at a glance. Paris: OECD.

Rasmussen, Terje (1995): Med teknologi over i det postmoderne. Oslo: Pax. I: Rasmussen, Terje: Moderne maskiner.

Sand, Therese (red) : Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Sand, Therese og Walle-Hansen, Wenche (red.): Sosialisering i dag. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Thuen, Harald og Vaage, Sveinung (red.) (1989): Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget.

Øia, Tormod (2005): Invandrerungdom – integrasjon og marginalisering. Oslo: NOVA: Rapport 20/05.

Aasen, Petter; Foros, Per Bjørn, og Per Kjøl (red.) (2004): Pedagogikk og politikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

Veiledende litteratur: Undervisning og danning

Bengtsson, Jan (2004): Utmaningar i filosofisk pedagogikk. Studentlitteratur.

Cunningham, Hugh (1969): Barn og barndom: fra middelalder til moderne tid. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Dale, Erling Lars (red.) (1996): Skolens undervisning og barnets utvikling: klassiske tekster. (Ny tittel: Om utdanning). Oslo. Ad Notam Gyldendal

Dale, Erling Lars (red.) (1992): Pedagogisk filosofi. Oslo, Ad Notam Gyldendal

Dewey, John (1997): Democracy and education: an introduction to the philosophy of education. New York: Free Press/Simon & Schuster. (Finnes også på svensk).

Hamilton, David (1989): Towards a theory of schooling. London: Falmer Press

Gustavsson, Bernt (1996): Bildning i vår tid. Stockholm, Wahlstrøm & Widstrand

Gundem, Bjørg B./ Hopmann, Stefan (eds. 1998): Didaktik and/or curriculum: an international dialogue. New York: Peter Lang.

Karlsen, Gustav (2002): Utdanning, styring og marked. Oslo, U-forlaget.

Kjetil Steinsholt og Lars Løvlie (red.) (2004): Pedagogikkens mange ansikter. Universitetsforlaget, Oslo. Side 9 - 20. (11 s).

Løvlie, L./Mortensen, K. P./ Nordenbo, S.E. (2003): Educating Humanity: Bildung in Postmodernity. Oxford, Blackwell Publishing.

Mollenhauer, Klaus (1996): Glemte sammenhenger: om kultur og oppdragelse. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Rasmussen, Jens (2004): Undervisning i det refleksivt moderne. Kbhv, Hans Reizels. Oslo: Aschehoug.

Slagstad, R./Korsgaard, O/Løvlie, L. (red.) (2003): Dannelsens forvandlinger. Oslo: Pax

Steinsholt, Kjetil (2006): Oppdragelse som dressur? Innføring i Ludwig Wittgensteins pedagogikk. Trondheim, Tapir.

Steinsholt, Kjetil (1999): Lett som en lek?: Ulike veivalg inn i lekens og representasjonenes verden. Trondheim, Tapir.

Telhaug, Alfred Oftedal (2006): Skolen mellom stat og marked: Norsk skoletenkning fra år til år 1990-2005. Oslo, Didakta.

Petter Aasen, Per Bjørn Foros, Per Kjøl (red.) (2004): Pedagogikk og politikk: festskrift til Alfred Oftedal Telhaug i anledning 70-årsdagen 25. september 2004. Oslo, Cappelen akademisk forl.

Telhaug, Alfred Oftedak (1997): Utdanningsreformene: oversikt og analyse. Oslo: Didakta norsk forlag.

Thuen, Harald og Vaage, Sveinung (red.) (1989): Oppdragelse til det moderne. Oslo, U-forlaget.

Uljens, Michael (1998): Allmenn pedagogikk. Studentlitteratur.

von Oettingen, Alexander (2001): Det pædagogiske paradoks. Århus. Klim

Østerud, Svein (2004): Utdanning i informasjonssamfunnet. Oslo, U-forlaget.

Publisert 13. okt. 2009 16:25 - Sist endret 3. feb. 2010 09:15