Pensum/læringskrav

Broadfoot, Patricia (1996): Assessment and learning: Power or Partnership? I: Goldstein, Harvey and Lewis Toby (ed.): Assessment; Problems, Developments and Statistical Issues, Chichester: John Wiley & Sons. s. 21–40, (19 s.) ¤

Engelsen, Britt Ulstrup (2000): Et utdanningspolitisk brudd. Didaktikk på norsk mot år 2000. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo. Del 2. Rapport nr 4/2000 (selges hos Akademika), s.167-203, (36 s.)

Gundem, Bjørg Brandtzæg (1993): Mot en ny skolevirkelighet? Læreplanen i et sentraliserings- og desentraliseringsperspektiv. Oslo: Ad Notam Gyldendal. S. 1- 62. (62 s.)

Handal, Gunnar og Lauvås, Per (1999): På egne vilkår. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 2, 3 og 5. (90 s.)

Haug, Peder og Schwandt, T. A. (red.) (2003): Evaluating Educational Reforms, s. 9-21, 73-82, 99-107, 133-145, 149-166 og 169-185. (100 s.)

Hopmann, Stefan (1999): The curriculum as a Standard of Public Education. I: Hopmann, Stefan: Studies in Philosophy and Education 18, Nederland: Kluwer Academic Publishers. s. 89-105. (26 s.)

Klafki, Wolfgang (1998): Characteristics of Critical- Constructive Didaktik. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg og Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, New York: Peter Lang. s. 307-330. (23 s.) ¤¤

Künzli, Rudolf (1998): The Common Frame and the Places of Didaktik. I: Gundem, Bjørg Brandtzæg and Hopmann, Stefan: Didaktik and/or Curriculum, New York, Peter Lang. s. 29-45. (16 s.) ¤¤

Krogsmark, Åberg, Mathisen og Bjørndalen (red.) (2007): Veiledning i pedagogisk arbeid. Fagbokforlaget. Utvalg på ca 100 s. herunder artikler av Handal, Skagen, Gjems, Sundli, Søndenå, Brusling og Pajak.

Kvernbekk, Tone (2005): Pedagogisk teoridannelse insidere, teoriformer og praksis. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 3, 4 og 7. (55 s.)

McEneaney, E. H. og Meyer, Jan Waalke (2000): The Content of the Curriculum. I: Hallinan, Maureen T.: Institutionalist Perspective. Handbook of the Sociology of Education, New York: Kluwer Academic. s.189-211. (22 s.)

Nespor, Jan (2002): Networks and Contexts of Reform. I: Journal of Educational Change vol 3., no 3/4., s. 365-382. (17 s.)

Qvortrup, Lars (2004): Det vidende samfund. – mysteriet om viden, læring og dannelse. Unge Pædagogers serie B 73. S. 113-135 (om undervisning og læring). (22 s.)

Reid, William (2002): “Reconceptualist” and “Dominant” Perspectives in Curriculum Theory: What Do They Have To Say To Each Other? ASHE. Person Custom Publishing. (Også i Journal of Curriculum and Supervision). I: Lattuca, Lisa R. (et al): College and University Curriculum. s. 19–24. (5 s.)

Schwab, Josef (1978): The Practical. I: Westbury, Ian og Wilkof, Neil J. Chicago: A language for Curriculum. Science, Curriculum and Liberal Educations, The University of Chicago Press. s. 287-321. (34 s.)

Skagen, Kåre (2000): Norsk veiledningstradisjon i lærerutdanning - analyse og kritikk. I: Skagen, Kåre. (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning, Oslo: Fagbokforlaget. s. 19-34. (16 s.)

Vedung, Evert (1998): Utvärdering i politik och förvaltning. Lund. Studielitteratur. Kap 1-7. (92 s.)

Publisert 22. aug. 2007 12:01 - Sist endret 22. aug. 2007 12:01