LEVERING AV PROSJEKTBESKRIVELSE OG TILDELING AV VEILEDER

Undervisningen på masteroppgaveforberedende kurs er felles for de tre studieretningene på masterprogrammet i pedagogikk. (Tidspunkt for undervisningen finner du under "Undervisning" "tid og sted" på semestersiden for PED4001/PED5300.) Som en del av kurset får du veiledning på utformingen av prosjektbeskrivelsen.

For å få Masteroppgaveforberedende kurs godkjent som eksamen i PED4001, du levere inn prosjektbeskrivelsen på Fronter, i klasserommet for "masteroppgaveforberedende kurs" (PED4001).

For studenter på Allmenn studieretning:

Fra og med høsten 2006, skal studenter som går på Allmenn studieretning levere utkast til prosjektbeskrivelsen som en del av arbeidet med masteroppgaven (PED5300). Innlevering av prosjektbeskrivelsen skjer i Fronterrommet til masteroppgaveforberedende kurs. Levering av prosjektbeskrivelse er forutsetning for tildeling av veileder.

HER FØLGER UTFYLLENDE INFORMASJON OM TILDELING AV VEILEDER TIL MASTERSTUDENTER

For å få tildelt veileder, må du levere en søknad sammen med prosjektbeskrivelsen. Søknaden skrives på standardisert forsideskjema som kopieres inn i dokumentet med prosjektbeskrivelsen. Følgende frister gjelder for søknad om veileder:

  • VÅR: 3.MAI
  • HØST: 1. NOVEMBER

Veiledertildeling

På bakgrunn av prosjektbeskrivelsen tildeler instituttet veileder og evt. biveileder. I noen tifeller vil det være aktuelt å bruke eksterne veiledere. Studenter kan ønske seg veiledere, men det er ikke garanti for at man får ønsket oppfylt. Eksterne veiledere som ikke har vært brukt før, skal godkjennes av instituttet. For studenter på DOL og PPR etterstreber vi å finne veileder i løpet av 4 uker, men i noen tilfeller kan det ta lengre tid. For studenter på allmenn studieretning, er målsetningen å ha veileder klar i første halvdel av andre semester. Studenten blir kontaktet på e-post med informasjon om veiledertildelingen.

De ulike studieretningene har oppgaver av ulikt omfang:

  • Studieretning for pedagogisk-psykologisk rådgivning (PED4190): Oppgavens omfang er 30 studiepoeng (for mer informasjon om krav til oppgaven, se PFIs nettsider ) Dette utløser 30 timer veiledning, inkludert veileders forberedelser. Vanligvis utgjør direkte veiledningssamtale en tredjedel av tiden (dvs. ca. 10 timer).

 

 

  • Studieretning for didaktikk og organisasjonslæring: Oppgavens omfang er 30 studiepoeng (for mer informasjon om krav til oppgaven, se PFIs nettsider ) Dette utløser 30 timer veiledning, inkludert veileders forberedelser. Vanligvis utgjør direkte veiledningssamtale en tredjedel av tiden (dvs ca.10 timer).

 

 

  • Allmenn studieretning/begynt studiet høst 2006 eller senere: Oppgavens totale omfant er 60 studiepoeng. Dette utløser 42 timer veiledning, inkludert veileders forberedelser. Vanligvis utgjør direkte veiledningssamtale en tredjedel av tiden (dvs ca. 14 timer).(for mer informasjon om krav til oppgaven, se emnesiden for PED5300)

 

 

  • Allmenn studieretning/begynt studiet før høsten 2006: Oppgavens omfang er 45 studiepoeng (for mer informasjon om krav til oppgaven, se PFIs nettsider ) Dette utløser 42 timer veiledning, inkludert veileders forberedelser. Vanligvis utgjør direkte veiledningssamtale en tredjedel av tiden (dvs ca. 14 timer).

 

For alle studieretninger gjelder følgende: Bruk av veiledningstiden skal avtales nærmere mellom student og veileder, avhengig av hva slags veiledning det er behov for. Ved bruk av biveileder vil vanligvis ca. en tredjedel av veiledningspotten brukes til dette. Studenten har ansvar for å ta med veiledningsavtale til første møte med veileder og denne skal gjennomgås og undertegnes av begge (også evt. biveileder skal undertegne). Vi anbefaler at man går gjennom dokumentet ”momenter til samtale om veiledning” sammen med avtalen. Ferdig utfylt avtale skal returneres til instituttet for registrering. Avtale og andre relevante dokumenter finnes på våre nettsider

I utgangspunktet har du som studenten ansvar for å sørge for å gjøre avtaler om veiledningssamtaler og følge opp disse. Det er alltid en fordel at veileder informerer om evt. fravær og andre perioder som veiledning må utsettes så tidlig som mulig. Hvis det oppstår problemer i forhold til veiledningen eller planlagt progresjon kan du få innvilget ny veileder etter en nærmere vurdering, eller andre tilpassede løsninger kan vurderes.

For informasjon om innlevering av masteroppgave, se under Oppgaveskriving PFIs hjemmesider.

Relevant undervisning for oppgavestudenter- Forskningsseminarer.

Undervisningstilbudet "forskningsseminar for masterstudenter" kunngjøres på semestersiden for masteroppgaven. (PED4190, PED4290, PED4390, PED5300). Der finnes også nærmere beskrivelse av innholdet i seminarene. Studenter bør undersøke om det er kurs som er relevante for dem. Det er mulig å følge kursene også før man har utarbeidet prosjektbeskrivelse eller begynt med oppgavearbeidet. Kursene vil gi mulighet for å drøfte faglige spørsmål med instituttets forskere.

 

Publisert 29. jan. 2007 15:54 - Sist endret 19. aug. 2013 14:50