Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

STUDIERETNING PEDAGOGISK-PSYKOLOGISK RÅDGIVNING

Studieåret 2003/2004

August 2003 

PED4100 - TEORI OG PRAKSIS - PEDAGOGISK-PSYKOLOGISK TJENESTE

Kursemne l: Språk, kommunikasjon og læring (8 vekttall)

Kursemnet har en anbefalt litteratur på ca. 1200 sider. Studenter som velger annen litteratur, må påse at denne dekker kursemnets temaer med samme nivå og omfang. Alternativ litteratur skal godkjennes skriftlig av spesialiseringens koordinator, og oversikt over litteraturen skal leveres instituttet.

Burack, J. A., Hodapp, R.M. og Zigler, E.: Handbook of mental retardation and development, 1998. Cambridge University Press. Kap. 1, 2, 7-14, 17, 26. (265 s.).

Cummins, J.: Linguistic interdependence and the educational development of bilingual children, 1979. Review of Educational Research 49, s. 222-251.

Dickinson, D. og Tabors, P.: Beginning literacy with language, 2001. Kap 1, 6 og 13. (89 s.).

Droop, M. og Verhoeven, L.: Language proficiency and reading ability in first- and second-language learners, 2003. Reading Research Quarterly 38, s. 78-103. (25 s.).

Garcia, G. E.: Bilingual children's reading, 2000. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. I M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson og R. Barr (red.): Handbook of Reading Research, Volume III, s. 813-834. (22 s.).

Hagtvet, B. E.: Språkstimulering. Tale og skrift i førskolealderen, 2002. Oslo: Cappelen. Kap. 3, 4 og 5, s. 59–180. (121 s.).

Høien, T. og Lundberg, I.: Dysleksi, 2000. Oslo: Gyldendal. S. 15-278. (264 s.).

Meichenbaum, D. og Biemiller, A.: Nurturing independent learners: Helping students take charge of their own learning, 1998. Cambridge, MA: Brookline Books. s. 1-113. (113 s.).

Wong, B. Y. L.: Learning about learning disabilities, 1998. San Diego: Academic Press. Kap. 1, 4, 7, 8, 12, 16 og 18. (389 s.).

Kursemne 2: Psykososial utvikling og utviklingsforstyrrelser (4 vekttall)

Kursermnet har en anbefalt litteratur på ca. 600 sider. Studenter som velger annen litteratur, må påse at denne dekker kursemnets temaer med samme nivå og omfang. Alternativ litteratur skal godkjennes skriftlig av spesialiseringens koordinator, og oversikt over litteraturen skal leveres instituttet.

Conte, R.: Attention disorders, 1998. San Diego: Academic Press. I Wong, B. Y. L. (red.): Learning about learning disabilities, kap. 3. (39 s.).

Ogden, T.: Sosial kompetanse og problematferd i skolen: Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen, 2002. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. (233 s.).

Rutter, M, Taylor, E.: Child and adolescent psychiatry, 2002. Oxford: Blackwell. Kap. 3, 6, 7, 9, 16, 20-21, 26, 29, 30, 34, 37, 38, 47, 52 og 57. (359 s.).

Kursemne 3: Rådgivning og veiledning (8 vekttall)

Kursemnet har en anbefalt litteratur på ca. 500 sider. Studenter som velger annen litteratur, må påse at denne dekker kursemnets temaer med samme nivå og omfang. Alternativ litteratur skal godkjennes skriftlig av spesialiseringens koordinator, og oversikt over litteraturen skal leveres instituttet.

Gelso, C. J. og Fretz, B. R.: Counseling psychology, 2001. London: Hartcourt Brace Jovanovich. Kap. 3, 5, 6, 8-19. (482 s.).

Publisert 27. okt. 2003 17:34 - Sist endret 18. des. 2003 13:32