Pensum/læringskrav

Litteratur for delemne Læreplan og utdanningsreformer

Oppdatert mai 2014

Linker til relevante nasjonale og internasjonale utdanningspolitiske dokumenter publiseres på Fronter

Au, Wayne (2011). Teaching under the new Taylorism: High-stakes testing and the standardization of the 21st century curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43(1), 25-45. (20 sider) Elektronisk versjon

Dale, E.L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I E.L Dale Kunnskapsløftet. På vei mot felles kvalitetsansvar? Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, s. 21-57. (36 sider)

Dale, E. L., Engelsen, B.U. & Karseth, B (2011). Kunnskapsløftets intensjoner, forutsetninger og operasjonaliseringer: En analyse av en læreplanreform. UiO: Pedagogisk forskningsinstitutt, s. 1-66. (66 sider)

Engelsen, B.U. (2009). Et forskningsblikk på skoleierne i implementeringen av kunnskapsløftet og LK 06. I: Dale, E.L. (red.). Læreplan: Et forskningsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget. s. 62-109. (47 sider)

Ensor, P. (2004). Contesting Discourses in Higher Education Curriculum Restructuring in South Africa, Higher Education, 48, 339-359. (20 sider). Elektronisk versjon

Fairclough, I. and Fairclough, N. (2012). Political Discourse Analysis. A Method for Advanced Students. London & New York: Routledge. Chapter 1-3, pp. 17-116. (100 sider)

Gundem, B.B. (2008). Perspektiver på læreplan. Bergen: Fagbokforlaget. (164 sider)

Grek, S., Lawn, M., Lingard, B., Ozga, J., Rinne, R., Segerholm, C. & Simola, H. (2009). National policy brokering and the construction of the European Education Space in England, Sweden, Finland and Scotland. Comparative Education. 45(1), 5-21. (16 sider) Elektronisk versjon

Hopmann, S.T. (2008). No child, no school, no state left behind: schooling in the age of accountability. Journal of Curriculum Studies. 40(4), 417-456. (39 sider) Elektronisk versjon

Høst og Hovdhaugen (2013). Kapittel 4. Ny struktur - tradisjonelle mønstre. Kunnskapsløftets endringer i et historisk perspektiv. I Karseth, Møller og Aasen (red.) (2013): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 4

Karseth, B. & Sivesind K. (2009). Læreplanstudier – perspektiver og posisjoner. I: Dale, E.L. (red.). Læreplan: Et forskningsperspektiv. Oslo: Universitetsforlaget, s. 23-52. (29 sider)

Karseth og Engelsen (2013). Kapittel 3. Læreplanen for Kunnskapsløftet: Velkjente track og nye spor. I Karseth, Møller og Aasen (red.) (2013): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 3

Levin, B. (2008). Curriculum policy and the politics of what should be learned in schools. In Connelly, M.F. (ed). The SAGE Handbook of Curriculum and Instruction. Toronto: Sage, pp. 7-24. (17 sider) Elektronisk versjon

McEneaney , E. and Meyer, J.W. (2000). The Content of the Curriculum An Institutionalist Perspective. In: Hallinan, M.T. (ed.). Handbook of the Sociology of Education. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, pp. 189-211. (22 sider) Elektronisk versjon

Møller, Prøitz, Rye og Aasen (2013). Kunnskapsløftet som styringsform. I: Karseth, Møller og Aasen (red) (2013): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 2

Nespor, J. (2002). Neworks and contexts of reform. Journal of educational change 3(3-4), 365–382. (17sider) Elektronisk versjon

Ottesen, E. (2013).Grunnleggende ferdigheter og individuell vurdering - mellom regulering og profesjonsmakt. I: Karseth, Møller og Aasen (red.) (2013): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget, kapittel 7

Sockett, H. (2008). The moral and epistemic purposes of teacher education. In: M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser & D.J. McIntyre (eds.). Handbook of Research on Teacher Education. New York: Routledge, pp.45-65. (20 sider)

Spillane, J og Burch, P. (2006). The institutional Environment and Instructional Practice: Changing Patterns of Guidance and Control in Public Education. In: H-D. Meyer og B.Rowan (eds.). The New Institutionalism in Education. New York: Suny, pp. 87-102. (15 sider) Elektronisk versjon

Sundberg, D. and Wahlström, N. (2012). "Standards-based Curricula in a Denationalised Conception of Education: the case of Sweden". European Educational Research Journal 11(3), 342-356. (14 sider)  Elektronisk versjon

Telhaug, A. O., Mediås, O. A. and Aasen, P. (2006). The Nordic Model in Education: Education as part of the political system in the last 50 years. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(3), 245-283. (38 sider) Elektronisk versjon

