PED4022 – Pedagogikk som vitenskap
Kort om emnet
Dette emnet er under avvikling. For undervisning se semestersiden for PED4040. For litteraturliste for emnet, se under pensum/læringskrav på semestersiden for PED4022 våren 2011.
Emnet overlapper fullstendig med PED4020.
I dette emnet presenteres ulike tradisjoner innenfor pedagogikkens vitenskapshistorie, ulike perspektiver på pedagogikk som vitenskap og pedagogisk teoridanning.
Vitenskapsteoretiske tema som kunnskap og sannhet drøftes, og det sentrale metodologiske temaet validitet behandles i forhold til ulike typer slutninger, med vekt på slutninger om kausalitet, overføring av forskningsresultater til andre kontekster og forholdet mellom teori og empiri. Ulike varianter av tiltaksstudier og kartleggingsstudier innenfor kvalitativ og kvantitativ tradisjon presenteres og drøftes med sikte på å gi grunnlag for eget valg av forskningsstrategi.
Ulike synspunkter på forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder drøftes, i metodologisk, epistemologisk og ontologisk perspektiv.
Forskningsetiske problemstillinger vies oppmerksomhet.
Hva lærer du?
Målet er at studenten skal få innsikt i hva som særpreger pedagogikk som forskningsdisiplin, få et vitenskapsteoretisk og metodologisk grunnlag for kritisk analyse og vurdering av forskning og forskningsresultater, og tilegne seg metodekunnskap til bruk i egen forskningsvirksomhet.
Opptak og adgangsregulering
Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.Overlappende emner
15 studiepoeng overlapp mot PED4020 – Pedagogikk som vitenskap (nedlagt)
Undervisning
Forelesninger og seminar.
Eksamen
Eksamen:
Skriftlig eksamen (8 timer).
Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk
Hjelpemidler
Alle hjelpemidler trykket og skrevet på papir er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.