EKSAMENSOPPGAVE høst 2014

Skriv en av følgende seks oppgaver. Besvarelsen skal være maksimalt 15 sider, eksklusiv referanser,  m/ 12 pt Times Roman, 1 ½ linjeavstand. Innlevering av individuell oppgave er i  innleveringsmappe på Fronter. Obligatorisk egenerklæring innleveres i en egen mappe.

 

  • Gjør rede for ulike perspektiver på begrepet «læringsbaner» (learning trajectories), og med utgangspunkt i to av disse perspektivene drøft hvordan de kan være utgangspunkt for ulike måter å designe teknologistøttede læringsomgivelser.

 

  • Hva menes med «Collaborative Knowledge Creation» (samproduksjon av kunnskap)? Drøft begrepet og skissér hvordan det angir et perspektiv på datastøttet samarbeidslæring (CSCL) og utforming av læringsarenaer som ikke fanges opp av betegnelsen «e-læring». Trekk gjerne inn noen eksempler og likheter/forskjeller mellom anvendelser av dette perspektivet i skole og arbeidsliv.

 

  • Linda Lai fremhever at det kan være viktig å fokusere på ”kompetansemobilisering”. Presentér noen hovedtrekk ved kompetansemobilisering, og drøft noen mulige utfordringer i forbindelse å igangsette kompetansemobilisering i praksis innen organisasjoner.

 

  • Innen ”Working as Learning Framework” hevdes det læringsomgivelsene kan karakteriseres som henholdsvis ekspansive (“expansive”) og restriktive (“restrictive”). Hva er kjennetegn for ekspansive læringsomgivelser? Drøft noen mulige utfordringer i forbindelse å utforme slike ekspansive læringsomgivelser i praksis innen organisasjoner.

 

  • Mens det tidligere var en utbredt oppfatning om at rekruttering fortrinnsvis foregikk gjennom etablerte kanaler som, for eksempel, stillingsannonser i dagspressen, er det tilsynelatende mer komplekse prosesser, som for eksempel gjennom sosiale nettverk,  som settes i sving ved tilsetting i en rekke stillinger i dag. Beskriv mulige rekrutteringskanaler utenom de etablerte tradisjonelle kanaler, og drøft hvordan henholdsvis organisasjoner og arbeidssøkere kan ha fordeler av at ansettelsesprosesser er komplekse.

 

  • Det finnes et stadig større utbud av mindre applikasjoner (”apper”) for mobil læring (smarttelefoner og nettbrett) som kan anvendes både for fritids- og arbeidsformål. Nevn noen sammenhenger hvor organisasjoner kan anvende ”apper” til bruk innen kompetanseutvikling. Diskutert fordeler og ulemper ved å bruke apper til kompetanseutvikling og mobil læring på en arbeidsplass.
Publisert 24. nov. 2014 13:41