Pensum/læringskrav

Litteratur for studieåret 2012/13.

Oppdatert november 2012

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Felles litteratur - er litteratur som både kan fungere som redskap til å belyse, analysere og problematisere pedagogikkens og pedadodikkfagets mangfold og integrasjon. Den bidrar til å belyse, analysere og problematisere fenomener og problemstillinger innenfor det valgte fordypningsområdet.

Selvvalgt litteratur - skal inngå i studentens skriftlige arbeid Studentene velger litteratur uavhengig av de anbefalte listene. Selvvalgt litteratur skal bidra til å belyse, analysere og problematisere det valgte fordypningsområdet og de pedagogiske fenomener og/eller problemstillinger som behandles i semesteroppgaven.

Selvvalgt litteratur skal godkjennes av emneansvarlig. Se informasjon om frister og skjema for godkjenning på semestersiden.

Felles litteratur

Læring og utvikling

Nygård, R. (2007). Aktør eller brikke. Søkelys på menneskers selvforståelse. Oslo, Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2-5 og 17-18. (102 s.). 1993 utgaven finnes elektronisk ved Nasjonalbiblioteket.

Lillemyr, O. F. (2007). Motivasjon og selvforståelse. Oslo, Universitetsforlaget. Kap. 1-12. (193 s.).

Oppdragelse og sosialisering

Sosialiseringsbegrepet

Boudon, R. & Bourricaud, F. (1989). A Critical Dictionary of Sociology. Selected and Translated by Peter Hamilton. Chicago: University of Chicago Press. Side 355 - 361. (6 s.)

Utdanning og ulikehet i Norge. Nyere tendenser og ulike forklaringsmodeller

Nordli Hansen, M. & Mastekaasa, A. (2005). Utdanning, ulikhet og forandring. I Ivar Frønes og Lise Kjølsrød,Det norske samfunn(s. 69 - 99). Oslo, Gyldendal akademisk. (31 s.)

Sen-modernitet og sosialisering

Erstad, O. (2010). Educating the Digital Generation. Exploring Media Literacy for the 21st.Century. I Nordic Journal of Digital Literacy 01/2010, S. 56-71. (15 s)

Østerud, S. (2001). Hva er en samfunnsrettet pedagogikk ved inngangen til det 21. århundre? I Christian W. Beck og Anton Hoëm (red.), Samfunnsrettet pedagogikk – Nå(S. 63 - 91). Vallset: Oplandske bokforlag. (29 s.)

Kulturell kapital som begrep

Esmark, K. (2006). Bourdieus Uddannelsessociologi. I Prieur, A. & Seston C. (Red.), Pierre Bourdieu. En introduktion (71-113). Köbenhavn, Hans Reitzels Forlag. (42s.)

Etnisitet og flerkulturell pedagogikk

Bakken, A. (2007). Virkninger av tilpasset språkopplæring for minoritetsspråklige elever. En kunnskapsoversikt. Rapport 10/07. Oslo: NOVA. Side 11-29, 79-89. (23 sider). Elektronisk hos NOVA

Hoëm, A. (2001). Fata morgana? . I Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.), Samfunnsrettet pedagogikk – Nå (s.9 - 23). Vallset: Oplandske bokforlag. (15 s.)

Øzerk, K. (2007). Tospråklige overgangsmodeller og tosidige modeller. Lillehammer, Oplandske Bokforlag. Kapittel 2, 4, og 9. Side 13-19, 35-45, 89-105. (33 sider).

"Aktørperspektivet" og sosial kapital i relasjon til etnisitet

Lauglo, J. (2004). Innvandrerungdommers anspennelse på skolen. I Petter Aasen, Per Bjørn Foros og Per Kjøl (red.), Pedagogikk og politikk. Festskrift til Alfred Oftedal Telhaug (S.346 - 370). Oslo, Cappelen akademisk forlag. (25 s.)

Norsk folkeskoles historie: redskap til resosialisering på øvrighetens premisser, eller en ”folkelig skole”?

Engen, T. O. (2003). Enhetsskolen og flerkulturell nasjonsbygging. I Per Østerud og Jan Jonsen (red.), Leve skolen! Enhetsskolen i et kulturkritisk perspektiv (s.231-244) Lillehammer, Oplandske Bokforlag 2003. (24s.)

Frittstående skoler

Beck, C. W. (2001). Utdanning i et demokratisk samfunn. I Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.), Samfunnsrettet pedagogikk – Nå (S.24 - 41). Vallset, Oplandske bokforlag. (18 s.)

Lauglo, J. (2007). Forskjellig sosial rekruttering i private og offentlige skoler? I Norsk pedagogisk tidsskrift høst 2007 (13s.) Fulltekst.

Undervisning og danning

Broström S. & Mogens Hansen bearbeidet og kommentert av Bjørg B. Gundem (2003). Didaktikk og dannelse. I Arneberg, P. og Overland, B., Pedagogikk. Mangfold og muligheter (s. 63- 103). Oslo, Damm. (40 s.)

