PED4302 – Perspektiver på barn og unge i utdanning
Kort om emnet
Kunnskap om barn- og unges oppvekst, erfaringer og møte med utdanningssystemet sett fra deres eget perspektiv, er viktig for å kunne forstå prosesser i klasserommet, mekanismer for læring og reproduksjon av forskjeller i utdanning. Familiebakgrunn, selvforståelse, erfaringer i og utenfor skolen har stor betydning for møtet med utdanningssystemet, og nye krav til selvrefleksivitet og individuelle valg i dagens moderne samfunn setter ungdom under press på nye måter.
På dette emnet vil du fordype deg i sentrale teorier og perspektiver av relevans for studiet av barn og unges utdannings- og sosialiseringsprosesser. Du får innsikt i sentrale perspektiver på unges oppvekst, identitetsdanning og utdanningsvalg. Du vil også lære om forskjellige perspektiver på ulikhetsskapende prosesser i klasserommet og i utdanningssystemet. Sosialiseringsprosesser og uformell læring som finner sted utenfor skolen, har betydning for det som skjer i skolen. Ved hjelp av empiriske eksempler vil du få innsikt både i bruken av ulike teorier og perspektiver, og i bruken av metoder som er viktige for studier på feltet.
Hva lærer du?
I dette emnet lærer du:
- å ha innsikt i hvordan sentrale perspektiver, analytiske begreper og metodologier anvendes i empiriske studier på feltet
- å kunne bruke sentrale perspektiver og analytiske begreper i studiet av barn og unges utdannings- og sosialiseringsprosesser.
- å kunne diskutere kritisk ulike metodevalg og resultater i empiriske fagbidrag
- å kjenne oppbygningen av typiske forskningsbidrag i artikkelformat
Opptak til emnet
Emnet forutsetter opptak på programmet Master i pedagogikk, studieretning Utdanning, danning og oppvekst UDO.
Kapasitet på emnet: 30
Undervisning
Undervisningen skjer i form av forelesninger og seminarer konsentrert til en periode i første halvdel av semesteret.
Emnet Perspektiver på barn og unge undervises parallelt med emnene Læreplanstudier og Danning og demokratisering. Samtidig som undervisningen i de tre områdene skjer hver for seg, vil det også legges vekt på integrerende perspektiver.
Obligatoriske aktiviteter:
- Gruppeoppgave: En analyse av ett pensumbidrag
- Individuell oppgave: tilbakemelding og diskusjon i seminar
Nærmere informasjon om obligatorisk aktivitet samt frist for innleveringer gjøres kjent ved semesterstart. De obligatoriske aktivitetene må være gjennomført og godkjent før du kan ta muntlig eksamen.
Adgang til undervisning
Undervisning som gis i form av forelesninger er åpen for alle. Seminarene er forbeholdt studenter med opptak på studieretning Utdanning, danning og oppvekst.
Eksamen
Eksamen:
Muntlig eksamen basert på pensum og arbeidet med de obligatoriske arbeidskravene. Rammen for muntlig eksamen er 30 minutter.
Nærmere informasjon om eksamenskrav samt frist for innleveringer gjøres kjent ved semesterstart.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Sensurordning:
Eksamen vurderes av to sensorer.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Ved ny eksamen trenger du ikke å gjennomføre obligatoriske aktiviteter på nytt.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.