Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

STUDIERETNING DIDAKTIKK OG ORGANISASJONSLÆRING

STUDIEÅRET 2007

Oppdatert november 2006

* Teksten finnes i kompendium. Kan kjøpes hos kopiutsalget

** Boken er flere steder i pensum.

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (10 studiepoeng)

Broadfoot, Patricia: Assessment and learning: Power or Partnership?, 1996. Chichester: John Wiley & Sons. I: Goldstein, Harvey and Lewis Toby (ed.): Assessment; Problems, Developments and Statistical Issues, s. 21–40, (19 s.) *.

Engelsen, Britt Ulstrup: Et utdanningspolitisk brudd. Didaktikk på norsk mot år 2000, 2000. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Del 2. Rapport nr 4/2000 (selges hos Akademika), s.167-203, (36 s.).

Goodlad, John I. & Ammons, M. P.: Curriculum inquiry. The study of curriculum practice, 1979. New York: The McGraw-Hill Companies. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg (red.): Om læreplanpraksis og læreplanteori. Kompendium 3/1986 (selges hos Akademika), Det pedagogiske studiet, Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, s. 107-128. (21 s.).

Gundem, Bjørg Brandtzæg: Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentraliserings- og desentraliseringsperspektiv, 1993. Oslo: Ad Notam Gyldendal. S. 1- 62. (62 s.).

Handal, Gunnar og Lauvås, Per: På egne vilkår, 1999. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2, 3 og 5. (90 s.).

Haug, Peder og Schwandt, T. A. (red. 2003): Evaluating Educational Reforms, s. 9-21, 73-82, 99-107, 133-145, 149-166 og 169-185. (100 s.).

Hopmann, Stefan: The curriculum as a Standard of Public Education, 1999. Nederland: Kluwer Academic Publishers. I: Hopmann, Stefan: Studies in Philosophy and Education 18, s. 89-105. (26 s.).

Klafki, Wolfgang: Characteristics of Critical- Constructive Didaktik, 1998. New York: Peter Lang. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg og Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, s. 307-330. (23 s.).

Künzli, Rudolf: The Common Frame and the Places of Didaktik, 1998. New York, Peter Lang. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, s. 29-45. (16 s.).

Kvernbekk, Tone: Pedagogisk teoridannelse insidere, teoriformer og praksis, 2005. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 3, 4 og 7. (55 s.).

McEneaney, E. H. og Meyer, Jan Waalke: The Content of the Curriculum, 2000. New York: Kluwer Academic. I: Hallinan, Maureen T.: Institutionalist Perspective. Handbook of the Sociology of Education, s.189-211. (22 s.).

Nespor, Jan: Networks and Contexts of Reform, 2002. Journal of Educational Change vol 3., no 3/4., s. 365-382. (17 s.).

Pajak, E.: Approaches to clinical supervision, 2000. Norwood, Mass. I: Christopher-Gordon. 2.utg., s. 1-43. samt et kapittel fra hver av delene II–IV. (Ca 100 s.).

Qvortrup, Lars: Det vidende samfund. – mysteriet om viden, læring og dannelse, 2004 . Unge Pædagogers serie B 73. S. 113-135 (om undervisning og læring). (22 s.).

Reid, William: “Reconceptualist” and “Dominant” Perspectives in Curriculum Theory: What Do They Have To Say To Each Other? , 2002. ASHE. Person Custom Publishing. (Også i Journal of Curriculum and Supervision). In: Lattuca, Lisa R. (et al) 2002: College and University Curriculum. s. 19–24. (5 s.).

Schwab, Josef: The Practical, 1978. The University of Chicago Press. I: Westbury, Ian og Wilkof, Neil J. Chicago: A language for Curriculum. Science, Curriculum and Liberal Educations, s. 287-321. (34 s.).

Skagen, Kåre: Norsk veiledningstradisjon i lærerutdanning - analyse og kritikk, 2000. Oslo: Fagbokforlaget. . I Skagen, Kåre. (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning, s. 19-34. (16 s.).

Vedung, Evert: Utvärdering i politik och förvaltning, 1998. Lund. Studielitteratur. Kap 1-7. (92 s.).

Westbury, Ian: Didaktik and Curriculum Studies, 1998. New York. Lang, Peter. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculums. s. 47-70. (23 s.).

Til sammen 754 sider

Kurseemne 2: Læring i organisasjoner (5 studiepoeng)

Dale, Erling Lars: Utdanning med pedagogisk profesjonalitet, 1999. Oslo: Gyldendal Ad Notam. s.17-77 og 194-237 (103 s.).

