Pensum/læringskrav

Emnet har to typer litteratur:

Felles litteratur er pensum for alle som tar emnet: - Dekker emnets tre områder. Litteraturen skal fungere som redskap til å belyse, analysere og problematisere pedagogikkens og pedadodikkfagets mangfold og integrasjon.

Selvvalgt litteratur - er pensum som den enkelte student legger opp til muntlig eksamen i tillegg til fellespensum. Selvvalgt litteratur kan også inngå i studentens skriftlige arbeid. Studentene velger litteratur uavhengig av de anbefalte listene. Selvvalgt litteratur skal bidra til å belyse, analysere og problematisere det valgte fordypningsområdet og de pedagogiske fenomener og/eller problemstillinger som behandles i bachelorroppgaven. (Selvvalgt litteratur er IKKE det samme som referanselisten for bacheloroppgaven)

Selvvalgt litteratur skal godkjennes av emneansvarlig. Se informasjon om frister og skjema for godkjenning på semestersiden

Listen er oppdatert i november 2013

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på semestersiden.

Felles litteratur

Læring og utvikling

Nygård, R. (2007). Aktør eller brikke. Søkelys på menneskers selvforståelse. Oslo, Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2-5 og 17-18. (102 s.). 1993 utgaven finnes elektronisk ved Nasjonalbiblioteket.

Lillemyr, O. F. (2007). Motivasjon og selvforståelse. Oslo, Universitetsforlaget. Kap. 1-12. (193 s.).

Oppdragelse og sosialisering

Bankstone, Carl L. (2004): “Social Capital, Cultural Values, Immigration, and Academic Achievement: The Host Country Context and Contradictory Consequenses”, i Sociology of Education, Vol. 77, No. 2, ss. 176 – 179 (3s)

Beck, C. W. (2001). Utdanning i et demokratisk samfunn. I Christian W. Beck & Anton Hoëm (red.), Samfunnsrettet pedagogikk – Nå (S.24 - 41). Vallset, Oplandske bokforlag. (18 s.)

Bourdieu, Pierre (1985): "The Forms of Capital". 241–258 i Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, ed. JG Richardson. (17 sider)

Coleman, James (1988): “Social Capital in the Creation of Human capital”, i American Journal of Sociology, vol. 94 ss. 95 – 120 (25 s)

Engen, T. O. (2003). Enhetsskolen og flerkulturell nasjonsbygging. I Per Østerud og Jan Jonsen (red.), Leve skolen! Enhetsskolen i et kulturkritisk perspektiv (s.231-244) Lillehammer, Oplandske Bokforlag 2003. (24s.)

Erstad, O. (2010) Educating the Digital Generation. Exploring Media Literacy for the 21st. Century. I Nordic Journal of Digital Litercy 01/2010, s.56-71. (51 s)

Esmark, K. (2006). Bourdieus Uddannelsessociologi. I Prieur, A. & Seston C. (Red.), Pierre Bourdieu. En introduktion (71-113). Köbenhavn, Hans Reitzels Forlag. (42s.)

Fekjær, Silje & Leirvik, Mariann (2011): “Silent Gratitude: Education among Second-generation Vietnamese in Norway” I Journal of Ethnic and Migration Studies, 37:1, 117-134 (17s)

Frønes, Ivar (2011). Født sånn eller blitt sånn? Sosiologi, biologi og forståelsen av den sosiale handling.. Tidsskrift for samfunnsforskning.  ISSN 0040-716X.  52(3), s 355- 368b (13s)

Goldthorpe, John H. (1996), "Class Analysis and the Reorientation of Class Theory: The Case of Persisting Differentials in Educational Attainment." The British Journal of Sociology 47 (3):481-505.(24 sider)

 

Hegna, K. (2010).Endringer i utdanningsaspirasjoner gjennom ungdomskolen - kjønn, klasse og minoritetsbakgrunn. Tidsskrift for ungdomsforskning, 10(1):89-104 (16 s.)

Lareau, Anette (2002) Invisible Inequality: Social Class and Childrearing in Black Families and White Families, American Sociological review, Vol. 67, No. 5. ss 747-776. (29 sider)

Lauglo, Jon (2010): “Working harder to make the grade: Immigrant Youth in Norwegian Schools” I Journal of Youth Studies, 2:1, 77-100 (23s)

Nordli Hansen, M. & Mastekaasa, A. (2005). Utdanning, ulikhet og forandring. I Ivar Frønes og Lise Kjølsrød, Det norske samfunn(s. 69 - 99). Oslo, Gyldendal akademisk. (31 s.)

Portes, Alejandro & Fernandez-Kelly, Patricia (2008): “No Margin for Error: Educational and Occupational Achievement among Disadvantaged Children of Immigrants” i Annals of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 620, ss. 12-36 (22s)

Antall sider: 355

Undervisning og danning

Broström S. & Mogens Hansen bearbeidet og kommentert av Bjørg B. Gundem (2003). Didaktikk og dannelse. I Arneberg, P. og Overland, B., Pedagogikk. Mangfold og muligheter (s. 63- 103). Oslo, Damm. (40 s.)

