KUNNE DU TENKE DEG Å VÆRE MED PÅ ET FORSKNINGSPROSJEKT PÅ INTERMEDIA? - TWEAK prosjektet vil vi utvikle nye undervisningsmetoder og tilpasse teknologi slik at denne kan hjelpe elever med å samarbeide, finne frem, fortolke, være kritisk selektiv, integrere og videreutvikle. Dette vil vi gjøre ved å designe nye oppgavetyper for elever og nye funksjoner i en wiki for å støtte læring. NEDENFOR FINNER DU EN NÆRMERE BESKRIVELSE AV INNHOLDET I PROSJEKTET.DU VIL HA MUIGHET TIL Å SKRIVE DIN MASTEROPPGAVE PÅ BAKGRUNN AV DELTAKELSE I PROSJEKTET. HVIS DU ER INTERESSERT, KAN DU KONTAKTE INGVILL RASMUSSEN FOR MER INFORMASJON:ingvill.rasmussen@intermedia.uio.no PROSJEKTET VIL OGSÅ BLI PRESENTERT PÅ INFORMASJONSMØTET OM MASTEROPPGAVEN DEN 31.01. TWEAK: Tweaking Wikis for Education and Advancement of Knowledge. v/Ingvill Rasmussen Tweak er et utrykk som betyr å tilpasse en eksisterende teknologi. I Tweak prosjektet tilpasser vi Wikier til lærere og elevers behov for å bedre kvaliteten på undervisningen. En Wiki er en teknologi som gjør det mulig for hvem som helst, når som helst å redigere sider. Derfor har heller ingen eierskap til sidene. Dette betyr at man utvikler tekstsamlinger sammen. I Tweak prosjektet legger vi vekt på oppgavedesign og på design av spesifikke funksjoner i en wiki for å støtte samarbeid og kunnskapsutvikling. Dette på grunn av kompetansekrav som er nye og som krever nye former for undervisning og læring. Det holder ikke lenger å kunne gjengi gammel kunnskap. Elever skal i dag kunne samarbeide og finne løsninger på problemer, det vil si å skape ny kunnskap. Samtidig viser studier (nasjonale og internasjonale) at elevers utbytte av teknologi er svært forskjellig; noen profitterer mens andre strever med å håndtere den store mengden av informasjon som finnes på Internett. En strategi som brukes mye for å håndtere store mengder informasjon er kopiering. Kopiering kan både være produktivt og uproduktivt for læring. Kopiering kan både være en måte å unngå arbeid på, og det kan være en måte å velge ut noe fremfor noe annet - og slik sett redusere kompleksitet. Men det er viktig at lærere følger opp elevenes arbeid med kopierte tekster og veileder dem i arbeidet med å forstå og bearbeide innholdet i dem. Dessverre vet vi i dag relativt lite om hvordan dette bør gjøres. Samtidig vet vi at en aktiv og systematisk lærer som veileder er en forutsetning for elevers læring, men også at lærere strever med å komme til når elever jobber med IKT på grunn av teknologiens utforming. Et stort antall utdanningsinstitusjoner har i løpet av de senere årene tatt i bruk digitale læringsplattformer som Classfronter og First Class. Det er imidlertid mye som tyder på at disse teknologiene ikke gir gode muligheter for samarbeidslæring og kunnskapsdeling. TWEAK prosjektet vil vi utvikle nye undervisningsmetoder og tilpasse teknologi slik at denne kan hjelpe elever med å samarbeide, finne frem, fortolke, være kritisk selektiv, integrere og videreutvikle. Dette vil vi gjøre ved å designe nye oppgavetyper for elever og nye funksjoner i en wiki for å støtte læring. Vi kan beskrive en slik ny undervisningsmetode ved et eksempel. Elever får oppgaven: ’skriv om det flerkulturelle Norge’. Elevene går da i gang med å søke etter informasjon om temaet på Internett. Når de finner tekster de synes er relevante kopierer de dem. Problemet med dette er at elevenes får et passivt forhold til innholdet i tekstene. Ved å ta i bruk nye metoder som støttes av teknologien (wikien) kan læreren hjelpe elevene til å få et mer aktivt og bevisst forhold til informasjonen de møter på Internett. En slik metode kan beskrives som en totrinns rakett. Først ber læreren elevene skrive stikkort som beskriver innholdet i de kopierte tekstene. I vårt eksempel vil elevene finne mange tekster hvor et naturlig stikkord vil være: kultur. Det betyr at til sammen blir det mange tekster med kultur som stikkord. Læreren ber da de elevene med samme stikkord om å sammen skrive en ny tekst som oppsummerer innholdet i de kopierte tekstene. Målet med Tweak prosjektet er å utvikle og beskrive gode modeller for innovativ bruk av IKT i faglig skolearbeid. Prosjektet mottok nylig en ekstra innvigning på 950 000 kroner for 2007 og 2008 i forbindelse med Forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanningen (ITU) sin utlysning Fremtidens læringsomgivelser (FLO). Denne satsningen innebærer en videreføring og utvikling av arbeidet med å etablere og dokumentere ”best practice” i opplæringen. Tre forskere ved InterMedia, Universitetet i Oslo vil delta i prosjektet: Prosjektleder: Post doc, dr.polit Ingvill Rasmussen. Prosjektdeltagere: Post doc, dr philol Andreas Lund og 1 am dr. scient Ole Smørdal. Vi har et etabler samarbeid med Ullern videregående skole og Stovner videregående skole. For mer informasjon om prosjektet og prosjektdeltagerne se: www.intermedia.uio.no