PED4200 – Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Denne emneplanen ble revidert våren 2009. Planen gjelder for studenter som begynte på studieretningen "Didaktikk og organisasjonslæring" våren 2009/høsten 2009. For studenter som begynte på studiet h2008 eller tidligere, gjelder den gamle emneplanen
Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning
og opplæring (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 10
studiepoeng)
Kursemne 1 tar sikte på å gi overordnede perspektiver på kursemnene 2 - 7. Det omfatter teorier (internasjonale og norske) fra feltet utdannings- og opplæringsplanlegging. Kursemnet skal gi et grunnlag for utvikling av studentenes kunnskaper og profesjonelle kompetanse innen feltet - knyttet til ulike former for læreplanarbeid, ulike modeller for evalueringsarbeid, ulike roller i undervisnings- og opplæringsarbeid. Kursemnet omfatter også veiledning som strategi for læring.
Etiske perspektiver vil bli trukket inn.
Kursemne 2: Læring i organisasjoner (tilsvarer omfang og
arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Kursemnet tar utgangspunkt i didaktikk og organisasjonsteori for belysning og analyse av ulike organisasjoner. Temaet organisasjon blir gitt en videreførende og utdypende belysning med fokus på de samme tre grunnelementene som studentene har møtt tidligere i studiet: funksjonelle aktiviteter, medlemmer og samordning. Sentralt i studiet står organisasjonslæring og læringsorganisasjon. Temaene i kursemnet omfatter også kompetanseutvikling og ledelse.
Kursemne 3: Læreplaner og evaluering (tilsvarer omfang og
arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Dette kursemnet tar for seg aspekter ved læreplan- og evalueringsarbeid der studier av læreplankonstruksjoner og ulike evalueringsstrategier står sentralt. Forholdet mellom læreplanarbeid og evaluering som redskaper for utdanningsplanlegging, og dilemmaer knyttet til dette, er et hovedtema.
En viktig kontekst for dette kursemnet vil være evaluering av nyere utdanningsre-former og norske læreplaner.
Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning
(tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Kursemnet omfatter forskning og utviklingsarbeid som knytter seg både til formelle og uformelle læringsprosesser og til utdanningsfeltet som system.
Hovedtemaene vil være tilrettelegging av opplæring, opplæringsprosesser og læringsutbytte. Viktige aspekter er utdanningsinnhold og aktiviteter samt sosial interaksjon.
Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (tilsvarer
omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Kursemnet ser samfunnet og dets utdanningsinstitusjoner i et flerkulturelt perspektiv. Sentrale temaer er: Flerkulturalitet og mangfold, utdanningspolitiske og praktisk-pedagogisk utfordringer, interkulturell opplæring, tospråklig opplæring, inkluderende sosialisering, antirasistisk arbeid og tverrkulturell kommunikasjon.
Dagsaktuelle utdanningspolitiske praksiser, reformer og dokumenter blir tatt opp til faglig drøfting ut fra majoritets- minoritets- og urfolksperspektiv
Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (tilsvarer omfang
og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Hovedtema er bruk av teknologi og medier som læringsressurser på ulike opplæringsarenaer. Et sentralt tema er hvordan ny teknologi og nye medier utfordrer kommunikasjonsformer og kommunikasjonsprosesser. Hvordan kunnskap utvikles, tilegnes og forvaltes ved hjelp av ulike læringsressurser står også sentralt. Analyse og vurdering av ulike typer applikasjoner inngår som et viktig innholdselement i denne modulen.
Kursemne7: Praksis (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på
25 studiepoeng)
Praksisens innhold er knyttet til de ulike virksomhetsområdene emnets tema er knyttet til. Disse virksomhetsområdene omfatter undervisning/ opplæringsarbeid, utdanningsforvaltning, endrings og kvalitetsarbeid ute i organisasjoner, medie- og læremiddelproduksjon.
På grunnlag av praksiserfaringer vil temaer for masteroppgaven bli drøftet og forberedt.
Hva lærer du?
Master i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring gir profesjonsrettet innsikt i arbeidsfeltet utdannings- og opplæringsplanlegging. Studieretningen er rettet inn mot arbeidsoppgaver på ulike nivåer innenfor og utenfor skoleverket: planlegging av opplæringstiltak, læreplanarbeid, undervisning, veiledning, evaluering, læremiddelanalyse og læremiddelproduksjon. Disse arbeidsoppgavene impliserer utøvelse av ledelsesfunksjoner. Målet er å gi studentene praktisk og teoretisk innsikt i prinsipper for planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæringstiltak. Dette gir studentene kompetanse i å analysere og lede opplæringsvirksomhet og bidrar derved til forandring og forbedring av denne virksomheten.
Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 10 studiepoeng)
Studentene skal få en dypere teoretisk og praktisk innsikt i didaktisk virksomhet. Kursemnet skal gi studentene innsikt i didaktisk teori som kan belyse virksomhet i offentlig og privat sektor
Kursemne 2: Læring i organisasjoner( tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Målet med kursemnet er å gi studentene utvidet teoretisk og praktisk innsikt i organisasjoner, ledelse, læring og endring i organisasjoner, både i privat og offentlig virksomhet.
Kursemne 3: Læreplanarbeid, opplæringsvirksomhet og evaluering ( tilsvarer omfang og arbeidselastning på 5 studiepoeng)
Målet med kursemnet er å gi studentene teoretisk og praktisk innsikt i læreplanarbeid inklusive læreplanimplementering. Studentene skal også få teoretisk og praktisk innsikt i utvikling og implementering av opplæringsplaner utenfor skoleverket.
Studentene skal få teoretisk og praktisk innsikt i bruk av evaluering som redskap i analyser av planleggings- og endringsarbeid.
Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Kursemnet tar sikte på å gi studentene teoretisk og praktisk innsikt i former for tilrettelegging av læringssituasjoner innenfor og utenfor skole, og hvordan ulike kontekstuelle forhold virker inn på læringsmiljøet.
Gjennom møte med skole- og klasseromsforskning skal studentene utvikle kompetanse for analyse av ulike utdannings- og læringskontekster.
Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Målet med kursemnet er å gi studentene teoretisk innsikt som gjør dem i stand til å forstå flerkulturelle pedagogiske utfordringer i ulike institusjoner i samfunnet generelt og i utdanningssystemet spesielt.
Studentenes flerkulturelle pedagogiske kompetanse for profesjonelt arbeid skal bli styrket.
Kursemnet tar også sikte på å styrke studentenes forutsetninger for pedagogisk ledelse i flerkulturelle sammenhenger.
Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 5 studiepoeng)
Målet med kursenheten er å gi studentene en reflektert forståelse for hvordan ulike medier virker inn på undervisnings-, oppdragelses- og opplæringssituasjoner.
Studentene skal få teoretisk og praktisk innsikt i prinsipper for utvikling av ulike læringsressurser (analoge, digitale og kombinerte) og hvordan disse virker inn på kunnskapsinnhold og læring.
Kursemne 7: Praksis (tilsvarer omfang og arbeidsbelastning på 25 studiepoeng)
Målet med praksis er å gi studentene innsyn i noen av de sentrale virksomhetsområdende i feltet samt og få erfaring med viktige samarbeidsformer, arbeidsmåter og strategier i praksisfeltet. For å utvikle studentenes profesjonsforståelse vil studentenes praksiserfaringer bli drøftet og analysert i lys av modulenes tema- og teoriforankring.
Opptak og adgangsregulering
Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, studieretning didaktikk og organisasjonslæring.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnet forutsetter opptak til Masterstudiet i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring. Pensumlitteratur skal leses både på norsk og engelsk
Anbefalte forkunnskaper
Studiet bygger på det faglige grunnlaget som bachelorgrad i kultur og samfunnsfag med fordypning i pedagogikk gir. Særlig gjelder dette 80-gruppen i pedagogikk, men også en bredere kjennskap til læreplanteoretiske, utdanningspolitiske og arbeidslivspedagogiske tema. Søkere med ulikt opptaksgrunnlag anbefales å lese seg opp på områder de er svake på på egen hånd. Ved valg av litteratur, anbefales at man orienterer seg om relevant litteratur som benyttes i bachelorprogrammet i pedagogikk
Undervisning
Kursemne 1 - 6:
Undervisningen, knyttet til kursemnene 1 - 6 vil omfatte kortere forelesninger om utvalgte emner, og obligatoriske seminarer.
Studentene skal gjennomføre tre studiekrav (disse skal legges i en vurderingsmappe):
- organisert i grupper, skal studentene analysere et fritt
valgt utdanningspolitisk dokument , knyttet til innholdet i kursemne 1; notatet
skal være på maks 10 sider. - organisert i grupper, skal studentene skrive et notat (maks
10 sider) over gitt tema eller case, hentet fra ett eller flere
av kursemnene 2 - 6. - individuelt, skal studentene skrive et notat (maks 10
sider) over selvvalgt tema, knyttet til ett eller flere av
kursemnene 2 - 6.
Kursemne 7:
Til kursemne 7 vil det bli lagt innledende orienteringer om praksis og et praksisseminar.Deltakelse på praksisseminar er obligatorisk. Gjennomføring av veiledet praksis er obligatorisk. Praksis kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted.
Praksisomfanget er til sammen 10 uker og kan være sammensatt av intern og ekstern veiledet praksis.
Studentene skal gjennomføre ett arbeidskrav (obligatorisk aktivitet som ikke inngår i karaktergrunnlaget.):
- individuelt skrive et refleksjonsnotat (maks 3 sider) over
den praksis de har gjennomført. I notatet skal studentene reflektere over
hvordan spesialiseringens litteraturtilfang kan bidra til å kaste lys over
problemstillinger fra praksis.
Teoriundervisningen gis i bolker i begynnelsen av hvert semester. Praksis og praksisseminar løper gjennom hele semesteret. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet ved UV-fakultetet ved UiO. Undervising vil stort sett foregå på dagtid på Blindern, Universitetet i Oslo, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. For detaljer, se emnets semestersider.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Innen hvert kursemne er det spesifisert obligatoriske krav til frammøte, praksis og studiekrav som skal være godkjent før studenten kan melde seg til eksamen.
Avsluttende vurdering består av vurderingsmappen (der alle studiekravnotater inngår) og muntlig prøve. Det gis en foreløpig karakter på mappen og denne må være bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve.
Til muntlig prøve blir studentene eksaminert ut fra studielitteraturen. Diskusjon av vurderingsmappens innhold er en del av den muntlige prøven. Etter denne prøven gis det en endelig karakter.
Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Sensur blir kunngjort for studenten etter fullført muntlig eksamen.
Begrunnelse og klage
Muntlig eksamen kan ikke påklages.Dette betyr i praksis at det kun er den skriftlige delen av eksamen som kan påklages. Hvis studenten klager på karakteren på grunnlag av vurderingen av den skriftlige delen av eksamen, og får medhold i klagen, skal ny muntlig prøve holdes til fastsettelse av endleig karakter. (Dette gjelder både når ny karakter fastsettes til studentens gunst og til studentens ugunst.)
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Studenter som har tatt praksis og fått denne godkjent, trenger ikke å ta praksis på ny.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.
Annet
Minimum 5 studenter
Emnet inngår som obligatorisk del av Masterstudiet i pedagogikk, studieretning Didaktikk og organisasjonslæring