Kursbeskrivelser for PED4030 og PED4031

Kursene er under omlegging. Foreløpig presenteres kurs som er planlagt for våren 2012. Fullstendig liste over kurstilbudet kommer senere.

Krav for godkjenning av emnet

Kursene anbefales tatt etter fullført PED4010 og PED4040. Studenter skal sette sammen 5 studiepoeng (PED4030) eller 10 studiepoeng (PED4031) ved å velge ut kurs fra det følgende tilbudet (se timeplan på semestersiden for oversikt over hvilke kurs som tilbys i det enkelte semesteret):

Introduksjon til eget forskningsarbeid

Kursets omfang: 2 studiepoeng, ca. 8 timer, herav 4 t. bibliotekskurs ved fagreferent på UB

  • Forskningsetikk, herunder praktisk om meldeplikt til NSD
  • Sitering og referering
  • Litteratursøk (biblioteket)
  • Bruk av tekniske løsninger i forskningsdokumentet (eks.: DUO-malen, End-note, m.m.)

Dette kurset har ikke krav til egenaktivitet.

Kvantitative metoder

Konstruksjon av spørreskjema

Kursets omfang: 3 stp., ca 9 timer

Kurset gir en innføring i problemstillinger knyttet til konstruksjon av spørreskjema, både om ulike typer av spørsmål, rekkefølge i skjema og om formulering av spørsmål.
Studentene blir inndelt i grupper som skal arbeide med utkast til eget lite spørreskjema, som leveres før siste gang. To første ganger er forelesning. Siste gang er diskusjon av spørreskjemautkastet, der både lærer og medstudenter gir kommentarer på alle utkast. For å få studiepoeng må studentene være tilstede på alle tre undervisningstilfellene og delta i gruppeoppgave og kommentarer.

Anbefalt litteratur: Haraldsen, Gustav (1999): Spørreskjemametodikk : etter kokebokmetoden, Oslo : Ad Notam Gyldendal

Dokumentasjonskrav: Kursdeltakelse, levere gruppeoppgave..


Basiskurs i statistisk analyse - med SPSS

Kursets omfang: 3 stp., ca 9 timer

Kurset gir en innføring i  SPSS. Innkoding av data. Omkodinger, summeringer. Anvendelse av SPSS til enkle statistiske analyser.

  • prosentberegning, korrelasjon (effektstørrelse) og signifikanstesting av data fra krysstabeller (phi-korrelasjon, Cramers V, χ2, Kendalls  taub, gamma, m.m.)
  • korrelasjon (effektstørrelse) og signifikanstesting av kontinuerlige data (Pearsons r, eta-korrelasjon, ulike t-tester, enveis variansanalyse, m.m.)

En foreløpig innføring om mer avanserte analysemetoder for å gi grunnlag for eventuelt å velge mellom ulike videregående kurs i statistisk analyse.

Anbefalt litteratur (i tillegg til tidligere pensumlitteratur): Christophersen, Knut-Andreas (2009): Databehandling og statistisk analyse med SPSS: Oslo: Unipub.

Dokumentasjonskrav: Deltakelse på kurset inkludert praktiske øvelser

Kvalitative metoder

Dokumentanalyse

Kursets omfang: 3 stp., ca. 9 timer

Kurset bygger på hovedprinsippene i allmenn kildekritikk, og gir en innføring i anvendelse av ulike typer dokumenter i skriving av masteroppgaver. Tolkning av litteratur og kilder, analyse av egne og andres skriftlige framstillinger, dokumentasjon av egne vurderinger og bruk av henvisninger står sentralt i kurset. Studentene legger fram og drøfter a) kilder/litteratur som de vil bruke i masteroppgaven, og b) egne tekstavsnitt som er tenkt å inngå i masteroppgaven.

Kurset er lagt opp over tre samlinger (á 3 timer) og stiller krav om egeninnsats og deltakelse på alle samlingene.

Introduksjon til intervjuteknikker (nytt navn/ orienteringstekst kommer)

Kursets omfang: 3 stp., ca. 9 timer

Publisert 8. des. 2011 10:39 - Sist endret 14. des. 2011 17:23