Bruner, J. S. (2001). Verdien av struktur. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. klassiske tekster (s.125-141). Oslo, Gyldendal Akademisk. (17s.)

Dale, E. L. (1999). Utdanning med pedagogisk profesjonalitet. Kap 2 (28s) og 7 (11s). Oslo, Ad Notam Gyldendal.

Dewey, J. (2001). Barnet og læreplanen. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. Klassiske tekster(S.23-40). Oslo, Gyldendal Akademisk. (18s)

Dewey, J. (2001). Planmessig ordning av lærestoffet. I Dale, Erling Lars (red.), Om utdanning. Klassiske tekster (s.67-79). Oslo, Gyldendal Akademisk. (13 s.)

Hellesnes, J. (1992). Ein utdana mann og et dana menneske. I Dale, Erling Lars (red.), Pedagogisk filosofi (s. 79-103). Oslo, Gyldendal Akademisk. (25 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Korsgaard, O. & Løvlie, L. (2003). Innledning til Dannelsens forvandlinger. I Slagstad, R., Korsgaard, O., Løvlie, L. (red.), Dannelsens forvandlinger (s. 9–36). Oslo, Pax (27 s.)

Løvlie, L. (2003). Teknokulturell danning. I Dannelsens forvandlinger (s.347-371). Oslo, Pax Forlag A/S. (24 s)

Peters, R. S. (1992). Utdanning som innvielse. I Dale, Erling Lars (red.), Pedagogisk filosofi (s. 105-132). Oslo, Gyldendal Akademisk. (28 s.). Elektronisk hos Nasjonalbiblioteket

Rudberg, M. (2003). Dannelsens kjønn - og den postmoderne uro. I Slagstad, Rune, Korsgaard, Ove & Løvlie, Lars (Red.), Dannelsens forvandlinger (s. 111-124). Oslo: Pax Forlag A/S (13.s)

antall sider: 219

Selvvalgt litteratur

Veiledende litteratur til valg av selvvalgt litteratur

Studenten skal selv velge 750 sider selvvalgt litteratur. Den selvvalgte litteraturen kan enten velges fra liste over veiledende litteratur eller fra annen litteratur som studenten selv finner fram til. Det er også mulig å kombinere disse kategoriene.Selvvalgt litteratur skal godkjennes av emneansvarlig. Se informasjon på semestersiden om skjema og frister.

Veiledende litteratur: Pedagogisk psykologi

Birkemo, A. (1999). Opplæringskvalitet i skolen. Oslo, universitetsforlaget. (180 s.)

Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press. (157 s.)

Gjesme, T. & Nygård, R. (1996). Advances in motivation. Scandinavian university press. kap 7,13,14.

Heckhausen, H. et al (1985). Achievement motivation in perspective. Academic press inc. kap 2,4,6.

Helstrup, T. &Kaufmann, G. (2000). Kognitiv psykologi. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 6-10 og 13-17. (215 s.)

Nyborg, M. (1994). Pedagogikk: Studiet av det å tilrettelegge best mulige betingelser for læring hos personer som kan ha høyst ulike forutsetninger for å lære. Asker: INAP-forlaget. ISBN: Kap. 3-5, 7-8 og 11. (197 s.)

Pervin, L. A. og John, O. P. (2001). Personality: Theory and research. kap 3-4 og 13-15 (196s).

Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York, Oxford University Press. kap 7-10 (73 s)

Santrock, J. W. (2001). Adolescene. Boston: The McGraw-Hill Companies. (495 s).

Schaffer, H. R. (1999). Social udvikling. København, Reitzel. kap 4,5,6.

Essentials of learning. The new cognitive learning for students of education. 1982. New York.Macmillan Publishing Co.

Veiledende litteratur: Pedagogisk sosiologi

Bakken, A.(2003). Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet? Oslo, NOVA Rapport 15/03.

Bauman, Z. (2001). The Individualized Society. Cambridge, Polity Press.

Beck, C. W. (2000). Kodenavn skole: En kritisk analyse av det norske utdanningssystem. Vallset, Oplandske bokforlag.

Bourdieu, P.(1995). Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften. Oslo, Pax.

Halsey, A. H., Lauder, H., Brown, P., Stuart Well, A. (eds.) (1997). Education: Culture, Economy and Society. Oxford, Oxford University Press.

Bredal, D. (1999). Frihetens kår. Oslo, Liberalt forskningsinstitutt.

Brock-Utne, B. & Bøyesen, L. (2006). Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling. Bergen, Fagbokforlaget.

Dewey, J. ((1990 edition). The School and society. Chicago, University of Chicago Press.

Engaard, J. & Paulsgaard, K. (1974). Basil Bernsteins kodeteori. København, Christian Eijlers forlag.

Field, J. (2003). Social Capital. London, Routledge.

Frønes, I. (2006). De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag.

Habermas, J. (1995). Struggles for recognition in the democratic constitutional state. Princeton, N.J., Princeton University Press. I Taylor, Charles (ed.): Multiculturalism: examining the politics of recognition.

