Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

STUDIERETNING DIDAKTIKK OG ORGANISASJONSLÆRING

STUDIEÅRET 2005

Oppdatert pr januar 2005

Kurseemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (10 studiepoeng)

Broadfoot, Patricia: Assessment and learning: Power or Partnership?, 1996. Chichester: John Wiley & Sons. In Goldstein, Harvey and Lewis Toby (ed.): Assessment; Problems, Developments and Statistical Issues, s. 21–40, (19 s.) *.

Engelsen, Britt Ulstrup: Et utdanningspolitisk brudd. Didaktikk på norsk mot år 2000, 2000. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Del 2. Rapport nr 4/2000 (selges hos Akademika), s.167-203, (36 s.).

Goodlad, John I, Ammons, M. P.: Curriculum inquiry. The study of curriculum practice, 1979. New York: The McGraw-Hill Companies. I Gundem, Bjørg Brandtzæg (red.): Om læreplanpraksis og læreplanteori. Kompendium 3/1986 (selges hos Akademika), Det pedagogiske studiet, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, s. 107-128. (21 s.).

Gundem, Bjørg Brandtzæg: Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentraliserings- og desentraliseringsperspektiv, 1993. Oslo: Ad Notam Gyldendal. S. 1- 62. (62 s.).

Handal, Gunnar og Lauvås, Per: På egne vilkår, 1999. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2, 3 og 5. (90 s.).

Haug, Peder og Schwandt, T. A. (red. 2003): Evaluating Educational Reforms, (Ca 100 s. - nærmere opplysninger kommer senere).

Gundem, Bjørg Brandtzæg og Hopmann, Stefan: Didaktik meets curriculum: Towards a New Agenda. , 1998. New York: Lang, Peter. I Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, s. 331-354. (23 s.).

Hopmann, Stefan: The curriculum as a Standard of Public Education, 1999. Nederland: Kluwer Academic Publishers. I Hopmann, Stefan: Studies in Philosophy and Education 18, s. 89-105. (26 s.).

Klafki, Wolfgang: Characteristics of Critical- Constructive Didaktik, 1998. New York: Peter Lang. I Gundem, Bjørg Brandtzæg og Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, s. 307-330. (23 s.).

Künzli, Rudolf: The Common Frame and the Places of Didaktik, 1998. New York, Lang Peter. I Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, s. 29-45. (16 s.).

McEneaney, E. H. og Meyer, Jan Waalke: The Content of the Curriculum, 2000. New York: Kluwer Academic. I Hallinan, Maureen T.: Institutionalist Perspective. Handbook of the Sociology of Education, s.189-211. (22 s.).

Nespor, Jan: Networks and Contexts of Reform, 2002. Journal of Educational Change vol 3., no 3/4., s. 365-382. (17 s.).

Pajak, E.: Approaches to clinical supervision, 2000. Norwood, Mass. I Christopher-Gordon. 2.utg., s. 1-43. samt et kapittel fra hver av delene II–IV. (Ca 100 s.).

Qvortrup, Lars: Det lærende samfunn. Hyperkompleksitet og viten, 2001. København: Gyldendal. S. 182-207., (29 s.).

Schwab, Josef: The Practical, 1978. The University of Chicago Press. I Westbury, Ian og Wilkof, Neil J. Chicago: A language for Curriculum. Science, Curriculum and Liberal Educations, s. 287-321. (34 s.).

Skagen, Kåre: Norsk veiledningstradisjon i lærerutdanning - analyse og kritikk, 2000. Oslo: Fagbokforlaget. . I Skagen, Kåre. (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning, s. 19-34. (16 s.).

Reid, William: “Reconceptualist” and “Dominant” Perspectives in Curriculum Theory: What Do They Have To Say To Each Other? In Lattuca Lisa R (et al) 2002: College and University Curriculum, 2002. ASHE. Person Custom Publishing. (Også i Journal of Curriculum and Supervision). S. 19–24. (5 s.).

Vedung, Evert: Utvärdering i politik och förvaltning, 1998. Lund. Studielitteratur. Kap 1-7. (92 s.).

Westbury, Ian: Didaktik and Curriculum Studies, 1998. New York. Lang, Peter. I Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculums, s. 47-70. (23 s.).

Til sammen 754 sider

Kurseemne 2: Læring i organisasjoner (5 studiepoeng)

Argyris, Chris og Schön Donald: Organizational Learning II, 1996. Addison-Wesley Publishing Company. S. 3-121. (118 s.).