Dierkes, Meinolf, Ariane Berthoin Antal, John Child & Ikujiro Nonaka (eds.): Handbook of Organizational Learning and Knowledge, 2001. OUP. Kap. 1-3, 7, 13-14, 17-18, 28, 34-36 og 39. (224 sider.).

Tyler, Ralph: Grunnprinsipper for læreplan og undervisning, 1949. Ad Notam. I: Dale, Erling Lars (2002): Om utdanning. s. 81-111. (30 s.).

Til sammen 357sider

Kursemne 3: Læreplaner og evaluering (5 studiepoeng)

Billett, Stephen: A workplace curriculum model, 2001. Allen & Unwin. Kap. 4 Learning in the workplace. Strategies for effective practice, s. 103–139. (36 s.)*.

Blichfeldt, Jon Frode og Aamodt Per O.: Om følgeforskning i Reform 94, 1999. Oslo: Tano. I: Kvalsund, Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? s. 373-394. (21s.)**.

Ensor, Paula: Transformation in Higher Education: Global Pressures and Local Realities in South Africa, 2002. Centre for Higher Education Transformation. Curriculum. I: Cloete, Nico (et.al), s. 270-295. (25 s.).

Haug, Peder & Schwandt, T. A. (red.) : Evaluating Educational Reforms, 2003. Ca. 50 s. Nærmere opplysninger kommer senere.

Karseth, Berit: The Construction of Curricula in a New Educational Context, 2002. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. I: Amaral, Alberto et.al (red.): Governing Higher Education: National Perspectives on Institutional Governance. s. 121-140. (19 s.)*.

Klette, Kirsti: Reform Policy and Teacher Professionalism in four Nordic Countries, 2002. Journal of Educational Change vol 3. no 3/4. s. 265-282. (17 s.)*.

Le Métais, Joanna: Values and Aims in Curriculum and Assessment Frameworks: A 16-Nation Review, 1999. Milton Keynes: The Open University. I Moon, Bob og Murphy Patricia: Curriculum in Context, s. 93-113. (20 s.)*.

Monsen, Lars: Reform 94 som læreplanreform – mot nye elev- og lærerroller?, 1999. Oslo: Tano. I: Kvalsund, Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? S. 77–100. (23 s.)**.

Oakes, Jeannie & Lipton, Martin: Educational Equity in Diverse Communities: School Reform as Social Movement, 2002. Journal of Educational Change vol 3, no. 3/4. s. 383-406. (23 s.).

OECD: First Results from Pisa 2003. Executive Summary, (44 s.). Fulltekst.

Turmo, Are: Hva vil internasjonalisering og globlaisering medføre for læreplaner i naturfag, 2004. Universitetsforlaget. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, vol. 89, nr. 5, side 369-381. (22 s.). Fulltekst.

Turmo, Are: Norske skoleelevers faglige kompetanse i et internasjonalt perspektiv, 2005. SSB. I: Mona Raabe (red.): Utdanning 2005 - Deltakelse og kompetanse. Side 53-69. (16 s.). Fulltekstversjon.

Østerud, Svein: PISA- og TIMMS-undersøkelsene. Hvor viktig er de for norsk skole, og hvilke lærdommer kan vi høste?, 2006 . Fagbokforlaget, Bergen. I: Birgit Brock-Utne. Om å greie seg i skolesystemet i sør og nord. Innføringsbok i internasjonal og kompartiv pedaogikk. Under utgivelse, (15 s.) .

Til sammen ca 340 sider

Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (5 studiepoeng)

Anvik, Cecilie Høj: Prosjektarbeid – et redskap for inkludering. , 2004. Oslo: Universitetsforlaget . I: Thor Ola Engen og Karl Jan Solstad (red:) En likeverdig skole for alle? Om enhet og mangfold i grunnskolen. s. 175-199. (24 sider) *.

Carlgren, Ingrid og Marton, Ference: Lärande och undervisning, Stockholm: Lärarforbundets forlag. I: Carlgren, Ingrid og Marton, Ference: Lärare av i morgon. s. 118-180. (80 s.).

Haug, Peder : Sentrale resultat frå evalueringa av Reform 97., 2004. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr. 2, s. 248-263. (15 sider) *.