Hegna, K. (2005). “Likestillingsprosjektets” barn. Endringer i kjønnsforskjeller blant ungdom fra 1992 til 2002. Oslo, NOVA Rapport 21/05.

Helland, H. og Lauglo, J. (2005). Har frittstående skoler økt segregeringen? Oslo, NIFU STEP Rapport 2/2005.

Hellesnes, J. (1975). Kritikk av utdanningsøkonomien. I: Hellesnes, Jon: Sosialisering og teknokrati. Oslo, Gyldendal.

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identify: Self and society in the late modern age. Cambridge, Polity Press.

Karlsen, G. (2002). Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Oslo, Universitetsforlaget.

Krange, O. & Øya, T.: Den nye moderniteten. Ungdom, individualisering, identitet og mening. Oslo, Cappelen akademisk.

Lauglo, J. & Øia, T. (2006). Education and Civic Engagement among Norwegian Youths. Oslo, NOVA Rapport 13/06. (under utgivelse per juli 2006).

Markussen, E., Lødding, B., Sandberg, N. & Vibe, N. (2006). Forskjell på folk—hva gjør skolen? Oslo, NIFU STEP. Rapport 3/2006.

OECD (2005). Education at a glance. Paris, OECD.

Rasmussen, T. (1995). Med teknologi over i det postmoderne. I Rasmussen, Terje: Moderne maskiner. Oslo, Pax.

Sand, T. (red). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Sand, T. & Walle-Hansen, W. (red.). Sosialisering i dag. Oslo: Ad Notam Gyldendal.

Thuen, H. og Vaage, S. (red.) (1989). Oppdragelse til det moderne. Oslo: Universitetsforlaget.

Øia, T. (2005). Invandrerungdom – integrasjon og marginalisering. Oslo: NOVA: Rapport 20/05.

Aasen, P., Foros, P. B., & Per Kjøl (red.) (2004). Pedagogikk og politikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

Veiledende litteratur: Undervisning og danning

Bengtsson, J. (2004). Utmaningar i filosofisk pedagogikk. Studentlitteratur.

Cunningham, H. (1969). Barn og barndom: fra middelalder til moderne tid. Oslo, Ad Notam Gyldendal.

Dale, E. L. (red.) (1996). Skolens undervisning og barnets utvikling: klassiske tekster. (Ny tittel: Om utdanning). Oslo, Ad Notam Gyldendal

Dale, E. L. (red.) (1992). Pedagogisk filosofi. Oslo, Ad Notam Gyldendal

Dewey, J. (1997). Democracy and education: an introduction to the philosophy of education. New York, Free Press/Simon & Schuster. (Finnes også på svensk).

Hamilton, D. (1989). Towards a theory of schooling. London, Falmer Press

Gustavsson, B. (1996). Bildning i vår tid. Stockholm, Wahlstrøm & Widstrand

Gundem, B. B./ Hopmann, S. (eds. 1998): Didaktik and/or curriculum: an international dialogue. New York, Peter Lang.

Karlsen, G. (2002). Utdanning, styring og marked. Oslo, U-forlaget.

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (red.) (2004). Pedagogikkens mange ansikter. Oslo, Universitetsforlaget. Side 9 - 20. (11 s).

Løvlie, L., Mortensen, K. P. & Nordenbo, S.E. (2003). Educating Humanity: Bildung in Postmodernity. Oxford, Blackwell Publishing.

Mollenhauer, K. (1996). Glemte sammenhenger: om kultur og oppdragelse. Oslo, Ad Notam Gyldendal.

Rasmussen, J. (2004). Undervisning i det refleksivt moderne. Kbhv, Hans Reizels. Oslo, Aschehoug.

Slagstad, R., Korsgaard, O. & Løvlie, L. (red.) (2003). Dannelsens forvandlinger. Oslo, Pax

Steinsholt, K. (2006). Oppdragelse som dressur? Innføring i Ludwig Wittgensteins pedagogikk. Trondheim, Tapir.

Steinsholt, K. (1999). Lett som en lek?: Ulike veivalg inn i lekens og representasjonenes verden. Trondheim, Tapir.

Telhaug, A. O. (2006). Skolen mellom stat og marked: Norsk skoletenkning fra år til år 1990-2005. Oslo, Didakta.

Aasen, P., Foros, P. B. & Kjøl, P. (red.) (2004). Pedagogikk og politikk: festskrift til Alfred Oftedal Telhaug i anledning 70-årsdagen 25. september 2004. Oslo, Cappelen akademisk forl.

Telhaug, A. O. (1997). Utdanningsreformene: oversikt og analyse. Oslo, Didakta norsk forlag.

Thuen, H. & Vaage, S. (red.) (1989). Oppdragelse til det moderne. Oslo, U-forlaget.

Uljens, M. (1998). Allmenn pedagogikk. Studentlitteratur.

von Oettingen, A. (2001). Det pædagogiske paradoks. Århus, Klim

Østerud, S. (2004). Utdanning i informasjonssamfunnet. Oslo, U-forlaget.

Publisert 20. nov. 2013 09:12 - Sist endret 17. mars 2017 12:06