PED4200- Kursemne 5/ PED4205T - Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø underviser 14.01.09 og 21.01.09 med utgangspunkt i følgende pensum: Garcia-Castano, F. Javier & Polido-Moyano, Rafael A. (1997): Multicultural education and the concept of culture: A view from social antropology. I: D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice. Alershot: Ashgate. s. 113-134 (21 s.) Hylland Eriksen, Thomas (red.) (2002): Flerkulturell forståelse. Universitetsforlaget. Oslo. 2. opplag. Kap. 1-4, 6-9, 11 & 13. (177 sider) NOU (1995:18): Ny lovgivning om opplæring. Kap. 33: Særlig om samisk opplæring. s. 248-263. (15 s.) Fulltekst. På http://www.uio.no/studier/emner/uv/pfi/PED4205T/v09/pensumliste.xml Undervisninsplan: 14.01.09: Kulturbegrepet – ulike forståelser og konsekvenser. Flerkulturalitet og mangfold utfordrer kulturbegrepet i utdanningen. Hjemmeoppgave til 21.01: Les Samisk Læreplan (kan lastes ned fra pensumsiden) og ta med til undervisningen 21.01.09 21.01.09: Hva er flerkulturell undervisning - internasjonal og norsk debatt. Oppgave og diskusjon med utgangspunkt i Samisk Læreplan og Kunnskapsløftets generelle del. Veslemøy Rydland underviser 28.01.20 og 04.02.20 med utgangspunkt i følgende pensum: Øzerk, Kamil (2003): Sampedagogikk. Vallset: Oplandske Bokforlag. Kap. 4-7. (60 sider) Øzerk, Kamil (2005): Tospråkliges Opplæring. Utdanningspolitiske og pedagogiske perspektiver. Vallset: Oplandske Bokforlag. (80 sider) Undervisningsplan: 28.01.09: Generelt om norsk og internasjonal forskning knyttet til minoritetsspråklige barn/elever. Hva innebærer det å vokse opp i en minoritetssituasjon og hvilken betydning får det for skolefaglig læring? 04.02.09: Hvordan kan pedagoger støtte minoritetsspråklige elevers språklige og skolefaglige utvikling? Med utgangspunkt i data fra en langtidsstudie av tyrkisktalende barn fra barnehagen og over i skolen. VEL MØTT TIL UNDERVISNING! Med vennlig hilsen Veslemøy Rydland og Kristin Vasbø