Bruner, J. S. (2001). Verdien av struktur. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. klassiske tekster (s.125-141). Oslo, Gyldendal Akademisk. (17s.)

Dale, E. L. (1999). Utdanning med pedagogisk profesjonalitet. Kap 2 (28s) og 7 (11s). Oslo, Ad Notam Gyldendal. Finnes som elektronisk utgave hos Nasjonalbiblioteket.

Dewey, J. (2001). Barnet og læreplanen. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. Klassiske tekster(S.23-40). Oslo, Gyldendal Akademisk. (18s)

Dewey, J. (2001). Planmessig ordning av lærestoffet. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. Klassiske tekster (s.67-79). Oslo, Gyldendal Akademisk. (13 s.)

Hellesnes, J. (1992). Ein utdana mann og et dana menneske. I Dale, Erling Lars (red.), Pedagogisk filosofi (s. 79-103). Oslo, Gyldendal Akademisk. (25 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Innledning til Dannelsens forvandlinger. I Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.), Dannelsens forvandlinger (s. 9–36). Oslo, Pax (27 s.)

Løvlie, L. (2003). Teknokulturell danning. I Dannelsens forvandlinger (s.347-371). Oslo, Pax Forlag A/S. (24 s)

Peters, R. S. (1992). Utdanning som innvielse. I Dale, Erling Lars (red.), Pedagogisk filosofi (s. 105-132). Oslo, Gyldendal Akademisk. (28 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Rudberg, M. (2003). Dannelsens kjønn - og den postmoderne uro. I Slagstad, Rune, Korsgaard, Ove & Løvlie, Lars (Red.), Dannelsens forvandlinger (s. 111-124). Oslo: Pax Forlag A/S (13.s)

Totalt 806 sider fellespensum

Selvvalgt litteratur

Veiledende litteratur til valg av selvvalgt litteratur

Studenten skal selv velge 750 sider selvvalgt litteratur. Den selvvalgte litteraturen kan enten velges fra liste over veiledende litteratur eller fra annen litteratur som studenten selv finner fram til. Det er også mulig å kombinere disse kategoriene.Selvvalgt litteratur skal godkjennes av emneansvarlig. Se informasjon på semestersiden om skjema og frister.

 

Veiledende litteratur: Pedagogisk psykologi

Birkemo, A. (1999). Opplæringskvalitet i skolen. Oslo, universitetsforlaget. (180 s.)

Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press. (157 s.)

Gjesme, T. & Nygård, R. (1996). Advances in motivation. Scandinavian university press. kap 7,13,14.

Heckhausen, H. et al (1985). Achievement motivation in perspective. Academic press inc. kap 2,4,6.

Helstrup, T. &Kaufmann, G. (2000). Kognitiv psykologi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 6-10 og 13-17. (215 s.)

Nyborg, M. (1994). Pedagogikk: Studiet av det å tilrettelegge best mulige betingelser for læring hos personer som kan ha høyst ulike forutsetninger for å lære. Asker: INAP-forlaget. ISBN: Kap. 3-5, 7-8 og 11. (197 s.)

Pervin, L. A. og John, O. P. (2001). Personality: Theory and research. kap 3-4 og 13-15 (196s).

Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York, Oxford University Press. kap 7-10 (73 s)

Santrock, J. W. (2001). Adolescene. Boston: The McGraw-Hill Companies. (495 s).

Schaffer, H. R. (1999). Social udvikling. København, Reitzel. kap 4,5,6.

Essentials of learning. The new cognitive learning for students of education. 1982. New York.Macmillan Publishing Co.

Veiledende litteratur: Pedagogisk sosiologi

Bakken, A.(2003). Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet? Oslo, NOVA Rapport 15/03.

Bauman, Z. (2001). The Individualized Society. Cambridge, Polity Press.

Beck, C. W. (2000). Kodenavn skole: En kritisk analyse av det norske utdanningssystem. Vallset, Oplandske bokforlag.

Bourdieu, P.(1995). Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Oslo, Pax.

Halsey, A. H., Lauder, H., Brown, P., Stuart Well, A. (eds.) (1997). Education: Culture, Economy and Society. Oxford, Oxford University Press.

Bredal, D. (1999). Frihetens kår. Oslo, Liberalt forskningsinstitutt.

Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (2006). Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Bergen, Fagbokforlaget.

Dewey, J. ((1990 edition). The School and society. Chicago, University of Chicago Press.

Engaard, J. & Paulsgaard, K. (1974). Basil Bernsteins kodeteori. København, Christian Eijlers forlag.

Field, J. (2003). Social Capital. London, Routledge.

Frønes, I. (2006). De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag.

Habermas, J. (1995). Struggles for recognition in the democratic constitutional state. Princeton, N.J., Princeton University Press. I Taylor, Charles (ed.): Multiculturalism: examining the politics of recognition.

