PED4000 – Pedagogikk som forskningsdisiplin
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Dette emnet erstattes for de aller fleste studenter på Master i pedagogikk fra høsten 2006 av emnene:
- PED4001 – Masteroppgaveforberedende kurs (nedlagt)
- PED4010 – Statistikk (nedlagt) og
- PED4020 – Pedagogikk som vitenskap (nedlagt)
Du som har påbegynt emnet (dvs avlagt noen deleksamener) kan fullføre emnet PED4000.
Deleksamener i PED4000 gjennomføres våren 2007 på følgende datoer:
- onsdag 23. mai: Metode
- torsdag 31. mai: Statistikk
Emnet omfatter 4 hovedområder: vitenskapsteori/metodologi, ulike forskningsstrategier, statistikk, og hovedoppgaveforberedende kurs.
- a) Vitenskapsteori/metodologiInnenfor dette området
presenteres ulike vitenskapsteoretiske og metodologiske posisjoner i pedagogisk
forskning. Sentrale tema som kunnskap, sannhet og validitet får spesiell
oppmerksomhet, og forholdet mellom objektivitet og subjektivitet i forskningen
blir belyst. Problemer knyttet til slutninger om kausalitet og til overføring
av forskningsresultater til andre kontekster blir vektlagt. Forholdet mellom
teori og empiri vies stor plass. - b) Ulike forskningsstrategier. Innenfor dette området tar
man for seg ulike varianter av tiltaksstudier og kartleggingsstudier innenfor
både kvalitativ og kvantitativ tradisjon, med sikte på å klargjøre likheter og
forskjeller mellom ulike strategier i forhold til grunnleggende metodologiske
spørsmål, og gi grunnlag for eget valg av forskningsstrategi. - c) Statistikk. Emnet omfatter både deskriptiv og analytisk
statistikk, med vekt på begrepene korrelasjon, signifikans og estimering. Dette
området sikter både mot å gi den innsikt i statistiske begreper som er
nødvendig for å kunne lese med utbytte forskningslitteratur der statistiske
metoder er benyttet, og å gi bakgrunn for å lære seg å bruke statistiske
programpakker på en reflektert måte. - d) Masteroppgaveforberedende kurs som skal gi studentene
hjelp til å forberede masteroppgaveskrivingen. I løpet av kurset skal
studentene utvikle et forslag til en prosjektbeskrivelse, som skal danne
grunnlag for instituttets tildeling av veileder.
Hva lærer du?
Målet er at studenten skal få innsikt i hva som særpreger pedagogikk som forskningsdisiplin, få et vitenskapsteoretisk og metodologisk grunnlag for kritisk analyse og vurdering av forskning og forskningsresultater,og tilegne seg metodekunnskap til bruk i egen forskningsvirksomhet.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Forutsetter opptak på Masterstudiet og dermed bestått Bachelor. Pensum leses på norsk og engelsk
Undervisning
Det gis forelesninger og seminarer knyttet til emnets pensum. Studentene oppfordres til å lage kollokviegrupper sammen med medstudenter.
Studenter kan få veiledning av faglærer i deres treffetider
Eksamen
- Skriftlig eksamen i statistikk (4 timer), der det anvendes en todelt karakterskala: bestått/ikke bestått.
- Skriftlig eksamen i øvrig pensum (8 timer), der det anvendes en gradert karakterskala med med fem trinn fra A til E for bestått, med A som beste karakter, og F for ikke bestått.
Alle hjelpemidler tillatt ved begge eksamener.
Prosjektbeskrivelse leveres instituttet for godkjenning av masteroppgaveforberedende kurs