Imsen, Gunn : Hva driver de med i timene? Kateterstyrte og elevaktive praksisformer i grunnskolen, 2004. Trondheim: Universitetsforlaget. I: Gunn Imsen (red): Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen. s. 50-72. (22 sider) .

Klette, Kirsti : Klasseromsforskning – i spenningsfeltet mellom systematisk observasjon og etnografiske nærstudier, 1998. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Klette, Kirsti: Klasseromsforskning på norsk, s. 13-36. (23 s.)*.

Klette, Kirsti : Lærerstyrt kateterundervisning fremdeles dominerende? Aktivitets- og arbeidsformer i norske klasserom etter Reform 97. , 2004. Oslo: Universitetsforlaget. I: Kirsti Klette (red), Fag og arbeidsmåter i endring? Tidsbilder fra norsk grunnskole. s. 21-37. (16 sider) * .

Lyng, Selma Therese : ”- men alligavel er det ikkje gildt”? Dilemmaer i ungdomsskolens prosjektarbeid., 2004. Trondheim: Universitetsforlaget. I: Gunn Imsen (red): Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen. s. 21-49. (28 sider) *.

Osborn, Marilyn m.fl.: A World of Difference? Comparing Learners Across Europe., 2003. Open University Press, Berkshire. ISBN: 0 335 21101 1. s. 19-122 (103 s.).

Rønning, Wenche : Tema- og prosjektarbeid – læreres fortolkning. , 2004. Oslo: Universitetsforlaget. I: Thor Ola Engen & Karl Jan Solstad (red: ), En likeverdig skole for alle? Om enhet og mangfold i grunnskolen. s.29-59. (30 sider) * .

Til sammen 341 sider.

Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (5 studiepoeng)

Garcia-Castano, F. Javier & Polido-Moyano, Rafael A.: Multicultural education and the concept of culture: A view from social antropology, 1997. Alershot: Ashgate. I: D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice, s. 113-134 (21 s.)*.

Hylland Eriksen, Thomas (red.): Flerkulturell forståelse. , 2002. Universitetsforlaget. Oslo.. 2. opplag. Kap. 1-4, 6-9, 11 & 13. (177 sider).

NOU 1995:18: Ny lovgivning om opplæring, 1995. Kap. 33: Særlig om samisk opplæring. s. 248-263. (15 s.).

Øzerk, Kamil : Sampedagogikk. , 2003. Vallset: Oplandske Bokforlag. . Kap. 4-7. (60 sider).

Øzerk, Kamil: Tospråkliges Opplæring. Utdanningspolitiske og pedagogiske perspektiver. , 2005. Vallset: Oplandske Bokforlag. . (80 sider).

Til sammen 358 sider

Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (5 studiepoeng)

Bateson, Gregory: The logical Categories of Learning and Communication I: Steps to an ecology of mind. New york: Ballantine Books (1972) (20 sider) *

Erstad, Ola : Digital kompetanse, 2005. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5, 7 og 8 (70s)

Gee, James P.: What videogames have to teach us about learning and literacy. Kap. 2 side 13-50). 37 s. *

Ludvigsen, Sten R.: Læring og IKT – Et perspektiv og en oversikt, 2005. Oslo: Universitetsforlaget. I: Brøyn, Tore & Schultz, Jon-Håkon. IKT og tilpasset opplæring. 2. utgave. (26 s.) *

Ludvigsen, S. R., Rasmussen, I. og Solheim, I.: Multimedier og prosjektarbeid, 2001. Oslo: Gyldendal. I: Hovdenak, S. S. (red.): Perspektiver på Reform 97. (Ca. 25 s.)*

Säljø, Roger: Lärende & kulturella redskap – Om lärsprocesser och det kollektiva minnet, 2005. Norstedts Akademiska Förlag. Kapittel 4, 6 og 7. (Totalt 99 s.)

Qvortrup, Lars: Media Pedagogy: Media Education, Media Socialisation and Educational Media. I: Knowledge, Teaching and Learning - E-learning in the Knowledge Society. Samfundslitteratur Press. København 2006. (25 s)*

Qvotrup, Lars.: Det vidende samfund. – mysteriet om viden, læring og dannelse. 2004 Unge Pædagogers serie B 73. s. 255-270 (E-læring og vidensteknologier). (15 s.)

Østerud, Svein: Utdanning for informasjonssamfunnet – Den tredje vei, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 8 ”Tre ulike klasserom” (35 s.)*

Til sammen 351 sider

Publisert 24. okt. 2006 11:31 - Sist endret 30. jan. 2007 13:50