Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk Forskningsinstitutt

Masterprogrammet Teknologi, organisasjon og læring

Oppdatert mai 2008

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. VEd endring vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Forskningsmetodologi med vekt på kvalitativ metode

Alvesson, Mats og Sköldberg, Kaj (1994): Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Kap. 3, 4, 6 og 7. (203 s.)

Bruhn-Jensen, Klaus (2002): The complementarity of qualitative and quantitative methodologies in media and communication research. I: Klaus Bruhn-Jensen(ed.): A Handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Routledge. Side 254-273. (20 s.)

Lincoln, Yvonna S. & Egon G. Guba (2003): Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln (Eds.) The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. SAGE. Side 253-291. (39 s.)

Forskningsmetodologi med vekt på kvantitativ metode

Cronbach, Lee J. (1957): The two disciplines of scientific psychology. I: American Psychologist, 1957, 12, 671-684. (14 s.)

Cronbach, Lee J. (1975): Beyond the two disciplines of scientific psychology. I: American Psychologist, 1975, 30, 116-127. (12 s.)

Lund, Thorleif (red.) (2002): Innføring i forskningsmetodologi. Kap. 1 og 3-8. (218 s.)

Historisk forskningsmetodologi

Bukve, Oddbjørn (2003): Forklaring og forståing i samfunnsvitskapen. I: Tidsskrift for Samfunnsforskning, nr 3. Oslo, Universitetsforlaget. Side 391-414. (24 s.)

Dahl, Ottar (1986): Historisk objektivitet. I: Dahl, Ottar Problemer i historiens teori. Oslo, Universitetsforlaget. Side 61-81, 112-113. (21 s.)

Dahl, Ottar (1993): Forklaring og fortelling i historievitenskapen. I: Historisk Tidsskrift, nr. 72. Oslo, Universitetsforlaget. Side 67-79. (13 s.)

Elster, Jon (1994) Uflaks og ulikhet. I: Sivert Langholm m.fl. (red.) Den kritiske analyse. Festksrift til Ottar Dahl på 70-årsdagen den 5. januar 1994. Oslo, Universitetsforlaget. Side 91-100. (10 s.)

Florovsky, Georges (1969): The study of the past. I: Ronald H. Nash (red.) Ideas of History. New York, E.P. Dutton & Co. Side 351-369. (19 s.)

Fulsås, Narve (2001): Kva er gale med det historiske kjeldeomgrepet? Ein kritikk av kjeldekritikken. I: Historisk Tidsskrift, nr. 80. Oslo, Universitetsforlaget. Side 231-246. (16 s.)

Førland, Tor Egil (2003): (Årsaks)forklaringer i historisk forskning. I: Historisk Tidsskrift, nr. 82 Oslo, Universitetsforlaget. Side 263-282. (20 s.)

Kjeldstadli, Knut (1999): I hvilken forstand kan vi snakke om sannhet i historie? I: Historisk Tidsskrift, nr. 78, Oslo, Universitetsforlaget. Side 375-386. (12 s.)

Midtbø, Tor (2000): Et spørsmål om tid: Tidsserieanalyse som et verktøy i samfunnsvitenskapen. I: Tidsskrift for Samfunnsforskning, nr. 41. Oslo, Universitetsforlaget. Side 58-78. (21 s.) ¤ Sandmo, Erling (1999): Mer og mindre sannhet. I: Historisk Tidsskrift, nr 3. Side 387-399. (13 s.)

Totalt 627 sider

Publisert 22. apr. 2008 19:38 - Sist endret 21. mai 2008 15:26