Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

STUDIERETNING DIDAKTIKK OG ORGANISASJONSLÆRING

STUDIEÅRET 2008/09

Oppdatert november 2007

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på semestersiden.

Kursemne 1: Planlegging, evaluering og veiledning i utdanning og opplæring (10 studiepoeng)

Broadfoot, Patricia (1996): Assessment and learning: Power or Partnership? I: Goldstein, Harvey and Lewis Toby (ed.): Assessment; Problems, Developments and Statistical Issues, Chichester: John Wiley & Sons. s. 21–40, (19 s.)

Engelsen, Britt Ulstrup (2000): Et utdanningspolitisk brudd. Didaktikk på norsk mot år 2000. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Del 2. Rapport nr 4/2000 (selges hos Akademika), s.167-203, (36 s.)

Gundem, Bjørg Brandtzæg (1993): Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentraliserings- og desentraliseringsperspektiv. Oslo: Ad Notam Gyldendal. S. 1- 62. (62 s.)

Handal, Gunnar og Lauvås, Per (1999): På egne vilkår. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2, 3 og 5. (90 s.)

eller

Lauvår, Per og Handal, Gunnar (2000): veiledning og praktisk yrkesteori_. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag, i et utvalg på ca. 90 sider.

Haug, Peder og Schwandt, T. A. (red.) (2003): Evaluating Educational Reforms, s. 9-21, 73-82, 99-107, 133-145, 149-166 og 169-185. (100 s.)

Hopmann, Stefan (1999): The curriculum as a Standard of Public Education. I: Hopmann, Stefan: Studies in Philosophy and Education 18, Nederland: Kluwer Academic Publishers. s. 89-105. (26 s.)

Klafki, Wolfgang (1998): Characteristics of Critical- Constructive Didaktik. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg og Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, New York: Peter Lang. s. 307-330. (23 s.)

Künzli, Rudolf (1998): The Common Frame and the Places of Didaktik. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, New York, Peter Lang. s. 29-45. (16 s.)

Krogsmark, Åberg, Mathisen og Bjørndalen (red.) (2007): Veiledning i pedagogisk arbeid. Fagbokforlaget. Utvalg på ca 100 s. herunder artikler av Handal, Skagen, Näslund, Gjems, Sundli og Søndenå.

Kvernbekk, Tone (2005): Pedagogisk teoridannelse insidere, teoriformer og praksis. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 3, 4 og 7. (55 s.)

McEneaney, E. H. og Meyer, Jan Waalke (2000): The Content of the Curriculum. I: Hallinan, Maureen T.: Institutionalist Perspective. Handbook of the Sociology of Education, New York: Kluwer Academic. s.189-211. (22 s.)

Nespor, Jan (2002): Networks and Contexts of Reform. I: Journal of Educational Change vol 3., no 3/4., s. 365-382. (17 s.)

Qvortrup, Lars (2004): Det vidende samfund. – mysteriet om viden, læring og dannelse. Unge Pædagogers serie B 73. S. 113-135 (om undervisning og læring). (22 s.)

Reid, William (2002): “Reconceptualist” and “Dominant” Perspectives in Curriculum Theory: What Do They Have To Say To Each Other? ASHE. Person Custom Publishing. (Også i Journal of Curriculum and Supervision). I: Lattuca, Lisa R. (et al): College and University Curriculum. s. 19–24. (5 s.)

Schwab, Josef (1978): The Practical. I: Westbury, Ian og Wilkof, Neil J. Chicago: A language for Curriculum. Science, Curriculum and Liberal Educations, The University of Chicago Press. s. 287-321. (34 s.)

Skagen, Kåre (2000): Norsk veiledningstradisjon i lærerutdanning - analyse og kritikk. I: Skagen, Kåre. (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning, Oslo: Fagbokforlaget. s. 19-34. (16 s.)

Vedung, Evert (1998): Utvärdering i politik och förvaltning. Lund. Studielitteratur. Kap 1-7. (92 s.)

Til sammen 754 sider

Kurseemne 2: Læring i organisasjoner (5 studiepoeng)

Cohen, M.D. og Sproull, L.S. (1996): Organizational Learning. Thousand Oaks: Sage. s. ix – xv (6 s.)

Dale, Erling Lars (1999): Utdanning med pedagogisk profesjonalitet. Oslo: Gyldendal Ad Notam. s.17-77 og 194-237 (103 s.)NB: Boken er utsolgt fra forlaget. Den anbefales byttet ut med dansk utgave av samme bok:

Dale, Erling Lars (1998): Pædagogik og professionalitet. København: Forlaget Klimt (serien: Pædagogik til tiden) s17-77 og 194-237.

