Pensum/læringskrav

UNIVERSITET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

STUDIEÅRET 2003/2004

desember 2004

(en stjerne) Kan kjøpes i kopiutsalget

(to sjerner) Boken står oppført flere steder i pensumlisten

Vitenskapsteori og forskningsmetoder

Alvesson, Mats og Sköldberg, Kaj: Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod, Lund: Studentlitteratur. 1994. Kap. 2-4 og 6. (207s.).

Dale, Erling Lars: De strategiske pedagoger: Pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, 1999. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 3-4 og 9. (136 s.).

Dale, Erling Lars: Positivismekritikken og den etablerte pedagogikken, 2000. Norsk pedagogisk tidsskrift, 84 (4/5), s. 265-275. (10 s.)*.

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora, 1999. Oslo. (28 s.)***.

Durkheim, Emile: The nature and method of pedagogy, 1956. New York: Free Press. I Education and sociology, s. 91-112. (22 s.) *.

Eisner, Elliott W.: Pedagogikk-kritikk, 1996. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I Dale, Erling Lars (red.): Skolens undervisning og barnets utvikling, s. 205-229. (25 s.)**.

Grue-Sørensen, Knud: Om pædagogikken som selvstendig videnskab, 1965. København: Gyldendal. I Pædagogik mellem videnskab og filosofi, s.9-25. (17 s.*).

Habermas, Jürgen: Erkjennelse og interesse, 1974. Oslo: Gyldendal. I Vitenskap som ideologi, s.13-27. (15 s.) *.

Haraway, Donna: Situerte kunnskaper: vitenskapsspørsmålet i feminismen og det partielle perspektivets forrang, 1995. Universitetet i Oslo, TMV-Sentret. I Asdal, Kristin [et al.] (red.): En Kyborg til forandring : nye politikker i moderne vitenskaper og teknologier, s. 43-67. (25 s.)*.

Kjelstadli, Knut: Fortida er ikke hva den en gang var, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. 2. utg. Kap. 2, 7, 9-10, 12, 14, 16-18 og 21. (137 s.).

Klafki, Wolfgang: Pædagogik som kritisk-konstruktiv teori, 1983. København: Nytt nordisk Forlag Arnold Busck. I Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik, s.73-108. (36 s.)*.

Kvale, Steinar: Det kvalitative forskningsintervju, 1997. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 9-11. (57 s.).

Lund, T.: Innføring i forskningsmetodologi, 2002. Kap. 1-8. (278 s.).

Nygård, Roald: Aktør eller brikke: om menneskers selvforståelse, 1993. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 9-13 og 16. (74 s.).

Phillips, D.C.: The social scientist's bestiary, 1992. Oxford: Pergamon Press. Kap. 2, 4-8 og 10. (104 s.).

Weber, Max: Samfunnsvitenskapenes "objektivitet", 1990. Oslo: Gyldendal. I Makt og byråkrati, s.161-220. (60 s.).

Yin, Robert K.: Case Study Research: design and methods, 1994. Thousands Oaks, Calif.: Sage. 2. ed., kap. 1-5. (127 s.).

Østerud, Svein og Wiig, Camilla: Med kulturen i sentrum for IKT-forskningen: En studie i etableringen og gjennomføringen av prosjektet "Elektronisk ransel i tre videregående skoler i Narvik", 2000. Oslo: Unipub. I Ludvigsen, Sten R. og Østerud, Svein (red.): Ny teknologi - nye praksisformer: Teoretiske og empiriske analyser av IKT i bruk, s. 21-74. (53 s.).

Statistikk

Lund, Thorleif og Christophersen, Knut-Andreas: Innføring i statistikk, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-8. (143s.).

Til sammen 1556 sider

Publisert 25. okt. 2004 18:52 - Sist endret 17. des. 2004 10:54