Billett, Stephen: Knowing in practice: re-conceptualising vocational expertise, 2001. Learning and Instruction 11, s. 431-452 (21 s.).

Tyler, Ralph: Grunnprinsipper for læreplan og undervisning, 1949. Ad Notam. I Dale, Erling Lars (2002): Om utdanning, s. 81-111. (30 s.).

Dale, Erling Lars: Utdanning med pedagogisk profesjonalitet, 1999. Oslo: Gyldendal Ad Notam. S.15-77 og 166-237 (133 s.).

Engström, Yrjo: Activity theory and individual and social transformation, 1999. Cambridge University Press. I Engström: Perspectives on activity theory, s. 19–38 (19 s.).

Engström, Yrjo: Innovative learning in work teams: Analyzing cycles of knowledge creation in practice, 1999. Cambridge University Press. I Engström Perspectives on activity theory, s. 377-404. (27 s.).

Til sammen 348 sider

Kursemne 3: Læreplaner og evaluering (5 studiepoeng)

Blichfeldt, Jon Frode og Aamodt Per O.: Om følgeforskning i Reform 94, 1999. Oslo: Tano. I Kvalsund Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg?, s. 373-394. (21s.)**.

Billett, Stephen: A workplace curriculum model, 2001. Allen &Unwin. Kap. 4 Learning in the workplace. Strategies for effective practice, s. 103–139. (36 s.)*.

Deicman-Sørensen, Trine: Reform 94 – fra implementering til reform?, 1999. Oslo: Tano. I Kvalsund, Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? s. 314–372. (58 s.)**.

Ensor, Paula: Transformation in Higher Education: Global Pressures and Local Realities in South Africa, 2002. Centre for Higher Education Transformation. Curriculum. I Cloete, Nico (et.al), s. 270-295. (25 s.).

Haug, Peder og Schwandt, T. A. (red.) : Evaluating Educational Reforms, 2003. Ca. 50 s. nærmere opplysninger kommer senere.

Karseth, Berit: The Construction of Curricula in a New Educational Context, 2002. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. I Amaral, Alberto et.al (red.): Governing Higher Education: National Perspectives on Institutional Governance, s. 121-140. (19 s.)*.

Klette, Kirsti: Reform Policy and Teacher Professionalism in four Nordic Countries, 2002. Journal of Educational Change vol 3. no 3/4, s. 265-282. (17 s.)*.

Le Métais, Joanna: Values and Aims in Curriculum and Assessment Frameworks: A 16-Nation Review, 1999. Milton Keynes: The Open University. I Moon, Bob og Murphy Patricia: Curriculum in Context, s. 93-113. (20 s.)*.

Monsen, Lars: Reform 94 som læreplanreform – mot nye elev- og lærerroller?, 1999. Oslo: Tano. I Kvalsund, Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? S. 77–100. (23 s.)**.

Oakes, Jeannie & Lipton Martin: Educational Equity in Diverse Communities: School Reform as Social Movement, 2002. Journal of Educational Change vol 3, no. 3/4, s. 383-406. (23 s.).

OECD Knowledge and Skills for Life. First results from PISA 2000: OECD, Programme for International Student Assessment. Kap. 1 og 2, s. 14–68. (64 s.)*.

Til sammen 356 sider

Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (5 studiepoeng)

Carlgren, Ingrid og Marton, Ference: Lärande och undervisning, Stockholm: Lärarforbundets forlag. I Carlgren, Ingrid og Marton, Ference: Lärare av i morgon, s. 118-180. (80 s.).

Klette, Kirsti : Klasseromsforskning – i spenningsfeltet mellom systematisk observasjon og etnografiske nærstudier, 1998. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I Klette, Kirsti. Klasseromsforskning på norsk, s. 13-36. (23 s.).

Pollard, A. et al.: Changing English Primary Schools. The Impact of the Education Reform Act at Key Stage One, 1994. Kap 4, 7, 8, 9 og 10. (103 s.).

Til sammen 206 sider. De resterende 150 vil knyttes til tekster fra evalueringen av Reform 97.

Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (5 studiepoeng)

Banks, James A.: The Canon Debate, Knowledge Construction, and Multicultural Education, 1996. New York: teachers College Press. . I J. A Banks (ed.): Multicultural Education, Transformative Knowledge and Action, s. 3-29. (26 s.) *.

