PED4300 – Pedagogisk teori
Kort om emnet
Emnet omfatter et teoretisk grunnlagsstudium av oppdragelse, undervisning og utdanning, og de fire pedagogiske disiplinene pedagogisk filosofi, pedagogisk historie, pedagogisk psykologi og pedagogisk sosiologi.
- - Undervisnings- og oppdragelsesteori: Sentralt står drøftinger av ulike didaktiske kategorier, deres relasjon til hverandre og deres betydning i undervisning og oppdragelse. Dette emnet skal bidra til å få fram en helhetlig forståelse av pedagogikk som fag.
- - Pedagogisk filosofi: Omfatter begrunnelser for oppdragelse og undervisning. Begrepene kunnskap og danning utgjør sentrale kategorier innenfor pedagogisk filosofi.
- - Pedagogisk historie: Omfatter utdanningshistorie, pedagogisk idehistorie og komparativ/internasjonal pedagogikk.
- - Pedagogisk psykologi: Retter oppmerksomheten mot psykologiske prosesser som inngår i individets læring og utvikling.
- - Pedagogisk sosiologi: Fokuserer de kulturelle og sosiale prosessene bak individers og gruppers sosialisering og utvikling, og ulike samfunnsinstitusjoners rolle og interesse i kunnskapsproduksjon og kunnskapsdistribusjon
Hva lærer du?
Studentene skal opparbeide en selvstendig og kritisk begrunnet oppfatning av teoretiske og praktiske pedagogiske problemer med grunnlag i faglitteratur, undervisning og egen observasjon.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, allmenn studieretning. Pensum leses på norsk og engelsk
Undervisning
Det gis forelesninger og seminarer knyttet til emnets pensum. Studentene oppfordres til å lage kollokviegrupper sammen med medstudenter.
Studenter kan be om veiledning i faglærers treffetid.
Eksamen
Skriftlig 8-timers eksamen. Det anvendes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått, med A som beste karakter, og F for ikke bestått.
Annet
Minimum 5 studenter. Maksimum 50 studenter
Emnet inngår som en obligatorisk del av Master i pedagogikk, allmenn studieretning.