Dierkes, Meinolf, Ariane Berthoin Antal, John Child & Ikujiro Nonaka (eds.) (2001): Handbook of Organizational Learning and Knowledge. OUP. Kap. 1-3, 7, 13-14, 17-18, 28, 35-36 og 39. (224 sider.)

Easterby-Smith, Mark & Marjorie A. Lyles (red.)(2003): Introduction: Watersheds of Organizational Learning and Knowledge Management. I: Easterby-Smith, M. & M.A. Lyles (Red.): The Blackwell Handbook of Organizational Learning and Knowledge Management. Malden, MA: Blackwell Publishing. s. 1-15 (15 s.)

Tyler, Ralph ((2002)): Grunnprinsipper for læreplan og undervisning, 1949. Ad Notam. I: Erling Lars Dale: Om utdanning. s. 81-111. (30 s.)

Til sammen 360 sider

Kursemne 3: Læreplaner og evaluering (5 studiepoeng)

Billett, S. (2006) Constituting the workplace curriculum. Journal of curriculum studies, 2006, vol 38, NO. 1. s31-48. (17s) Fulltekst

Blichfeldt, Jon Frode og Aamodt Per O. (1999): Om følgeforskning i Reform 94. I: Kvalsund, Rune m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? Oslo: Tano. s. 373-394. (21s.)

Ensor,P. (2004) contesting discourses in higher education curriculum restructuring in South Africa. Higher education, 48. pp.339-359 (20s) Fulltekst

Haug, Peder & Schwandt, T. A. (red.) (2003): Evaluating Educational Reforms. Ca. 50 s. Nærmere opplysninger kommer senere.

Karseth,B. (2006) curriculum restructing in higher education: A new pedagogic regime? Revista Espanola de educatcion comparada, 12: 255-284 (29s)

Kjærnsli,M.,m. fl. (2007): Tid for tunge løft. Kap. 1 s.-13-34, kap. 10 s.213-245 , kap.11 s. 247-262. til sammen 68 s. Universitetsforlaget. Finnes også i digital utgave.

Klette, Kirsti (2002): Reform Policy and Teacher Professionalism in four Nordic Countries. I: Journal of Educational Change, vol 3. no 3/4. s. 265-282. (17 s.)

Le Métais, Joanna (1999): Values and Aims in Curriculum and Assessment Frameworks: A 16-Nation Review. I: Bob Moon og Murphy Patricia: Curriculum in Context. Milton Keynes: The Open University. s. 93-113. (20 s.)

Monsen, Lars (1999): Reform 94 som læreplanreform – mot nye elev- og lærerroller? I: Rune Kvalsund m.fl (red.): Videregående opplæring – ved en skilleveg? Oslo: Tano. S. 77–100. (23 s.)

Oakes, Jeannie & Lipton, Martin (2002): Educational Equity in Diverse Communities: School Reform as Social Movement. I: Journal of Educational Change vol 3, no. 3/4. s. 383-406. (23 s.)

Turmo, Are (2004): Hva vil internasjonalisering og globlaisering medføre for læreplaner i naturfag. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, vol. 89, nr. 5, side 369-381. (22 s.) Fulltekst.

Turmo, Are (2005): Norske skoleelevers faglige kompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Mona Raabe (red.): Utdanning 2005 - Deltakelse og kompetanse. Side 53-69. (16 s.) Fulltekst.

Østerud, Svein (2006): PISA- og TIMMS-undersøkelsene. Hvor viktig er de for norsk skole, og hvilke lærdommer kan vi høste? I: Birgit Brock-Utne: Om å greie seg i skolesystemet i sør og nord. Innføringsbok i internasjonal og kompartiv pedaogikk. Fagbokforlaget, Bergen. (15 s.)

Til sammen ca 330 sider

Kursemne 4: Læringsmiljø, skole- og klasseromsforskning (5 studiepoeng)

Alexander, Robin (2000): Culture and Pedagogy. Blackwell Publishing, Oxford Kapittel 12,13, 15 og 16 (95s)

Carlgren, Ingrid og Marton, Ference (2002): Lärande och undervisning, Stockholm: Lärarforbundets forlag. I: Carlgren, Ingrid og Marton, Ference: Lärare av i morgon. s. 118-180. (80 s.)

