PED4200 – Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Denne emneplanen ble revidert våren 2009. Planen gjelder for studenter som begynte på studieretningen "Didaktikk og organisasjonslæring" våren 2009/høsten 2009. For studenter som begynte på studiet h2008 eller tidligere, gjelder den gamle emneplanen

Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 10 studiepoeng)

Kursemne 1 tar sikte på å gi overordnede perspektiver på kursemnene 2 - 7. Det omfatter teorier (internasjonale og norske) fra feltet utdannings- og opplæringsplanlegging. Kursemnet skal gi et grunnlag for utvikling av studentenes kunnskaper og profesjonelle kompetanse innen feltet - knyttet til ulike former for læreplanarbeid, ulike modeller for evalueringsarbeid, ulike roller i undervisnings- og opplæringsarbeid. Kursemnet omfatter også veiledning som strategi for læring.

Etiske perspektiver vil bli trukket inn.


Kursemne 2: Læring i organisasjoner (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Kursemnet tar utgangspunkt i didaktikk og organisasjonsteori for belysning og analyse av ulike organisasjoner. Temaet organisasjon blir gitt en videreførende og utdypende belysning med fokus på de samme tre grunnelementene som studentene har møtt tidligere i studiet: funksjonelle aktiviteter, medlemmer og samordning. Sentralt i studiet står organisasjonslæring og læringsorganisasjon. Temaene i kursemnet omfatter også kompetanseutvikling og ledelse.


Kursemne 3: Læreplaner og evaluering (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Dette kursemnet tar for seg aspekter ved læreplan- og evalueringsarbeid der studier av læreplankonstruksjoner og ulike evalueringsstrategier står sentralt. Forholdet mellom læreplanarbeid og evaluering som redskaper for utdanningsplanlegging, og dilemmaer knyttet til dette, er et hovedtema.

En viktig kontekst for dette kursemnet vil være evaluering av nyere utdanningsre-former og norske læreplaner.


Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Kursemnet omfatter forskning og utviklingsarbeid som knytter seg både til formelle og uformelle læringsprosesser og til utdanningsfeltet som system.

Hovedtemaene vil være tilrettelegging av opplæring, opplæringsprosesser og læringsutbytte. Viktige aspekter er utdanningsinnhold og aktiviteter samt sosial interaksjon.


Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Kursemnet ser samfunnet og dets utdanningsinstitusjoner i et flerkulturelt perspektiv. Sentrale temaer er: Flerkulturalitet og mangfold, utdanningspolitiske og praktisk-pedagogisk utfordringer, interkulturell opplæring, tospråklig opplæring, inkluderende sosialisering, antirasistisk arbeid og tverrkulturell kommunikasjon.

Dagsaktuelle utdanningspolitiske praksiser, reformer og dokumenter blir tatt opp til faglig drøfting ut fra majoritets- minoritets- og urfolksperspektiv


Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Hovedtema er bruk av teknologi og medier som læringsressurser på ulike opplæringsarenaer. Et sentralt tema er hvordan ny teknologi og nye medier utfordrer kommunikasjonsformer og kommunikasjonsprosesser. Hvordan kunnskap utvikles, tilegnes og forvaltes ved hjelp av ulike læringsressurser står også sentralt. Analyse og vurdering av ulike typer applikasjoner inngår som et viktig innholdselement i denne modulen.


Kursemne7: Praksis (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 25 studiepoeng)

Praksisens innhold er knyttet til de ulike virksomhetsområdene emnets tema er knyttet til. Disse virksomhetsområdene omfatter undervisning/ opplæringsarbeid, utdanningsforvaltning, endrings og kvalitetsarbeid ute i organisasjoner, medie- og læremiddelproduksjon.

På grunnlag av praksiserfaringer vil temaer for masteroppgaven bli drøftet og forberedt.

Hva lærer du?

Master i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring gir profesjonsrettet innsikt i arbeidsfeltet utdannings- og opplæringsplanlegging. Studieretningen er rettet inn mot arbeidsoppgaver på ulike nivåer innenfor og utenfor skoleverket: planlegging av opplæringstiltak, læreplanarbeid, undervisning, veiledning, evaluering, læremiddelanalyse og læremiddelproduksjon. Disse arbeidsoppgavene impliserer utøvelse av ledelsesfunksjoner. Målet er å gi studentene praktisk og teoretisk innsikt i prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringstiltak. Dette gir studentene kompetanse i å analysere og lede opplæringsvirksomhet og bidrar derved til forandring og forbedring av denne virksomheten.

Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 10 studiepoeng)

Studentene skal få en dypere teoretisk og praktisk innsikt i didaktisk virksomhet. Kursemnet skal gi studentene innsikt i didaktisk teori som kan belyse virksomhet i offentlig og privat sektor

Kursemne 2: Læring i organisasjoner( tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Målet med kursemnet er å gi studentene utvidet teoretisk og praktisk innsikt i organisasjoner, ledelse, læring og endring i organisasjoner, både i privat og offentlig virksomhet.

Kursemne 3: Læreplanarbeid, opplæringsvirksomhet og evaluering ( tilsvarer omfang og arbeidselastning på 5 studiepoeng)

Målet med kursemnet er å gi studentene teoretisk og praktisk innsikt i læreplanarbeid inklusive læreplanimplementering. Studentene skal også få teoretisk og praktisk innsikt i utvikling og implementering av opplæringsplaner utenfor skoleverket.

Studentene skal få teoretisk og praktisk innsikt i bruk av evaluering som redskap i analyser av planleggings- og endringsarbeid.

Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Kursemnet tar sikte på å gi studentene teoretisk og praktisk innsikt i former for tilrettelegging av læringssituasjoner innenfor og utenfor skole, og hvordan ulike kontekstuelle forhold virker inn på læringsmiljøet.

