Eksamenstekst m/ informasjon PED4440 - Høst 2013

Skriv en av følgende seks oppgaver. Besvarelsen skal være maksimalt 15 sider, eksklusiv referanser,  m/ 12 pt Times Roman 1 ½ linjeavstand. Frist for endelig innlevering av individuell oppgave er 6. desember 2013 kl 14.00, innleveringsmappe på Fronter. Obligatorisk egenerklæring må også innlevers i egen mappe.

 

  • Gjør rede for grunnleggende prinsipper i «pedagogisk designforskning (educational design research). Sammenlign bruken av denne forskningsstrategien i en utdanningssammenheng og i en arbeidslivssammenheng

 

  • Hva menes med «Collaborative Knowledge Creation» (samproduksjon av kunnskap)? Drøft begrepet og skisser hvordan det angir et perspektiv på datastøttet samarbeidslæring (CSCL) og utforming av læringsarenaer som ikke fanges opp av betegnelsen «e-læring». Trekk gjerne inn noen eksempler og likheter/forskjeller mellom anvendelser av dette perspektivet i skole og arbeidsliv.

 

  • Drøft styrker og svakheter med ”kompetansekjeden” som analytisk begrep og som redskap for bruk i praksis innen organisasjoner.

 

  • Drøft styrker og svakheter ved ”Working as Learning Framework” som analytisk perspektiv. Sett gjerne diskusjonen inn i en bredere faghistorisk sammenheng.

 

  • Det finnes stadig flere muligheter for bruk av IKT i forbindelse med kompetanseutvikling i arbeidslivet. Hva vil de største mulighetene og hindringene være for at det tas i bruk henholdsvis tradisjonelle løsninger versus mer ”avanserte” metoder?

 

  • Hva vil de største mulighetene og hindringene for individuell og organisatorisk læring være ved bruk av sosiale medier?
Publisert 25. nov. 2013 08:31 - Sist endret 25. nov. 2013 09:47