Haug, Peder (2004): Sentrale resultat frå evalueringa av Reform 97. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 2, s. 248-263. (15 sider)

Haug, Peder (red.) (2006): Kap. 1 Bakgrunn, tema og gjennomføring og Kap. 2 Begynnarundervisning og tilpassa opplæring s. 7-54 I:Begynnaropplæring og tilpassa undervisning . Caspar forlag AS.

Imsen, Gunn (2004): Hva driver de med i timene? Kateterstyrte og elevaktive praksisformer i grunnskolen. I: Gunn Imsen (red): Det ustyrlige klasserommet. Om styring, samarbeid og læringsmiljø i grunnskolen. Trondheim: Universitetsforlaget. s. 50-72. (22 sider)

Klette, Kirsti (1998): Klasseromsforskning – i spenningsfeltet mellom systematisk observasjon og etnografiske nærstudier. I: Kirsti Klette: Klasseromsforskning på norsk, Oslo: Ad Notam Gyldendal. s. 13-36. (23 s.)

Klette, Kirsti (2004): Lærerstyrt kateterundervisning fremdeles dominerende? Aktivitets- og arbeidsformer i norske klasserom etter Reform 97. I: Kirsti Klette (red): Fag og arbeidsmåter i endring? Tidsbilder fra norsk grunnskole. Oslo: Universitetsforlaget. s. 21-37. (16 sider)

Osborn, Marilyn m.fl. (2003): A World of Difference? Comparing Learners Across Europe. Open University Press, Berkshire. s. 19-122 (103 s.)

Til sammen 341 sider.

Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning (5 studiepoeng)

Garcia-Castano, F. Javier & Polido-Moyano, Rafael A. (1997): Multicultural education and the concept of culture: A view from social antropology. I: D. Woodrow et all. (eds.): Intercultural Education: Theories, Policies and Practice. Alershot: Ashgate. s. 113-134 (21 s.)

Hylland Eriksen, Thomas (red.) (2002): Flerkulturell forståelse. Universitetsforlaget. Oslo. 2. opplag. Kap. 1-4, 6-9, 11 & 13. (177 sider)

NOU (1995:18): Ny lovgivning om opplæring. Kap. 33: Særlig om samisk opplæring. s. 248-263. (15 s.) Fulltekst.

Øzerk, Kamil (2003): Sampedagogikk. Vallset: Oplandske Bokforlag. Kap. 4-7. (60 sider)

Øzerk, Kamil (2005): Tospråkliges Opplæring. Utdanningspolitiske og pedagogiske perspektiver. Vallset: Oplandske Bokforlag. (80 sider)

Til sammen 358 sider

Kursemne 6: Læringsressurser: IKT og medier (5 studiepoeng)

Bateson, Gregory (1972): The logical Categories of Learning and Communication I: Steps to an ecology of mind. New york: Ballantine Books (20 sider)

Drotner,Kirsten I: David Buckingham (red.) Youth, identity, and digital media. Cambridge, Massachusetts. The MIT Press. Fulltekst (18 sider).

Erstad, Ola (2005): Digital kompetanse. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5, 7 og 8 (70s)

Gee, James P. (2003): What videogames have to teach us about learning and literacy. New York : Palgrave Macmillan. Kap. 2 side 13-50. (37 s.)

Ludvigsen, Sten R. (2005): Læring og IKT – Et perspektiv og en oversikt. I: Tore Brøyn & Jon-Håkon Schultz: IKT og tilpasset opplæring. Oslo: Universitetsforlaget. 2. utgave. (26 s.)

Säljø, Roger (2005): Lärende & kulturella redskap – Om lärsprocesser och det kollektiva minnet. Norstedts Akademiska Förlag. Kapittel 4, 6 og 7. (99 s.)

Qvortrup, Lars (2006): Media Pedagogy: Media Education, Media Socialisation and Educational Media. I: Knowledge, Teaching and Learning - E-learning in the Knowledge Society. Samfundslitteratur Press. København. (25 s)

Qvotrup, Lars (2004 ): Det vidende samfund. – mysteriet om viden, læring og dannelse. Unge Pædagogers serie B 73. s. 255-270 (E-læring og vidensteknologier). (15 s.)

Østerud, Svein (2004): Utdanning for informasjonssamfunnet – Den tredje vei. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 8 ”Tre ulike klasserom” (35 s.)

Til sammen 351 sider

Antall studenter ca. 25

Publisert 23. okt. 2008 18:34 - Sist endret 24. nov. 2008 14:30