PED4320 – Pedagogisk teori
Kort om emnet
Emnet overlapper fullstendig med PED4321. For informasjon om undervisning, eksamen og litteratur, se semestersiden for PED4321.
Emnet er delt i 3 områder:
- Læring og utvikling.
- Undervisning og danning.
- Oppdragelse og sosialisering.
Områdene belyses i varierende grad ut fra ulike perspektiver: didaktisk, filosofisk, historisk, sosiologisk og psykologisk.
Læring og utvikling
Området gir utdypende kjennskap til begreper og problemstillinger knyttet til å forstå komplekse forhold ved læring og utvikling, og metoder for å utforske slike forhold. Det belyser læring og utvikling i form av kognitive prosesser, motivasjonelle og selvregulerende prosesser, sosiale og identitetsdannende prosesser, og sosiokulturelle relasjoner og prosesser. Disse prosessene studeres slik de kommer til uttrykk i familie, barnehage, skole, arbeidsliv og fritid.
Undervisning og danning
Området vektlegger hvordan utdanning, gjennom læreplanen og undervisning, kan inngå som et grunnlag for elevens danning. I studiet av undervisning er læreplanteori, evaluering, undervisningsteorier, og forholdet mellom pedagogisk teori og undrevisningspraksis sentralt. I studiet av danning er menneskets selv- og medbestemmelse over individuelle og samfunnsmessige forhold sentralt.
Sosialisering og oppdragelse
Sosialisering drøftes som en gjensidig påvirkningsprosess mellom individet og samfunnet, og oppdragelse som en tidsavgrenset prosess, der personer med oppdragermandat påvirker barn.
I studiet inngår generelle oppdragelses- og sosialiseringsteorier. Sosialisering vil drøftes i forhold til det flerkulturelle samfunnet, kunnskapssamfunnet, jevnaldringer, arbeidsliv og kjønn, mens oppdragelsen knyttes til påvirkning av barn og unge i hjem, barnehage og skole.
Hva lærer du?
Studentene skal gjennom emnet:
- få utdypende og grundig kjennskap til begrepene knyttet til de ulike delområder.
- kritisk kunne vurdere relasjonene mellom ulike begreper og teorier.
- kunne analysere aktuelle spørsmål i lys av begreper og teorier.
- kunne drøfte og anvende aktuell forskning.
- se begrepene i historisk og nåtidig perspektiv.
Opptak og adgangsregulering
Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, allmenn studieretning.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnet forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, allmenn studieretning.
Anbefalte forkunnskaper
Studiet bygger videre på UTVIT1000 og PED2000. Dersom du ikke har tilsvarende kompetanse er det ditt ansvar som student å skaffe deg denne.
Overlappende emner
20 studiepoeng overlapp mot PED4321 – Pedagogisk teori (nedlagt)
Undervisning
Det gis forelesninger og seminarer knyttet til emnets pensum og arbeid med studiekrav.
Studentene oppfordres til å lage kollokviegrupper sammen med medstudenter.
Studenter kan få veiledning i faglærers treffetid.
Eksamen
Studiekrav (obligatoriske komponenter):
Studentene skal individuelt skrive to notat innen oppgitt tema. Notatene skal dekke 2 av emnets 3 områder. Studentene velger selv hvilke 2 områder.
Nærmere opplysninger om studiekrav og frister bekjentgjøres ved semesterstart.
Eksamen:
Karakter gis på grunnlag av de to skriftlige studiekravene og muntlig prøve. Det gis en foreløpig karakter på hvert notat og disse må være godkjent før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve.
Til muntlig prøve blir studentene eksaminert ut fra studielitteraturen. Etter denne prøven gis det en endelig karakter. De to notatene utgjør 50% av karakteren og den muntlige prøven utgjør de resterende 50% av karakteren.
Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Studenter som pga gyldig frafall (sykdom o.l.) ikke har kunnet gjennomføre ordinær eksamen, kan søke om å få avlegge utsatt eksamen. Utsatt eksamen arrangeres enten senere i samme semester eller tidlig i semesteret etter ordinær eksamen. Dokumentasjon på gyldig fravær må legges ved søknad om utsatt eksamen, jf § 5.5 i Forskrift om studier og eksamener ved UiO.
Dersom en student ønsker å gå opp til eksamen på nytt for å forbedre karakter, må begge studiekravsnotateneene skrives på nytt og ny muntlig eksamen må gjennomføres.
Dersom en student ikke får godkjent studiekravene må begge kravene skrives på nytt.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.
Annet
F.o.m. høst 2010 vil dette emnet få ny emne kode. Ny emnekode er PED4321