Wheelahan, L. (2010). The crises of curriculum. I: Wheelahan, L. (ed.).  Why Knowledge Matters in Curriculum. London: Routledge, pp. 106-126. (20 sider)

Yates, L. & Grumet, M. (2011). Curriculum in Today’s World: Configuring Knowledge, Identites, Work and Politics . In: Yates, L. and Grumet, M. (eds.). World Yearbook of Education 2011, pp. 3-14. (11 sider)

Til sammen ca. 700 sider

Litteratur for delemne Approaches to studies for Teaching and Learning

Alexander, R. (2009). Culture, Dialogue and Learning: Notes on an emerging Pedagogy. I Mercer, N. & S. Hodgkinson (eds.). Exploring Talk in School. London: Sage. Pp. 91-113. (22 sider)

Alexander, R. (ed) (2010). Children, their World, their Education. Final report andrecommendations of Cambridge Primary Review. London: Routledge, kapittel 15 (s. 279-310) Re-thinking pedagogy (31 sider), kapittel 16 (s. 311-327) Assessment, learning and accountability (16 sider).

Dale, E. L. (2008): Fellesskolen – reproduksjon av sosial ulikhet. Oslo: Cappelen Akademisk forlag, kapittel 12, s. 249-276. (27 sider)

Davis, H. A. (2003). Conceptualizing the role and influence of student-teacher relationshipson children’s social and cognitive development. Educational Psychologist, 38(4), 207-234. (23 sider) Elektronisk versjon

Mercer, N. & Dawes, L. (2009). The Value of Exploratory Talk. In: Mercer, N. & S. Hodgkinson (eds.) Exploring Talk in School. London: Sage, pp. 55-71. (16 sider).

Pomeroy, E. (1999). The teacher-student relationship in secondary school: insight from excluded students. British Journal of sociology of education, 20, 465-482. (17 sider) Elektronisk versjon

Reeve, J. (2006). Teachers as facilitators: What autonomy-supportive teachers do and why their students benefit. The Elementary School Journal, 106, 225- 236. (11 sider)

Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivationg style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44, 159-175. (26 sider) Elektronisk versjon

Reeve, J., Ryan, R., Deci, E.L. & Jang, H. (2008). Understanding and promoting autonomous self-regulation: A self-determination theory perspective. In: D.H. Schunk & B. J. Zimmerman (eds.). Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications. New York: LEA. (30 sider)

Turner, J. C. & Meyer, D.K. (2000). Studying and understanding the instructional contexts of classrooms: Using our past to forge our future. Educational Psychologist, 35, 69-85. (16 sider) Elektronisk versjon

Til sammen 235

Litteratur for delemne Utdanningshistorie og samfunnskonteksten

Dale, E.L. (2008). Fellesskolen – reproduksjon av sosial ulikhet. Oslo: Cappelen Akademisk forlag, kapittel 1, 2, 3, 4, 8, 13, 14 og 15. (130 sider)

Dembour, M.-B. (2010). What Are Human Rights? Four Schools of Thought. Human Rights Quarterly, 32(1), pp. 1-20. (19 sider) Elektronisk versjon

Englund, T. (2010). The Potential of Education for Creating Mutual Trust: Schools as sites for deliberation. Educational Philosophy and Theory. (13 sider)
Elektronisk versjon

Fredriksson, A. (2009). On the Consequences of the Marketisation of Public Education in Sweden: for-profit charter schools and the emergence of the ‘market-oriented teacher’.  European Educational Research Journal, 8(2), 299-310. (11 sider) Elektronisk versjon

Laberee, D. (2009). Educational Formalism and the Language of Goals in American Education, Educational Reform, and Educational History. In: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.). Educational Research: Proofs, Arguments, and Other Reasonings, pp.41-60. (20 sider)

Popkewitz, T.S. (2009). Curriculum study, curriculum history, and curriculum theory: the reason of reason. Journal of Curriculum Studies, 41(3), 301-319 . (18 sider). Elektronisk versjon

Thuen, H. (2010). Skolen – et liberalistisk prosjekt? 1860- 2010. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 94(4), 273- 287. (15 sider) Elektronisk versjon

Øzerk, K. (2010). Minoritetsspråklig opplæring i et komplekst og mangfoldig kunnskapssamfunn. I: Dale, E.L. (red.). Kunnskapsløftet . På vei mot felles kvalitetsansvar? Oslo: Universitetsforlaget. S. 57-85. (29 sider)

 

Totalt for emne PED4470 : 1342

Publisert 13. mai 2014 11:23