Gjennom møte med skole- og klasseromsforskning skal studentene utvikle kompetanse for analyse av ulike utdannings- og læringskontekster.

Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Målet med kursemnet er å gi studentene teoretisk innsikt som gjør dem i stand til å forstå flerkulturelle pedagogiske utfordringer i ulike institusjoner i samfunnet generelt og i utdanningssystemet spesielt.

Studentenes flerkulturelle pedagogiske kompetanse for profesjonelt arbeid skal bli styrket.

Kursemnet tar også sikte på å styrke studentenes forutsetninger for pedagogisk ledelse i flerkulturelle sammenhenger.

Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)

Målet med kursenheten er å gi studentene en reflektert forståelse for hvordan ulike medier virker inn på undervisnings-, oppdragelses- og opplæringssituasjoner.

Studentene skal få teoretisk og praktisk innsikt i prinsipper for utvikling av ulike læringsressurser (analoge, digitale og kombinerte) og hvordan disse virker inn på kunnskapsinnhold og læring.

Kursemne 7: Praksis (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 25 studiepoeng)

Målet med praksis er å gi studentene innsyn i noen av de sentrale virksomhetsområdende i feltet samt og få erfaring med viktige samarbeidsformer, arbeidsmåter og strategier i praksisfeltet. For å utvikle studentenes profesjonsforståelse vil studentenes praksiserfaringer bli drøftet og analysert i lys av modulenes tema- og teoriforankring.

Opptak og adgangsregulering

Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, studieretning didaktikk og organisasjonslæring.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Emnet forutsetter opptak til Masterstudiet i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring. Pensumlitteratur skal leses både på norsk og engelsk

Anbefalte forkunnskaper

Studiet bygger på det faglige grunnlaget som bachelorgrad i kultur og samfunnsfag med fordypning i pedagogikk gir. Særlig gjelder dette 80-gruppen i pedagogikk, men også en bredere kjennskap til læreplanteoretiske, utdanningspolitiske og arbeidslivspedagogiske tema. Søkere med ulikt opptaksgrunnlag anbefales å lese seg opp på områder de er svake på på egen hånd. Ved valg av litteratur, anbefales at man orienterer seg om relevant litteratur som benyttes i bachelorprogrammet i pedagogikk

Undervisning

Kursemne 1 - 6:

Undervisningen, knyttet til kursemnene 1 - 6 vil omfatte kortere forelesninger om utvalgte emner, og obligatoriske seminarer.

Studentene skal gjennomføre tre studiekrav (disse skal legges i en vurderingsmappe):

  • organisert i grupper, skal studentene analysere et fritt
    valgt utdanningspolitisk dokument , knyttet til innholdet i kursemne 1; notatet
    skal være på maks 10 sider.
  • organisert i grupper, skal studentene skrive et notat (maks
    10 sider) over gitt tema eller case, hentet fra ett eller flere
    av kursemnene 2 - 6.
  • individuelt, skal studentene skrive et notat (maks 10
    sider) over selvvalgt tema, knyttet til ett eller flere av
    kursemnene 2 - 6.


Kursemne 7:

Til kursemne 7 vil det bli lagt innledende orienteringer om praksis og et praksisseminar.Deltakelse på praksisseminar er obligatorisk. Gjennomføring av veiledet praksis er obligatorisk. Praksis kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted.

Praksisomfanget er til sammen 10 uker og kan være sammensatt av intern og ekstern veiledet praksis.
Studentene skal gjennomføre ett arbeidskrav (obligatorisk aktivitet som ikke inngår i karaktergrunnlaget.):

  • individuelt skrive et refleksjonsnotat (maks 3 sider) over
    den praksis de har gjennomført. I notatet skal studentene reflektere over
    hvordan spesialiseringens litteraturtilfang kan bidra til å kaste lys over
    problemstillinger fra praksis.

Teoriundervisningen gis i bolker i begynnelsen av hvert semester. Praksis og praksisseminar løper gjennom hele semesteret. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet ved UV-fakultetet ved UiO. Undervising vil stort sett foregå på dagtid på Blindern, Universitetet i Oslo, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. For detaljer, se emnets semestersider.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Innen hvert kursemne er det spesifisert obligatoriske krav til frammøte, praksis og studiekrav som skal være godkjent før studenten kan melde seg til eksamen.

Avsluttende vurdering består av vurderingsmappen (der alle studiekravnotater inngår) og muntlig prøve. Det gis en foreløpig karakter på mappen og denne må være bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve.

Til muntlig prøve blir studentene eksaminert ut fra studielitteraturen. Diskusjon av vurderingsmappens innhold er en del av den muntlige prøven. Etter denne prøven gis det en endelig karakter.

Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Sensur blir kunngjort for studenten etter fullført muntlig eksamen.

Begrunnelse og klage

Muntlig eksamen kan ikke påklages.Dette betyr i praksis at det kun er den skriftlige delen av eksamen som kan påklages. Hvis studenten klager på karakteren på grunnlag av vurderingen av den skriftlige delen av eksamen, og får medhold i klagen, skal ny muntlig prøve holdes til fastsettelse av endleig karakter. (Dette gjelder både når ny karakter fastsettes til studentens gunst og til studentens ugunst.)

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Studenter som har tatt praksis og fått denne godkjent, trenger ikke å ta praksis på ny.

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Les mer om evaluering av undervisningen ved PFI

Annet

Minimum 5 studenter

Emnet inngår som obligatorisk del av Masterstudiet i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring

Fakta om emnet

Studiepoeng
60
Nivå
Master
Undervisning
Vår og høst

Det tilbys ikke undervisning i dette emnet lenger. Studieordningen er under avvikling.

Eksamen
Vår og høst

Siste gjennomføring er v 2013

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo