Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Siste gjennomføring av dette emnet etter normert studieprogresjon er i høstsemesteret 2007. Studenter som planlegger å gjennomføre emnet med redusert studieprogresjon må søke om dette på eget skjema
Siste frist for innlevering av oppgaven til sensur med redusert studieprogresjon er 1. november 2009.


Masteroppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid der kandidaten viser innsikt i aktuell forskning og relevant teori og metoder som har betydning for oppgavens problemstilling. Alle studenter får oppnevnt veileder i forbindelse med masteroppgavearbeidet. Studenter som ikke ønsker å arbeide individuelt med masteroppgaven, kan søke tilknytning til et prosjekt sammen med medstudenter og en lærer.

Hva lærer du?

Masteroppgaven bør korrespondere med og bidra til formålet med studiet som helhet, likevel slik at visse sider ved studiets formål særlig aktualiseres gjennom arbeidet med masteroppgaven (oppøving til selvstendig arbeid, kritisk tenkning, kjennskap til forskningsprosesser, faglig fordypning).

Arbeidet med masteroppgaven skal videre dyktiggjøre studentene til - i senere pedagogisk virksomhet - å kunne se hvilke problemer i tilknytning til deres eget arbeid som kan belyses forskningsmessig, benytte innsikt og erfaring fra masteroppgavearbeidet til å vurdere og eventuelt planlegge forskningsopplegg i forbindelse med slike problemer, eller formulere problemstillinger for slike opplegg. De skal eventuelt selv kunne inngå som deltakere i slike forskningsopplegg, og dessuten kunne analysere kritisk og vurdere hvilke bidrag annen forskning yter til løsningen av de pedagogiske problemer vedkommende kommer til å arbeide med.

Opptak og adgangsregulering

Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk, studieretning allmenn pedagogikk.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Eksamen i PED4300 – Pedagogisk teori (nedlagt) og PED4000 – Pedagogikk som forskningsdisiplin (nedlagt) skal være gjennomført før oppgaven leveres til sensur.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført masteroppgaveforberedende kurs

Undervisning

Undervisningen rettet mot oppgavestudenter består av Kurs til hjelp i avhandlingsperioden og av veiledning.

Innholdet i kursene er knyttet til forskning og forskere ved PFI og eventuelle samarbeidspartnere. Arbeidsformen varierer fra tema til tema, men er i hovedsak seminarer og foregår i relativt små grupper hvor målsetningen er å diskutere og belyse teori og forskning innen den enkelte forskers fagfelt. I noen tilfeller vil undervisningen være knyttet direkte til forskningsprosjekter og studenter vil få mulighet til å skrive masteroppgave innenfor prosjektene. I andre tilfeller bringer studentene inn sine egne problemstillinger og tekster innenfor seminarets tema til diskusjon. For nærmere beskrivelse av undervisningens innhold samt tid og sted, se semestersiden!

Veiledning på masteroppgaven består av veileders forberedelser og lesing av studentens tekster, og av veiledningssamtaler om arbeidet med oppgaven. Veiledningssamtalen kan også foregå på telefon eller e-post hvis det er hensiktsmessig for studenten. Behovet for veiledning vil variere, men studentenes følte behov for hjelp må være retningsgivende for omfanget av veiledningen. Veiledningen skal dog ikke overstige 42 timer, inkludert veileders tid til lesing. Godt forberedte veiledningstimer fra begge parter, gir bedre og raskere avsluttet avhandling. Se forøvrig veiledningsavtalen og momenter til samtale om veiledning.

Eksamen

Innlevering av masteroppgave. Det anvendes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått, med A som beste karakter, og F for ikke bestått.

Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

UV-fakultetet vedtok 08.02.2010 nye retningslinjer for sensur av masteroppgaven.Disse gjelder for sensur som faller i høstsemesteret 2010 og senere semestere.Retningslinjene er som følger:

Kommisjonen består av to sensorer, hvorav minst en er ekstern. Veileder kan ikke være en av disse. Hovedveileder skal delta i sensurmøtet, og er pliktig til å gi kommisjonen informasjon som kan ha betydning for sensuren. Dette kan for eksempel være opplysninger om kandidatens arbeid, eller føringer som veileder har lagt på kandidaten. Veileder deltar ikke i karakterfastsettelsen. Kommisjonen skal i fellesskap komme fram til enighet om karakteren. Ved eventuell uenighet oppnevnes en ny kommisjon.

Annet

Skal din oppgave klausuleres (d.v.s. unntas fra offentlighet). Retningslinjer og skjema finnes her.

Mer informasjon og oversikt over krav til oppgaven finner du i dokumentet: Retningslinjer for oppgaveskriving

Praktisk informasjon om innlevering finner du her

Fakta om emnet

Studiepoeng
45
Undervisning
Høst 2007

Siste ordinære gjennomføring er h 2007. Siste mulige gjennomføring for studenter med reduset progresjon er h 2009.

Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo