Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

MASTER I PEDAGOGIKK

Studieåret 2007 / 2008

Oppdatert mai 2007

Tekster merket med ¤ finnes i kompendie. Kan kjøpes hos kopiutsalget.

Tekster merket med ¤¤ betyr av boken er oppført flere steder i pensum..

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endring vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

PED4020 - PEDAGOGIKK SOM VITENSKAP

Ulike tradisjoner innenfor pedagogikkens vitenskapshistorie

Dale, Erling Lars (2005): Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap. Abstrakt forlag. Side. 27-78, 85-102, 201-245 og 291-315. (140 s.)

Tveit, Knut (1993): Eit retrospektivt perspektiv. Forsking og kunnskapsgenerering i pedagogikkfaget (med kommentar av Peder Haug). I: Norsk pedagogisk tidsskrift, nr 3, s. 116-125. (10 s.) ¤

Ulike perspektiver på pedagogikk som vitenskap

Dale, Erling Lard (2005): Kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap Abstrakt forlag. Side 323-338 og 354-365. (27 s.)

Durkheim, Emile (1956): The nature and method of pedagogy. New York: Free Press. I: Education and sociology, s. 91-112. (22 s.) ¤

Grue-Sørensen, Knud (1965): Om pædagogikken som selvstendig videnskab. København: Gyldendal. I: Pædagogik mellem videnskab og filosofi, s.9-25. (17 s.) ¤

Weber, Max (2000): Samfunnsvitenskapenes "objektivitet". Oslo: Gyldendal. I: Makt og byråkrati, s.173-220. (48 s.)

Pedagogisk teoridannelse

Kvernbekk, Tone (2005): Pedagogisk teoridannelse. Fagbokforlaget. Side 54-70, 87-102 og 126-178. (86 s.)

Forskningsetikk

Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora: Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, jus og humaniora (1999). (28 s.)

Vitenskapsteori

Kvernbekk, Tone (2002): Vitenskapsteoretiske perspektiver. I: Thorleif Lund (red.): Innføring i forskningsmetodologi. s 19-78. (60 s.) ¤¤

Forskningsmetodologi med vekt på kvalitativ metode

Alvesson, Mats og Sköldberg, Kaj (1994): Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Kap. 3, 4, 6 og 7. (203 s.)

Bruhn-Jensen, Klaus (2002): The complementarity of qualitative and quantitative methodologies in media and communication research. I: Klaus Bruhn-Jensen(ed.): A Handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Routledge. Side 254-273. (20 s.) ¤

Lincoln, Yvonna S. & Egon G. Guba (2003): Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (Eds.) The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. SAGE. Side 253-291. (39 s.) ¤

Forskningsmetodologi med vekt på kvantitativ metode

Cronbach, Lee J. (1957): The two disciplines of scientific psychology. I: American Psychologist, 1957, 12, 671-684. (14 s.) ¤

Cronbach, Lee J. (1975): Beyond the two disciplines of scientific psychology. I: American Psychologist, 1975, 30, 116-127. (12 s.) ¤

Lund, Thorleif (red.) (2002): Innføring i forskningsmetodologi. Kap. 1 og 3-8. (218 s.) ¤¤

Historisk forskningsmetodologi

Bukve, Oddbjørn (2003): Forklaring og forståing i samfunnsvitskapen. I: Tidsskrift for Samfunnsforskning, nr 3. Oslo, Universitetsforlaget. Side 391-414. (24 s.) ¤

Dahl, Ottar (1986): Historisk objektivitet. I: Dahl, Ottar Problemer i historiens teori. Oslo, Universitetsforlaget. Side 61-81, 112-113. (21 s.) ¤

Dahl, Ottar (1993): Forklaring og fortelling i historievitenskapen. I: Historisk Tidsskrift, nr. 72. Oslo, Universitetsforlaget. Side 67-79. (13 s.) ¤

Elster, Jon (1994) Uflaks og ulikhet. I: Sivert Langholm m.fl. (red.) Den kritiske analyse. Festksrift til Ottar Dahl på 70-årsdagen den 5. januar 1994. Oslo, Universitetsforlaget. Side 91-100. (10 s.) ¤

Florovsky, Georges (1969): The study of the past. I: Ronald H. Nash (red.) Ideas of History. New York, E.P. Dutton & Co. Side 351-369. (19 s.) ¤

Fulsås, Narve (2001): Kva er gale med det historiske kjeldeomgrepet? Ein kritikk av kjeldekritikken. I: Historisk Tidsskrift, nr. 80. Oslo, Universitetsforlaget. Side 231-246. (16 s.) ¤

Førland, Tor Egil (2003): (Årsaks)forklaringer i historisk forskning. I: Historisk Tidsskrift, nr. 82 Oslo, Universitetsforlaget. Side 263-282. (20 s.) ¤

Kjeldstadli, Knut (1999): I hvilken forstand kan vi snakke om sannhet i historie? I: Historisk Tidsskrift, nr. 78, Oslo, Universitetsforlaget. Side 375-386. (12 s.) ¤

Midtbø, Tor (2000): Et spørsmål om tid: Tidsserieanalyse som et verktøy i samfunnsvitenskapen. I: Tidsskrift for Samfunnsforskning, nr. 41. Oslo, Universitetsforlaget. Side 58-78. (21 s.) ¤

Sandmo, Erling (1999): Mer og mindre sannhet. I: Historisk Tidsskrift, nr 3. Side 387-399. (13 s.) ¤

Totalt 1065 sider

Publisert 24. apr. 2007 21:16 - Sist endret 3. okt. 2007 17:35