Hegna, K. (2005). “Likestillingsprosjektets” barn. Endringer i kjønnsforskjeller blant ungdom fra 1992 til 2002. Oslo, NOVA Rapport 21/05.

Helland, H. og Lauglo, J. (2005). Har frittstående skoler økt segregeringen? Oslo, NIFU STEP Rapport 2/2005.

Hellesnes, J. (1975). Kritikk av utdanningsøkonomien. I: Hellesnes, Jon: Sosialisering og teknokrati. Oslo, Gyldendal.

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identify: Self and society in the late modern age. Cambridge, Polity Press.

Karlsen, G. (2002). Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Oslo, Universitetsforlaget.

Krange, O. & Øya, T.: Den nye moderniteten. Ungdom, individualisering, identitet og mening. Oslo, Cappelen akademisk.

Lauglo, J. & Øia, T. (2006). Education and Civic Engagement among Norwegian Youths. Oslo, NOVA Rapport 13/06. (under utgivelse per juli 2006).

Markussen, E., Lødding, B., Sandberg, N. & Vibe, N. (2006). Forskjell på folk—hva gjør skolen? Oslo, NIFU STEP. Rapport 3/2006.

OECD (2005). Education at a glance. Paris, OECD.

Rasmussen, T. (1995). Med teknologi over i det postmoderne. I Rasmussen, Terje: Moderne maskiner. Oslo, Pax.

Sand, T. (red). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Sand, T. & Walle-Hansen, W. (red.). Sosialisering i dag. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Thuen, H. og Vaage, S. (red.) (1989). Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget.

Øia, T. (2005). Invandrerungdom – integrasjon og marginalisering. Oslo: NOVA: Rapport 20/05.

Aasen, P., Foros, P. B., & Per Kjøl (red.) (2004). Pedagogikk og politikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

Veiledende litteratur: Undervisning og danning

Bengtsson, J. (2004). Utmaningar i filosofisk pedagogikk. Studentlitteratur.

Cunningham, H. (1969). Barn og barndom: fra middelalder til moderne tid. Oslo, Ad Notam Gyldendal.

Dale, E. L. (red.) (1996). Skolens undervisning og barnets utvikling: klassiske tekster. (Ny tittel: Om utdanning). Oslo, Ad Notam Gyldendal

Dale, E. L. (red.) (1992). Pedagogisk filosofi. Oslo, Ad Notam Gyldendal

Dewey, J. (1997). Democracy and education: an introduction to the philosophy of education. New York, Free Press/Simon & Schuster. (Finnes også på svensk).

Hamilton, D. (1989). Towards a theory of schooling. London, Falmer Press

Gustavsson, B. (1996). Bildning i vår tid. Stockholm, Wahlstrøm & Widstrand

Gundem, B. B./ Hopmann, S. (eds. 1998): Didaktik and/or curriculum: an international dialogue. New York, Peter Lang.

Karlsen, G. (2002). Utdanning, styring og marked. Oslo, U-forlaget.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (red.) (2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo, Universitetsforlaget. Side 9 - 20. (11 s).

Løvlie, L., Mortensen, K. P. & Nordenbo, S.E. (2003). Educating Humanity: Bildung in Postmodernity. Oxford, Blackwell Publishing.

Mollenhauer, K. (1996). Glemte sammenhenger: om kultur og oppdragelse. Oslo, Ad Notam Gyldendal.

Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Kbhv, Hans Reizels. Oslo, Aschehoug.

Slagstad, R., Korsgaard, O. & Løvlie, L. (red.) (2003). Dannelsens forvandlinger. Oslo, Pax

Steinsholt, K. (2006). Oppdragelse som dressur? Innføring i Ludwig Wittgensteins pedagogikk. Trondheim, Tapir.

Steinsholt, K. (1999). Lett som en lek?: Ulike veivalg inn i lekens og representasjonenes verden. Trondheim, Tapir.

Telhaug, A. O. (2006). Skolen mellom stat og marked: Norsk skoletenkning fra år til år 1990-2005. Oslo, Didakta.

Aasen, P., Foros, P. B. & Kjøl, P. (red.) (2004). Pedagogikk og politikk: festskrift til Alfred Oftedal Telhaug i anledning 70-årsdagen 25. september 2004. Oslo, Cappelen akademisk forl.

Telhaug, A. O. (1997). Utdanningsreformene: oversikt og analyse. Oslo, Didakta norsk forlag.

Thuen, H. & Vaage, S. (red.) (1989). Oppdragelse til det moderne. Oslo, U-forlaget.

Uljens, M. (1998). Allmenn pedagogikk. Studentlitteratur.

von Oettingen, A. (2001). Det pædagogiske paradoks. Århus, Klim

Østerud, S. (2004). Utdanning i informasjonssamfunnet. Oslo, U-forlaget.

Publisert 8. nov. 2012 11:30 - Sist endret 19. juni 2018 09:26