Campani, Giovanna: Theory, language and socio-political perspectives, 1997. Alershot: Ashgate. I D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice, s.77-92. (15 s.)*.

Dahl, Øyvind & Haberg, Kjell: Møte mellom kulturer, 1986. S. 49-64. (15 s.)*.

Engen, Thor Ola og Kulbranstad, Lars Anders: Tospråklighet og minoritetsundervnisning, 1998. ISBN: Oslo: Ad Notam Gyldendal. S. 177-203. (26 s.).

Garcia-Castano, F. Javier & Polido-Moyano, Rafael A.: Multicultural education and the concept of culture: A view from social antropology, 1997. Alershot: Ashgate. I D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice, s. 113-134 (21 s.)*.

Gudykunst, William B.: Bridging Differences, 1994. Thousand Oakes: Sage Publications. 2. edition, s. 35-72 (37 s.)*.

Hofstede, Geerd: Kulturer og Organisasjoner, 1993. Oslo: Bedriftsøkonomenes Forlag. S. 17-93. (76 s.).

Løvlie, L.: Etikken mellom kommunitarisme og universalisme, 1996. I Utbildning och demokrati, nr. 1, s.9-29 (20 s.)*.

NOU 1995: 18: Ny lovgivning om opplæring, 1995. Kap. 33: Særlig om samisk opplæring, s. 248-263. (15 s.).

Zuniga-Hill, Carmen & Barnes, Carol: Effective Teacher Preparation for Diverse Student Populations: What Works Best?, 1995. Westport: Greenwood Press. I S. W. Rothstein (red.): Class, Culture, and Race in American Schools, s. 163-197. (34 s.)*.

Øzerk, Kamil: Fordommer og rasisme, 1997. Oslo: Cappelen. I Sand, Therese (red.): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. (20 s.).

Øzerk, Kamil: Tospråklig opplæring og funksjonell tospråklighet, 1997. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. I Sand, Therese (red.): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, (25 s.).

Øzerk, Kamil: Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling, 1997. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. I Sand, T. (red.): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. (25 s.).

Til sammen 355 sider

Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (5 studiepoeng)

Bostad, F.: IKT dialog og læring, 2001. Oslo: Cappelen. I Jopp, C. (red.): IKT og læring i humanisitisk perspektiv, s. 15-30. (15 s.).

Feilberg J.: Samarbeid i virtuelle rom, I Jopp, C. (red.): IKT og læring i humanisitisk perspektiv, s. 50-69. (19 s.).

Laurillard, D.: Rethinking University Teaching, 2002. London. 2nd ed, part II: Analysing the media for learning and teaching, s. 81-181. (100 s.).

Ludvigsen, S. R., Rasmussen, I. og Solheim, I.: Multimedier og prosjektarbeid, 2001. Oslo: Gyldendal. I Hovdenak, S. S. (red.): Perspektiver på Reform 97. (Ca. 25 s.).

Løkensgard, Hoel, T.: Interaksjon og læringspotensial i samtalegrupper på e-post, 2002. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. I Ludvigsen, S. og Løkensgard Hoel, T. (red.): Et utdanningssystem i endring. IKT og læring, s. 125-146. (21 s.).

McCormick, Robert: Curriculum development and new information technology, 1999. Milton Keynes: The Open University. I Moon, Bob & Murphy, Patricia: Curriculum in Context, s. 212-229. (17 s.).

Qvotrup, L.: Det lærende samfunn. Hyperkompleksitet og viden, København: Gyldendal. s. 19-35, 49-83, 124-144. (70 s.).

Säljö, R.: Lärande i det 21:a århundradet., 2002. Stockholm: Prisma. I Linderoth, J. og Säljö, R. Utmaningar och e-frestelser. It och skolans lärkultur, s.13-29. (16 s.).

Østerud, Svein og Wiig, Camilla: Med kulturen i sentrum for IKT-forskningen: En studie i etableringen og gjennomføringen av prosjektet "Elektronisk ransel i tre videregående skoler i Narvik", 2000. Universitetet i Oslo: Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning. I Ludvigsen, Sten og Østerud, Svein (red.): Ny teknologi – nye praksisformer, s. 21–74. (53 s.).

Til sammen 336 sider

Tekst merket med en stjerne: teksten finnes i kompendie. Fås kjøpt i KOPIUTSALGET

Tekst merket med to stjerner: Flere tekster fra samme bok

Publisert 25. okt. 2004 18:53 - Sist endret 17. jan. 2005 16:31